فروش 850  میلیونی «اخراجی‌ها»

نگاه سوم- چهار فیلم «مهمان»، «اخراجی‌ها»، «خون‌بازی» و «شب‌بخیر فرمانده» که برای اکران نوروزی در نظر گرفته شده بود تا حدودی توانستند انتظار علاقه‌مندان به سینما را در ایام نوروز برآورده کنند. در این میان «اخراجی‌ها» اولین فیلم سینمایی مسعود ده‌نمکی رکورد تازه‌ای را در سینماهای ایران برجا گذاشت. نمایی از فیلم اخراجی‌ها

این فیلم با توجه به آنکه در کنار فیلم «مهمان»، دو فیلم کمدی اکران شده در این دوره بودند از سوی تماشاگران با استقبال خوبی روبه‌رو شد. این فیلم درباره یک گروه از جوانان اوباش یک محله است که برای همراهی یکی از اعضای خود که دل به دختری بسته است راهی جبهه می‌شوند. به گفته علی سرتیپی، مدیر پخش این فیلم، در اکران ۲۸ روزه «اخراجی‌ها» به فروشی معادل ۸۵۰میلیون تومان رسیده است.

وی با اشاره به فروش فیلم در شهرستان‌ها گفت: استقبال مردم در شهرستان‌ها فوق‌العاده بوده است و در شهرهایی چون اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز و رشت فروش فیلم نسبت به پایه فروش شهرستان‌ها بالاتر بوده است.

این تهیه‌کننده درباره سانس‌های فوق‌العاده نمایش فیلم در تهران اظهار داشت: فیلم سانس‌های فوق‌العاده در ساعت ۲ و ۳ بامداد داشته است که در برخی سینماها سانس ۵ صبح به صورت فوق‌العاده اکران داشت که این اتفاق بی‌سابقه بوده است.

به گفته وی، با مقایسه فروش این فیلم با فیلم‌های پرفروش قبلی مانند «مارمولک» و «آتش‌بس»، میزان استقبال بیشتر مردم آشکار است و در نتیجه انتظار می‌رود که این فیلم در تهران به بالای ۵/۲ تا ۳میلیارد تومان فروش دست یابد. برخی از صاحبنظران معتقدند دلیل استقبال تماشاگران از فیلم را می‌توان به درآمیختن کلیشه‌هایی از تیپ‌هایی که بازیگران مشهور فیلم قبلا ارائه کرده بودند و شوخی‌های کلامی محبوب مردم که با فرهنگ عامه سازگاری دارد مربوط دانست.

این در حالی است که با نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر منتقدان نظرات چندان مساعدی درباره این فیلم ابراز نکردند و به نظر می‌رسد که با توجه به میزان استقبال مردم از «اخراجی‌ها»، برخی از منتقدان و صاحبنظران رسانه‌ها را به تامل درباره دلایل این استقبال وا داشته است.

فیلم «خون بازی» ساخته رخشان بنی اعتماد و محسن عبدالوهاب نیز از دیگر فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر بود که در اکران نوروزی قرار گرفته بود. این فیلم که درباره یکی از معضلات اجتماعی، اعتیاد است، در مدت زمان اکران خود به فروش نسبتا خوب ۶۵میلیون تومانی دست یافته است. این فیلم که برای حضور در جشنواره فیلم فجر، حاشیه‌های بسیاری را داشت،‌ توانست پنج سیمرغ از جمله بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر زن را به خود اختصاص دهد و مورد استقبال منتقدان قرار گرفت. این فیلم که داستان دختر معتادی است که برای ترک اعتیاد خود راهی سفر به شمال می‌شود را روایت می‌کند.

فیلمنامه به دلیل فضای واقع‌گرایانه خود به خوبی توانست با مخاطب ارتباط برقرار کند. با توجه به پایان رسیدن تعطیلات نوروزی انتظار می رود این فیلم به فروش بالاتری نیز دست یابد.

«مهمان» دیگر فیلم کمدی این دوره که از چند هفته پیش از نوروز اکران خود را آغاز کرده بود با توجه به تکراری که در این فیلم دیده می شد توانست بیش از ۲۰۰میلیون تومان بفروشد و به نظر بسیار منتقدان این مقدار فروش نیز به دلیل حضور امین حیایی و محمدرضا شریفی نیا است.

پیش از تعطیلات نوروز اخبار حاکی از از اکران یکی از سه فیلم «رییس» مسعود کیمیایی، «سنتوری» داریوش مهرجویی و «پارک وی» فریدون جیرانی بود که این اتفاق به دلیل اختلافات موجود رخ نداد.

نمایی از فیلم خون بازی