رییس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت :اعتنا به ساز و کارهای کارشناسی در دولت نهم به اندازه کافی صورت نمی‌گیرد و من نسبت به کارآیی پایین این دولت هشدار می‌دهم. وی از رشد ۵/۴درصدی صنعت در سال ۸۵ به شدت انتقاد کرد و کاهش شدید رشد این بخش را نسبت به سال ۸۴ نشانه‌ای برای کارآیی پایین اقتصادی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، سلسله جلسات تحلیلی «افق ۱۴۰۴ از حرف تا عمل» شامگاه پنج شنبه در محل کانون جوانان مشهد با سخنرانی احمد توکلی، نماینده مردم تهران و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس هفتم برگزار شد.

وی نفتی بودن اقتصاد ایران و ضعیف بودن بخش خصوصی، خلع ید از سرمایه‌داران غاصب و ملی کردن صنایع پس از انقلاب و تمایلات دولت محورانه در دهه اول انقلاب را از علل رشد بنگاه داری دولت خواند و تاکید کرد: نبود رقیب، فاصله زیاد تصمیم گیرندگان با مردم و کاهش تولید در عین افزایش قیمت، حاصل بنگاه داری دولتی است. توکلی خاطرنشان کرد: اگر چه در دولت‌های پس از جنگ شعار خصوصی سازی سرداده می‌شد اما مقدار سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی دولت در سال ۷۰، رقمی‌ معادل ۶/۱۰ برابر فروش سهام به مردم بود که این عدد در سال ۸۰ به ۵۰۸ برابر رسید. عضو شاخص فراکسیون اصولگرا در مجلس هفتم، همچنین با تاکید بر اینکه سیاست‌های تعدیل صورت گرفته در دولت‌هاشمی‌ شکست خورده است، گفت: اجرای سیاست‌های بانک جهانی یا همان سیاست‌های تعدیل، اگر چه مزایایی چون کارآیی اقتصادی، کاهش مالکیت دولت و در عین حال افزایش درآمد‌ها را در پی دارد، اما نسبت به مقوله عدالت بی تفاوت است و این سیاست‌ها استدلال می‌کنند که در اوایل توسعه یک کشور، ثروتمندان باید ثروتمندتر شوند تا پس انداز ملی بالا رود، پس از آن تهیدستان از رشد اقتصادی بالای کشور در جهت توسعه خود استفاده کرده و به همین ترتیب آنها هم از مواهب توسعه بهره می‌برند. توکلی با بیان این مطلب که اگر قرار است مقلد کشوری در امر خصوصی سازی باشیم، تقلید از چین بهتر از دیگر کشورها است، گفت: آنچه در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تبیین شده است، خصوصی‌سازی عادلانه است، یعنی از یک سو دفاع از کارآیی اقتصادی و افزایش ثروت ملی و از سوی دیگر عدالت اجتماعی و توزیع ثروت و دارایی ملی. وی افزود: در این چارچوب، عدالت و کارآیی اقتصادی توام مدنظر قرار می‌گیرند و اگر هر یک از این دو دچار اشکال شوند، جامعه با چالش روبه رو می‌شود. کارآیی پایین، فقر عمومی‌را دامن می‌زند و نبود عدالت، مردم را بیچاره می‌کند. وی همچنین در بخش پاسخ به سئوالات حاضرین با دفاع از عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس در جواب به سوالی در مورد حرکت نکردن درمسیر چشم انداز ۲۰ ساله گفت: نگاه مقطعی به چشم انداز زیان بار است. باید نگاهی فرآیندی به حرکت در مسیر افق ۱۴۰۴ داشته باشیم و اگر به تحلیل مقطعی اوضاع بپردازیم به نتایج انحرافی می‌رسیم.