تقویت دولت و نهادهای قانونی عراق ضامن امنیت این کشور است

محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری، بابیان اینکه ملت‌های دوست و برادر ایران و عراق، ریشه تاریخی و پیوندهای فرهنگی مشترک فراوانی دارند، حمایت جمهوری اسلامی ایران از تقویت دولت، مجلس مردمی و نهادهای قانونی در عراق را تنها راه استقلال، استقرار امنیت و حفظ یکپارچگی و وحدت ملی این کشور خواند. او گفت: ایران بیش از سایر همسایگان عراق از ادامه ناامنی‌ها دراین کشور خسارت می‌بیند.

به گزارش دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه در دیدار هوشیار زیباری وزیر امورخارجه عراق با اشاره به ناکامی اشغالگران در تحقق اهداف خود از حمله به عراق و اشغال این کشور، تضعیف حاکمیت ملی و قانونی عراق در دوره کنونی را سیاست اشغالگران برای تامین منافع خود دانست و گفت: درحالی که راه‌های خوب و کم هزینه‌ای برای نجات اشغالگران از شکست در عراق وجود دارد و آنها امروز بیش از گذشته به تحقق و استقرار حاکمیت ملی و قانونی درعراق نیازمند هستند، اما به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی دولت عراق به ادامه حضور و کمک آنها نیاز دارد.

وی با بیان اینکه امروز دشمنان ملت عراق در ضعیف‌ترین موضع خود پس از اشغال این کشور قرار دارند، گفت: ادامه ناامنی‌ها، جنایت‌ها و کشتار مردم بی‌گناه عراق نشانه ضعف اشغالگران در تامین امنیت این کشور است.

هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق نیز دراین دیدار ضمن قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال دولت و ملت عراق، نقش جمهوری اسلامی ایران را در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی مهم دانست و تاکید کرد: دولت عراق خواستار ادامه حمایت‌ها و کمک‌های تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در راستای برقراری امنیت و آبادانی در عراق است.

وزیر امورخارجه عراق با اشاره به تشدید به‌کارگیری زور و تروریسم از سوی دشمنان ملت عراق برای تحقق اهداف خود گفت: دولت و مردم عراق پس از مبارزات وجانفشانی‌های متعدد برای برقراری استقلال و امنیت خود ضمن حفظ وحدت و انسجام، به هیچ عنوان در برابر دشمنان تسلیم نمی‌شوند و عقب‌نشینی نخواهند کرد.

هوشیار زیباری همچنین با اشاره به نقش بسیار مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه، خواستار شرکت ایران در کنفرانس بررسی مسائل عراق در شرم‌الشیخ مصر شد.

گسترش همکاری‌ها با کشورهای مستقل

رییس‌جمهوری همچنین در دیدار مورلی دکورا، وزیر نفت و گاز طبیعی هند گفت: تقویت مناسبات و تعمیق همکاری‌های کشور‌های منطقه، در جهت تقویت صلح و ثبات و رفاه ملت‌ها است‌.

وی، توافق‌ها و همکاری‌های ایران و هند درزمینه‌های مختلف به ویژه در بخش انرژی را موجب تسریع در پیشرفت دو کشور دانست و با اشاره به مذاکرات درخصوص قرارداد احداث خط لوله انتقال گاز ایران به هند و پاکستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌رغم آمادگی پاکستان برای انعقاد نهایی این قرارداد در سال گذشته حاضر شد مهلت بیشتری به هند برای حضور در این‌ قرارداد بدهد که این نشان‌دهنده اهمیت ایران برای همکاری‌های چندجانبه در بخش انرژی و کمک به تقویت صلح منطقه‌ای و پیشرفت کشورها است.

مورلی دکورا، وزیر نفت و گاز طبیعی هند نیز دراین دیدار با اشاره به اهمیت گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه بخش‌ها به ویژه نفت وگاز گفت: هند علاقه‌مند به تامین نیازهای انرژی خود به ویژه تامین گاز طبیعی از جمهوری اسلامی ایران است و امیدواریم با توافق نهایی در قرارداد خرید گاز از ایران فصل جدیدی در توسعه روابط دوکشور به‌وجود بیاید، زیرا گسترش این همکاری‌ها به نفع توسعه و پیشرفت دوکشور خواهد بود.

تبلیغ دشمن برای برخورد با جوانان

رییس‌جمهوری عصر پنج‌شنبه در جلسه شورای‌عالی جوانان نیز گفت: دشمنان با برخی اقدامات تبلیغی و جوسازی درصدد تخریب پاکی و ایمان جوانان هستند. می‌خواهند عده‌ای را با ظاهر نامناسب در جامعه راه بیاندازند و پس از برخورد باآنها تبلیغ کنند که در ایران با جوانان برخورد می‌شود و خمودی و یاس در بین جوانان به‌وجود بیاورند.

وی بابیان اینکه ملت و جوانان کشورمان ارزش‌های اسلامی و الهی را آگاهانه و آزادانه انتخاب کرده‌اند، تصریح کرد: حفظ کرامت و حرمت انسانی مهم‌ترین وظیفه مسوولان دررفتاربا مردم به‌ویژه جوانان است‌.

وی با اشاره به توطئه‌های دشمنان برای از بین بردن نشاط، پاکی و ایمان جوانان تصریح کرد: دشمنان بابرخی اقدامات تبلیغی و جوسازی‌ها درصدد تخریب پاکی و ایمان جوانان هستند.

احمدی‌نژاد باتاکید براینکه نیروی اصلی مابرای دفاع در مقابل این توطئه دشمنان، جوانان هستند افزود: جوانان ماهمچنان که در شکل‌گیری انقلاب نقش اساسی داشتند اکنون نیز باید با هوشمندی در مقابل جوسازی‌ها و فتنه بیگانگان برای ایجاد اختلاف میان جوانان و مسوولان ایستادگی و آن را خنثی کنند‌.