صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد، در صورتی که برداشت‌های بی‌رویه برای امور جاری از حساب ذخیره ارزی ایران متوقف شود، موجودی این حساب تا سال ۱۳۹۰ به ۵۵میلیارد دلار خواهد رسید. به گزارش خبرگزاری فارس، صندوق بین‌المللی پول با انتقاد از برداشت‌های بی‌رویه‌ای که طی سال‌های گذشته از حساب ذخیره ارزی ایران انجام می‌گرفت، دلیل ایجاد این حساب را برداشت در زمان کاهش شدید قیمت نفت یا برای انجام امور توسعه‌ای و نه جاری اعلام کرد. در این گزارش تصریح شد، در صورتی که این برداشت‌های بی‌رویه متوقف شود، موجودی حساب ذخیره ارزی ایران با رشد قابل توجهی مواجه خواهد شد و تا پایان سال‌جاری به ۴/۱۸میلیارد دلار خواهد رسید.

این گزارش با اعلام این که موجودی حساب ذخیره ارزی ایران در پایان سال ۸۵ حدود ۱۳میلیارد دلار بوده است، برآورد کرد این رقم در پایان سال ۸۷ به ۳/۲۸میلیارد دلار و در پایان سال ۸۸ که سال آخر برنامه چهارم است، به ۵/۳۷میلیارد دلار افزایش یابد.

صندوق بین‌المللی پول موجودی حساب ذخیره ارزی ایران را در صورت عدم برداشت برای امور جاری در پایان سال ۸۹ بیش از ۴۴میلیارد دلار و در سال ۹۰، ۵۵میلیارد دلار برآورد کرده است.