رضایت لاریجانی و سولانا از مذاکرات هسته‌ای

دنیای اقتصاد - مذاکرات ایران و نماینده ۱+۵ در آنکارا از سوی لاریجانی و سولانا خوب و سازنده توصیف شد

به گفته سولانا، مذاکرات ادامه خواهد داشت و امیدواریم مساله را از طریق مسالمت‌آمیز حل و فصل کنیم.

لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز با اشاره به اینکه قبلا درخواست تعلیق غنی‌سازی را داده بودند که به معنی مرگ فعالیت‌های هسته‌ای بود، گفت: در مذاکرات کنونی، برخلاف روند سابق، در پی یافتن یک راه میانه هستیم.زیرا پیش‌شرط‌ها کمکی به حصول راه‌حل مساله نمی‌کند.لاریجانی ضمن اینکه تصریح کرد نمی‌خواهد امیدواری کاذبی ایجاد کند، در عین حال گفت: گام نخست خوبی برداشته شد اما باید دید در مراحل بعد چه می‌کنند.اشاره لاریجانی به مرحله آینده مذاکرات است که ظاهرا دو هفته دیگر انجام خواهد شد. نتیجه گفت‌وگوهای سه جانبه ایران، ترکیه و اتحادیه اروپایی:

ایران و اروپا به «دیدگاه مشترک» نزدیک می‌شوند

دنیای اقتصاد - نتایج اولین دور گفت‌و‌گوهای مقدماتی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی که طی چهار نشست در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته برگزار شد، با حضور علی لاریجانی، عبدا... گل و خاویر سولانا در مقابل دوربین خبرنگاران اعلام شد.

این نشست بر خلاف مذاکرات قبلی نه در تهران و نه در یک شهر اتحادیه اروپا، بلکه در آنکارا برگزار شد. درباره چرایی این امر توضیحی داده نشد و تنها لاریجانی با اشاره به اینکه بالاخره باید جایی را برای مذاکره انتخاب کرد، گفت که نمی‌داند چرا این مساله برای خبرنگاران مهم و مورد سوال است.

البته هم لاریجانی و هم سخنگوی وزارت خارجه ایران، نقش میانجی‌گری ترکیه را در مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ رد کردند.

علی لاریجانی تاکید کرده بود حجابی بین من و سولانا نیست و ایران و اروپا نیاز به میانجی ندارند.

با این حال یکی از نشست‌های چهارگانه سولانا و لاریجانی، در حضور عبدا... گل، وزیر خارجه ترکیه صورت گرفت و گل نیز در کنفرانس مطبوعاتی مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و اروپا شرکت کرد و در میان آن دو ایستاد.

اگر بپذیریم که ترکیه هیچ گونه نقش میانجی‌گرانه‌ای در این گفت‌و‌گو نداشته است، این احتمال قوت می‌گیرد که برگزاری این مذاکرات در آنکارا امتیازی است که ایران به عبدا... گل و اسلامگراهای ترکیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور می‌دهد.

خاصه آنکه علی لاریجانی در کنفرانس رسانه‌ای ضمن تشکر از آقای گل که «پذیرای صمیمانه این مذاکرات در آنکارا» بود، به او که نامزد سمت ریاست جمهوری است پیشاپیش تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که او در سمت جدید «منشا تحولات در کشور خود و صلح، ثبات و رفاه در منطقه» باشد.

مذاکره‌کنندگان ایران و اروپا نتیجه‌ای مشخص برای این دیدار اعلام نکردند، اما ضمن ابراز خرسندی از این گفت‌و‌گو خبر دادند که گفت‌و‌گوها دو هفته دیگر ادامه خواهد یافت.

با این حال برخی منابع خبری از ارائه مجدد «طرح سوئیس» خبر دادند.خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد خاویر سولانا در مذاکراتش با علی لاریجانی در آنکارا پیشنهادی را بر اساس طرح سوییس مطرح کرد.

به گزارش ایسنا این خبرگزاری فرانسوی به نقل از دیپلمات‌هایی که به نامشان اشاره نکرد خبر داد: خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات دو روزه‌اش با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پیشنهادی را مبتنی بر متنی که همان پیشنهاد معروف سوییس است و در ماه‌های گذشته دیپلمات‌های ایران و سوییس روی آن کار کرده‌اند، مطرح کرد.

طرح سوییس یک دوره ۳۰ روزه تعلیق را پیشنهاد می‌کند که در طول آن ایران برنامه هسته ای‌اش را توسعه نمی‌دهد و قدرت‌های جهانی به دنبال تحریم‌های بیشتر در سازمان ملل نیستند. در طول این مدت دو طرف بر روی یک وقفه کوتاه (‌تایم اوت) دوسویه کار می‌کنند که در طول این تایم اوت، ایران غنی‌سازی اورانیوم و ۱+۵ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی را تعلیق می‌کنند.

