دنیای اقتصاد- مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی خواستار تصویب قانون و آیین‌نامه‌های‌ لازم برای شفاف‌کردن منابع و چگونگی صرف هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی شد. دفتر اطلاع‌رسانی مرکز پژوهش‌ها اعلام کرد، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز در یک مطالعه موردی درباره مشارکت انتخاباتی در ایران، تصریح کرد: اصلاح قوانین مربوط به انتخابات برای افزایش مشارکت و حضور رای‌دهندگان باید به صورت روندی دائمی و کارشناسانه دنبال شود.

ازجمله مهمترین مواردی که در انتخابات‌های مختلف در کشور باید مورد توجه و اصلاح قرار گیرد این است که قانون و آیین‌نامه‌هایی درباره هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی و شفاف‌کردن منابع و چگونگی صرف آنها به تصویب برسد.

مرکز پژوهش‌ها همچنین بر ضرورت تصویب قوانین و مقررات جدیدی در مورد نحوه استفاده از رسانه‌های نوین نظیر اینترنت، وبلاگ‌ها و پیام‌های کوتاه تلفن همراه (SMS) تاکید کرد و افزود: در همین حال استفاده از سیستم‌های مکانیزه و کامپیوتری برای اخذ رای و شمارش آرا به منظور جلب اعتماد رای‌دهندگان و تسریع در اعلام نتایج انتخابات نیز ضرورت دارد.

دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌ها همچنین با اشاره به برخی سوء‌استفاده‌ها و تقلب‌ها از شناسنامه‌ها در جریان برگزاری انتخابات خاطرنشان ساخت که باید جایگزینی برای شناسنامه در انتخابات در نظر گرفته شود.

مرکز پژوهش‌ها همچنین گنجاندن درس‌هایی در مورد انتخابات در دروس مقاطع مختلف تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان) را با تاکید بر آموزش اصول انتخاباتی و حقوق شهروندان ضروری دانست و افزود: مدیریت انتخابات نیز باید متضمن رعایت قوانین، شفاف، بی‌طرف، دقیق و در خدمت رای‌دهندگان باشد.

در بخش دیگری از این مطالعه موردی آمده است: با توجه به کارکردهای بسیاری که نظرسنجی‌ها در قالب «عمومی» و «اختصاصی» دارند، ایجاد یک بانک اطلاعاتی تخصصی از نظرسنجی‌های انتخابات در کشور می‌تواند در زمینه تشویق رای‌دهندگان و اطلاع‌رسانی به آنها و نیز یاری رساندن به نخبگان سیاسی و سیاستمدارانی که وارد عرصه انتخابات می‌شوند، مفید و کارآمد واقع شود.