خبر خوش هسته‌ای در هفته آینده

آقازاده: به روسیه بدهکار نیستیم تاخیرها، سیاسی است

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه ایران هیچ مبلغی بیشتر از قرارداد نیروگاه بوشهر به روس‌ها پرداخت نکرده و نخواهد کرد گفت:. چنانچه روسیه در مهلت مقرر سوخت نیروگاه را ارسال نکند، این اقدام مهر تایید جدیدی بر مواضع ایران مبنی بر لزوم تحقق چرخه سوخت در داخل کشور خواهد بود.

رضا آقازاده، پس از افتتاح واحد پشتیبانی نیروگاه بوشهر، با بیان اینکه ما تاخیرات صورت گرفته را نمی‌پذیریم افزود: این تاخیرات به اعتبار و حیثیت روسیه لطمه می‌زند ولی استنباط من این نیست که روس‌ها در پی آن باشند که نیروگاه را به اتمام نرسانند. وی قبل از ورود به بوشهر گفت: هفته آینده خبر خوبی را در زمینه‌ فعالیت‌های هسته‌ای برای خبرنگاران و افکار عمومی خواهم داشت. آقازاده در پاسخ به اینکه آیا مبلغ سوخت نیروگاه به روس‌ها داده شده است، گفت: این مبلغ زمانی به روس‌ها پرداخت می‌شود که سوخت به ایران حمل شود. آقازاده در مراسم افتتاح واحدهای پشتیبانی نیروگاه بوشهر:

روس‌ها به ما بدهکار هستند

هفته آینده، خبر خوب هسته‌ای

دنیای اقتصاد - روز گذشته بخش‌هایی از نیروگاه اتمی بوشهر که نقش پشتیبانی این نیروگاه را به عهده دارند، به بهره‌برداری رسید. بیشتر اعلام شده بود افتتاح این واحدها در ماه آخر سال گذشته صورت خواهد گرفت که به دلایل نامشخصی به تاخیر افتاد. دور از ذهن نیست که این تاخیر ناشی از تعلل و اشکال تراشی روس‌ها در تکمیل نیروگاه بوده باشد. در این مراسم رضا آقازاده معاون رییس‌جمهوری بار دیگر تاکید کرد نه تنها به روس‌ها بدهکار نیستیم که آنها در مواردی به ما بدهکار هستند. وی با این حال تاکید کرد پروژه بوشهر سیاسی شده و روس‌ها در این زمینه با محدودیت‌هایی مواجه هستند و ما این محدودیت‌ها را درک می‌کنیم. آقازاده در حالی از درک محدودیت‌های روسیه سخن می‌گوید که خبرگزاری رسمی روسیه در تحلیلی، نرمش آمریکا با روسیه را از انگیزه‌های احتمالی سستی روسیه در بوشهر عنوان می‌کند.

دیروز ۴واحد شامل تولید آب بدون املاح، تولید آب سرد مرکزی موردنیاز برای سیستم‌های کنترل، پمپ خانه مرکزی نیروگاه و پست ۴۰۰کیلوولت نیروگاه با حضور پرویز داوودی معاون اول رییس‌جمهوری افتتاح شد.

رییس سازمان انرژی اتمی در این مراسم در اظهاراتی با بیان اینکه ساخت نیروگاه ۳۶۰مگاواتی به موازات راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در دست انجام است، گفت: توسعه و تحقق چرخه سوخت به عنوان هدف و مرحله اول کار سازمان انرژی اتمی بوده است و در مرحله دوم توسعه نیروگاهی مدنظر است.

همچنین معاون فنی نیروگاه اتمی بوشهر اظهار داشت که ۹۲درصد از کار ساخت ساختمانی نیروگاه به اتمام رسیده است.

وی گفت: گزارش‌های مقدماتی تحلیل ایمنی نیروگاه بوشهر به تایید آژانس بین‌المللی آژانس انرژی اتمی رسیده است.

نشست خبری معاونان رییس‌جمهوری

دکتر پرویز داودی معاون اول و رضا آقازاده معاون و رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی پس از دیدار، افتتاح و راه‌اندازی بخش‌های پشتیبانی نیروگاه اتمی بوشهر در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفتند.