این طرح مبتنی بر تعلیق‌های همزمانی است که اولین بار محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را مطرح کرد.

این تایم اوت به گفت‌وگو در خصوص مزایای تجاری و دیگر مزایا میان ایران و گروه شش می‌انجامد. طرح سوییس توضیح نمی‌دهد که آیا ایران باید همه فعالیت‌های غنی‌سازی را تعلیق کند یا این که آیا ایران مجاز به ادامه تولید در سطح تحقیقاتی که آمریکا با آن مخالفت کرده، هست یا خیر.

پس از گفت‌وگوی سه جنبه لاریجانی، گل و سولانا، این سه در کنفرانسی مطبوعاتی شرکت کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، گفت‌وگوهای خود با «خاویر سولانا» مسوول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا را «بسیار خوب» توصیف کرد.

علی لاریجانی یادآوری کرد که با آقای سولانا گفت‌وگوهای خوبی داشتیم و فکر می‌کنم این مسیر گفت‌وگو، می‌تواند در آینده نتایج بهتری داشته باشد. لاریجانی گفت: ایران و ترکیه دو کشور دوست، برادر و همسایه هستند و این مذاکرات در ترکیه هم نشان‌دهنده عمق روابط دوستانه ما با ترکیه است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: خوشحالم که همزمان با این مذاکرات که در ترکیه صورت می‌گیرد، آقای عبدا... گل نامزد ریاست جمهوری ترکیه شده‌اند و من پیشاپیش به ایشان تبریک می‌گویم و امیدوارم در سمت جدید، منشا تحولات در کشور خود و صلح، ثبات و رفاه در منطقه باشند.

وی گفت: ما در دوران وزارت خارجه ایشان همکاری‌های نزدیکی با کشور ترکیه داشتیم و نقش آفرینی ترکیه در مسائل منطقه‌ای بسیار مثبت بود و باید بگویم در موضوع ملوانان انگلیسی هم ترکیه نقش فعالی داشت.

به گزارش ایرنا لاریجانی گفت: آقای گل هدیه نفیسی به من و آقای سولانا دادند که آن کتاب مولانا است و تشکر می‌کنم.سولانا هم با ابراز رضایت از روند مذاکرات روز گذشته خود با لاریجانی گفت: با دکتر لاریجانی جلسه مهمی داشتیم که البته معجزه‌ای صورت نگرفت. ولی پیشرفت وجود دارد و این آخرین مذاکرات ما با لاریجانی نخواهد بود و این گفت‌وگوها، مقدمات مذاکرات آتی است. فضای خوبی در مذاکرات وجود دارد و البته در این مذاکرات، مهمان نوازی ترکیه نیز نقش داشت.

سولانا نیز با تشکر و قدردانی از مهمان نوازی عبدا... گل و مردم ترکیه گفت: من دوره نامزدی ریاست جمهوری موفقی را برای عبدا... گل آرزو می‌کنم.

او گفت: عبدا... گل سال‌ها است که دوست خوب من است و امیدوارم این دوستی ادامه داشته باشد.

سولانا گفت: فکر می‌کنم ریاست جمهوری عبدا... گل سبب خوشبختی بیشتر مردم ترکیه شده و در دوران ریاست جمهوری ایشان، ترکیه شاهد تحولات مثبتی شود. او گفت که در بسیاری از مسائل با آقای گل همکاری سازنده داشته است.

عبدا... گل با تاکید بر این که حل این گونه مسائل مهم از طریق سیاسی و با گفت‌وگوی متقابل، تحول مهمی است و امیدوارم به نتیجه خیری برسد، گفت: ترکیه می‌خواهد سایر مسائل مهم منطقه نیز با همین درک و برداشت حل و فصل شود.

وزیر خارجه ترکیه گفت که کشورش به روابط با اروپا اهمیت زیادی می‌دهد و ایران نیز کشور دوست و برادر و همسایه ترکیه است و امیدوارست که مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای ایران از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی حل و فصل شود و ترکیه همواره آماده است هر وظیفه‌ای را که به عهده‌اش گذاشته شود، ایفا کند. عبدا... گل در خاتمه سخنانش برای لاریجانی و سولانا در مذاکرات آرزوی موفقیت کرد. عبدا... گل از اظهارات لاریجانی و سولانا در مورد خود و ترکیه هم تشکر کرد.

سولانا در پاسخ به سوالی در مورد جزئیات بیشتری از مذاکرات و این که چه پیشرفت‌هایی در این مذاکرات حاصل شد، گفت: تحقق این مذاکرات، فی نفسه خود تحول مهمی است و ما در مورد موضوعات مهمی نیز با آقای لاریجانی گفت‌وگو کردیم و سعی کردیم همدیگر را درک کرده و با موقعیت‌ها و مواضع یکدیگر آشنا شویم. او تاکید کرد اصولا آشنایی با مواضع و موقعیت‌های طرف‌ها، مهم‌ترین تحول برای حل مساله است.

