موسسه بین‌المللی «اطلاعات سرمایه‌ای» با اشاره به این که ذخایر ارزی بالا وضعیت مالی مطمئنی را به ایران بخشیده است، افزود: هرگونه شوک خارجی یا کاهش شدید در ورود سرمایه‌ به ایران نمی‌تواند در کوتاه مدت تاثیری بر اقتصاد ایران بر جای بگذارد. به گزارش خبرگزاری فارس، موسسه بین‌المللی «اطلاعات سرمایه‌ای» در تازه‌ترین گزارش خود از میزان بالای دارایی‌های داخلی و خارجی ایران و عملکرد مثبت بخش نفت و گاز این کشور خبر داد و افزود: در عین حال مسائل سیاسی و اقتصادی مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران، ضعف ساختاری اقتصاد این کشور و چالش‌های پیش‌روی ایران برای گذار به اقتصاد بازار آزاد از فاکتورهایی است که در تعیین ریسک‌ ایران برای تعهدات مالی خارجی مدنظر قرار گرفته است.

موسسه بین‌المللی «اطلاعات سرمایه‌ای» افزود: بالا بودن قیمت نفت طی پنج‌سال گذشته عملکرد خوبی را در بخش بودجه ایران به دنبال داشته؛ مازاد تراز حساب‌های جاری را برای این کشور به ارمغان آورده و وضعیت مالی دولت را بهبود بخشیده است.

بر اساس این گزارش، ایران یکی از کمترین بدهی‌ها را در میان کشورهای جهان داراست در ماه مارس، کل دیون دولت ایران ۵/۱۲‌درصد اعلام شده است.

بیش از ۷۵‌درصد این بدهی‌ها در قالب پول ملی و به نهادهای داخلی به ذخیره نهادهای دولتی اختصاص داشته است و بعید است میزان بدهی دولت ایران افزایش قابل توجهی یابد مگر آنکه قیمت نفت به صورت فاحشی کاهش یابد.

این موسسه با بیان این که دارایی‌های خارجی ایران نیز در ماه مارس بالغ بر ۵۶‌میلیارد دلار اعلام شده است، اضافه کرد: این رقم شامل دارایی‌های بین‌المللی بانک مرکزی ایران و ذخایر خارجی موجود در صندوق ذخیره ارزی است.

بنابراین گزارش، ذخایر ارزی ایران در حال حاضر چهاربرابر کل دیون این کشور تا پایان سال ۲۰۰۸ است.

این امر وضعیت مالی مطمئنی را به ایران بخشیده است و در نتیجه هرگونه شوک خارجی یا کاهش شدید در ورود سرمایه‌ به ایران نمی‌تواند در کوتاه مدت تاثیری بر اقتصاد ایران بر جای بگذارد.