پرویز داودی در این مصاحبه اظهار داشت: در یک سال و چند ماه گذشته اعلام کردیم که پروسه تکمیل چرخه سوخت را جلو می‌بریم و در ۲۰ فروردین‌ماه جاری سالروز جشن هسته‌ای خود را گرامی خواهیم داشت. معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به افتتاح واحد پشتیبانی نیروگاه بوشهر تصریح کرد: امیدوارم هر چه سریع‌تر شاهد تزریق سوخت به نیروگاه (سوخت‌گذاری) و سپس راه‌اندازی این نیروگاه باشیم.

جدی هستیم

معاون اول رییس‌جمهور گفت: در راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای عزم جدی داریم و با توجه به برنامه کشور برای تولید برق ۲۰‌هزار کیلوواتی با انرژی اتمی، این روند ادامه خواهد داشت.

پرویز داوودی افزود: قطعا با افتتاح این تاسیسات نیروگاه بوشهر، به نوعی اعلام می‌شود که ما در مرحله دریافت سوخت هستیم و آمادگی لازم را در جهت تاسیسات ایمنی مورد‌نیاز، برق رسانی، هوای خنک و پمپ‌های خنک‌کننده را مهیا کرده‌ایم و لذا آمادگی لازم برای پذیرش سوخت را داریم.

داوودی نیروگاه بوشهر را بسیار امن خواند و تاکید کرد: فکر می‌کنیم هیچ مانعی برای دریافت سوخت وجود نداشته باشد.

وی در خصوص آخرین تحولات هسته‌ای و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان گفت: جریان و روند زنجیره‌های سوخت هسته‌ای در نطنز در حال انجام است و لذا روندی که در این خصوص وجود داشته هنوز هم ادامه دارد و هیچ نکته خاصی در آنجا به وجود نیامده است.

‌رییس سازمان انرژی اتمی نیز با بیان اینکه در مسائل مالی نیروگاه اتمی بوشهر، روسیه هیچ طلبی از ما ندارد، گفت: مسائل مالی با روس‌ها حل شده و چارچوبی را برای ارائه کمک‌های مالی به روس‌ها یافته‌ایم و در ارتباط با این پروژه نه تنها به روس‌ها بدهکار نیستیم، بلکه در مواردی آنها به ما بدهکار هستند.

آقازاده در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در اینکه پروژه نیروگاه بوشهر پروژه ای سیاسی شده، تردیدی نداریم و حل نهایی مساله ارسال سوخت موردنیاز برای این نیروگاه از جانب روسیه نیز به روند مسائل سیاسی بستگی دارد.

آقازاده با تاکید بر اینکه نوع ایفای نقش روسیه در جریان راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر به نوعی حقانیت کشورمان در موضع هسته‌ای خود را مبنی بر بی‌اعتمادی به غرب و تلاش برای خود کفایی برای غنی‌سازی اورانیوم اثبات می‌کند، تاکید کرد: تاخیر بیش از این در ارسال سوخت هسته‌ای به نیروگاه بوشهر و تعویق روند راه‌اندازی این نیروگاه به سود روس‌ها هم نخواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان تاثیر روند مذاکرات هسته‌ای کشورمان بر موضوع تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر گفت: برداشت ما این است که مباحث سیاسی در این روند تاخیر انداخته اند و به هر حال روس‌ها نیز در این خصوص محدودیت‌هایی دارند که ما آنها را درک می‌کنیم‌.

‌رییس سازمان انرژی اتمی همچنین ادامه داد: در عین حال بازار ایران نیز بازار کوچکی نیست و در صورت عدم‌عمل روس‌ها به تعهداتشان نوع ایفای نقش آتی روسیه در این بازار متاثر خواهد شد‌.

وی تاکید کرد: همان‌طور که گفتم نباید از یاد ببریم که مسائل سیاسی دوره زمانی محدودی دارند و بالاخره این دوره تمام

می‌شود و پس از این دوران کشورها به قضاوت می‌نشینند.

