مرکز پژوهش‌های مجلس: طرح دوگانه‌سوز کردن خودروها، فراتر از مهندسی کشور است

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سیاست دوگانه‌سوز کردن خودروها را طرحی فراتر از واقعیات اقتصادی و مهندسی کشور ارزیابی کرد. به گزارش دفتر اطلاع‌رسانی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز ضمن ارزیابی روند و عملکرد طرح گازسوز شدن سوخت خودروها در ایران و جهان اعلام کرد: سیاست دوگانه‌سوز شدن خودروها از نظر اهداف کمی و افق زمانی، پروژه‌ای فراتر از واقعیت‌ها و مهندسی کشور است.

این طرح به لحاظ شتابزدگی، پروژه‌ای جاه‌طلبانه است و بر اساس مطالعات پژوهشی، این پروژه با اهداف و برنامه‌هایی بیش از ظرفیت‌ها و واقعیت‌های اقتصادی و مهندسی دستگاه‌های اجرایی کشور طراحی شده و باید، بلندپروازی‌های غیرمهندسی و غیراقتصادی این پروژه تعدیل شود.

طبق بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس، با وجود آنکه ظرفیت تولید خودرو در سال ۱۳۸۵ در مقایسه با ۱۰سال قبل (۱۳۷۵) به ۹برابر افزایش یافته تولید بنزین در داخل کشور فقط ۲۰درصد افزایش داشته است.

این گزارش می‌افزاید: بهره‌وری تولید بنزین از نفت خام در کشور، بالغ‌بر ۱۷درصد است در حالی که در عملکردهای جهانی این رقم بالغ‌بر ۳۵درصد اعلام شده است. سرعت رشد نامتوازن بین تولید خودرو و تولید بنزین در کشور یکی از عوامل مصرف ذخایر ارزی و افزایش واردات بنزین به کشور است.

به نظر دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس، به موازات گازسوز کردن خودروها، اصلاح ساختار پالایشگاه‌های موجود و نیز ایجاد ظرفیت‌های جدید پالایشگاهی باید در سرلوحه برنامه‌ریزی و اصلاح و ارتقای فن‌آوری پالایشگاه‌ها تا سطح فوق‌ پیچیده در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

در ارزیابی مرکز پروژهش ها با اشاره به تحقیقات اخیر جهانی در زمینه بهره‌گیری از انواع سوخت‌های گازی و غیرگازی نظیر متانول، اتانول هیدروژن، بیوگاز، بیودیزل، DME، گاز نفتی مایع CPG سوخت گازی مایع LPG، گاز طبیعی فشرده CNG، برق، پیل سوختی و هیبریدی آمده است: استفاده از سوخت‌هایی نظیر گاز طبیعی فشرده با توجه به مشکلات عظیم زیرساختاری از یک طرف و نیز تحمیل هزینه‌های سنگین احداث زیرساخت‌ها و مشکلات مهندسی ایجاد شده برای خودروها از طرف دیگر، توجیه اقتصادی ندارد.

مرکز پژوهش‌ها افزوده است: تمرکز بیش از حد استفاده از گاز طبیعی به دلیل دسترسی فراوان به منابع طبیعی افتخارآمیز نیست و صنایع خودروسازی کشور را از تمرکز پژوهش‌ها و تحقیقات به منظور دستیابی به کسب فن آوری‌های نوین با پیشرفته و نیز همسویی با تحقیقات جهانی باز می‌دارد.

این گزارش تاکید می‌کند: «تمرکز شدید بر دوگانه‌سوز کردن کلیه خودروهای تولیدی یا در حال تردد کشور، به منزله دور ماندن از واقعیت‌های جهانی است.

مرکز پژوهش‌ها، تولید یک میلیون و ۸۰۰هزار خودروی گازسوز ظرف سه سال باقیمانده از برنامه چهارم را در چارچوب توانمندی‌های مدیریتی کشور عملی دانست و افزود: با این وصف افزایش رقم خودروهای گازسوز تولیدی و در حال تردد (خودروهای موجود) به سطح متجاوز از ۱۰میلیون و ۷۱۰هزار خودرو ظرف پنج سال، بی‌تردید از چارچوب توانمندی‌های اجرایی و پتانسیل‌های فنی و مهندسی کشور خارج است و باید با تعدیل اهداف کمی، مورد برنامه‌ریزی مجدد قرار گیرد.مرکز پژوهش‌ها روند گازسوز کردن خودروها در کشورهای اروپایی را به ترتیب شامل اتوبوس‌های شهری، تاکسی‌ها، خودروهای متوسط خدمات شهری، خودروهای سبک خدماتی و خودروهای شخصی ساکنان شهرهای بزرگ عنوان کرد و طبقه‌بندی اولویت‌ها را در این زمینه اجتناب‌ناپذیر دانست.

دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌ها خاطرنشان کرد: سیاست و راهبرد تغییر سوخت خودروها با رویکرد تلفیقی، نگاه به تجربیات جهانی و تجدیدنظر در توانمندی‌های مالی، فنی و مهندسی و اجرایی کشور، نیاز به بازنگری مجدد دارد.