سولانا گفت: البته این مذاکرات، مذاکرات رسمی نیست و در ماهیت، مذاکرات مقدماتی است و البته ما نمی‌توانیم همه جزئیات را با افکار عمومی در میان بگذاریم.

۱+۵ بررسی می‌کند

خبرگزاری رویتر گزارش داد، مقامات عالی رتبه پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان و اتحادیه اروپا در روزهای آینده نشست خاویر سولانا و علی لاریجانی را بررسی خواهند کرد.

این خبرگزاری انگلیس به نقل از دو دیپلمات اروپایی با اشاره به دیدار علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در آنکارا برگزار شد گزارش داد: مقامات عالی رتبه ‌آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و‌آلمان و اتحادیه اروپا، روزهای آینده در لندن با یکدیگر دیدار می‌کنند تا گفت‌وگوهای لاریجانی - سولانا را بازنگری کنند و در این باره که آیا سومین قطعنامه تحریم علیه ایران لازم است یا خیر مذاکراتی داشته باشد.

براساس این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که از گفت‌وگوهای آنکارا مطلع شده است و از هیچ گونه «پیشرفت چشمگیری» اطلاعی ندارد.

همچنین به نوشته‌ی گاردین انتظار می‌رود که سولانا در نشستی که در روزهای آینده در واشنگتن برگزار می‌شود کاندولیزا رایس را از گفت‌وگوهایش با لاریجانی مطلع سازد.

کلید حل معما: تعریفی جدید از تعلیق

تحلیل‌گران می‌گویند که کلید حل بحران، یافتن تعریفی برای تعلیق غنی‌سازی است که هر دو طرف آن را بپذیرند. این می‌تواند به عنوان مثال به معنای تعلیق تولید سوخت اورانیوم باشد، اما ساخت و آزمایش سانتریفوژها را مستثنی کند.

سولانا در پاسخ به این سوال که آیا با لاریجانی درباره‌ی تعلیق محدود به عنوان مصالحه برای انجام مذاکرات صحبت کرده است، گفت: ما به هیچ شکلی از مذاکرات با این ماهیت وارد نشدیم.

لاریجانی در پاسخ به این سوال گفت: این ایده فرضیه‌ای قدیمی است؛ اگر فقط به دنبال تعلیق برویم، هیچ مساله‌ دیگری برای حل شدن از طریق مذاکرات باقی نمی‌ماند.

وی در گفت‌وگو با تلویزیون سی.ان.ان ترک گفت که تهران می‌کوشد راه میانه‌ای را به غیر از پیش شرط‌هایی که غرب مطرح کرده پیدا کند.

با این حال یک دیپلمات اروپایی گفت که ماهیت تعلیق غنی‌سازی در مذاکرات مطرح شد.

مقامات اروپایی می‌گویند چنین توافقاتی برای تغییر تعریف تعلیق ممکن است در آینده حاصل شود؛ اما فقط پس از آن که ایران غنی‌سازی را متوقف کند.

آمادگی آمریکا برای تغییر سیاست‌ها

به گزارش خبرگزاری آلمان، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ آمریکا روز پنجشنبه در سفرش به اسلو تصریح کرد که آمریکا برای تغییر ۲۷ سال سیاست‌اش در قبال ایران آماده است.

کاندولیزا رایس گفت که آمریکا برای احیای تماس‌هایش با ایران به شرطی که تهران غنی سازی را تعلیق و مذاکرات را با غرب ازسرگیرد آماده است.

رایس با بیان این که آمریکا برای نشستن بر سر میز مذاکره با تهران آماده است، گفت: هیچ‌کس نمی‌گوید ایران حق استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را ندارد.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از وزیر امور خارجه‌ آمریکا گزارش داد که ایران همه‌ فعالیت‌های غنی‌سازی و بازفرآوری اورانیوم را در راستای جلوگیری از تحریم‌های بیشتر سازمان ملل متوقف کند.

وی بار دیگر بر پیشنهاد آمریکا و متحدین‌اش در خصوص مشوق‌های تجاری و سیاسی و نیز آغاز مذاکرات مستقیم در صورت موافقت تهران با تعلیق غنی‌سازی اورانیوم تاکید کرد.

رایس هم با تاکید بر این که «تعلیق برای تعلیق»، بنایی برای هر گونه تماس با تهران خواهد بود، افزود: این به معنای آن است که ما آماده‌ به تاخیر انداختن اقدام بیشتر در شورای امنیت در صورتی خواهیم بود که ایران حاضر به تعلیق غنی‌سازی و بازفرآوری باشد.