آقا‌زاده درخصوص خبر جدیدی که قرار است رییس‌جمهوری در ارتباط را مساله هسته‌ای ایران بدهد‌، اظهار داشت: یک خبر خوب داریم و هفته آینده شما را به جایی خواهیم برد.

‌رییس سازمان انرژی اتمی همچنین از سفر هیاتی از مقامات روسی در چند روز آینده به کشورمان خبر داد و هدف از این سفر را امضای تفاهمنامه رفع مشکل مالی شرکت روسی اتم استروی اکسپورت اعلام کرد.

رضا آقازاده گفت: برنامه ما در سازمان انرژی اتمی در وهله اول توسعه و تحقق چرخه سوخت هسته‌ای بود که تحقق یافت و مرحله بعد آن توسعه نیروگاه‌های اتمی است که در این مرحله دو موضوع تولید سوخت و تامین انرژی مورد‌نظر است‌.

‌رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: ما به موازات نیروگاه اتمی بوشهر فعالیت‌ها برای نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی را هم شروع کرده‌ایم و کارهای این نیروگاه در حال انجام است و امیدواریم در این عرصه نیز گام‌های موثری برداریم.

معاون سازمان انرژی اتمی نیز از برگزاری مناقصه ساخت برای نیروگاه ۲۰۰۰ مگاواتی برق هسته‌ای تا ۳ الی۴ ماه آینده خبر داد.

محمدی سعیدی، معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی در حاشیه راه‌اندازی بخش‌های پشتیبانی نیروگاه اتمی بوشهر در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب، افزود: این برنامه در چارچوب برنامه دراز مدت تولید ۲۰‌هزار مگاوات برق هسته‌ای در ایران انجام می شود که البته مناقصه مربوط به مکان‌یابی سایت‌های دیگر دخیل در برنامه تولید ۲۰‌هزار مگاوات برق اتمی تا یک ماه آینده برگزار خواهد شد.

تکاپوی روس‌ها

خبرگزاری دولتی روسیه، راه‌اندازی واحدهای پشتیبانی نیروگاه بوشهر و اظهارات مقامات ایرانی در این رابطه را بازتاب گسترده‌ای داد. اخبار مربوط به افتتاح سیستم املاح‌زدایی و خنک‌کننده آب و پست ۴۰۰ کیلو ولت نیروگاه بوشهر به همراه دو خبر دیگر از اظهارات مقامات هسته‌ای روسیه در خبرگزاری نوستی منعکس شد.خبر اول حاکی از آن بود که «سرگی کرنیکو»، رییس شرکت دولتی «روس اتم»، ابراز امیدواری کرده بود ایران به جدول زمانبندی پرداخت‌ها بازگردد. این اظهارات به رغم تاکید مکرر مقامات ایرانی مبنی بر پرداخت به موقع هزینه‌های تکمیل نیروگاه صورت می‌گیرد.

در خبری دیگر «ویکتور اپکونوف»، رییس کمیته امور انرژی مجلس دوما، برخی اظهارات مبنی بر توانایی ایران در تولید مستقل سوخت هسته‌ای را در زمان راه‌اندازی نیروگاه رد کرد.براساس قرار قبلی روسیه موظف است سوخت این نیروگاه را شش ماه پیش راه‌اندازی آن تحویل ایران دهد. خبرگزاری رسمی روسیه همچنین چند روز قبل در تحلیلی با اشاره به تاخیر پیمانکار روس در تحویل نیروگاه بوشهر به بهانه تاخیر ایران در پرداخت‌ها و به تبع آن تاخیر در عرضه سوخت و اورانیوم غنی شده نوشت: «برخی از ناظرین تاخیر مسکو در عرضه اورانیوم را تغییری در برخورد مسکو در پاسخ به کوتاه آمدن آمریکا در مساله توسعه ناتو به سمت شرق، حل مشکل کوزوو، توسعه طلبی انرژتیک روسیه در بازار اروپا، الحاق به سازمان تجارت جهانی و لغو اصلاحات جکسون - ونیک می‌دانند».