رییس‌جمهوری شوراها را یک فرصت کم نظیر برای توسعه و خدمتگزاری عنوان کرد و گفت: تشکیل شوراها در سطوح مختلف مدیریت کشور ‌از اصول مترقی قانون اساسی است. به گزارش ایرنا، محمود احمدی نژاد دیروز در سالروز صدور فرمان تاریخی ‌امام‌ در مورد تشکیل شوراهای شهر و روستا در همایش روز ملی شوراهای اسلامی در وزارت کشور و در جمع نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و روستا، تاکید کرد: شوراها یک بازوی قدرتمند برای ملت و مسوولان هستند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این که همه موظف هستیم برای موفقیت شوراها به‌آنها کمک کنیم، خاطر نشان ‌کرد: دولت به طور قاطع و همه‌جانبه پشتیبان شوراهاست و باید از همه ظرفیت‌ها برای موفقیت شوراها در توسعه کشور استفاده کنیم.

رییس‌جمهوری تصریح کرد، مبادا فردی در گوشه کشور بگوید که من به دلیل انتخاب نشدن فرد مورد نظرم با شوراها همکاری نمی‌کنم. این تصمیم یک تصور شیطانی است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: تشخیص مردم، محترم و عزیز است و همه موظف هستیم کمک کنیم شوراها در مسوولیت خود موفق شوند.

رییس‌جمهوری افزود: همه ما یک تن واحد برای خدمت به کشور و ملت هستیم و دولت هر مقداری از مسوولیت خود را که شوراها توانایی پذیرش آن را داشته باشند به آن‌ها منتقل خواهد کرد.

رییس‌جمهوری در ادامه در سخنانی، خطاب به اعضای شوراها خاطر نشان کرد: همانطوری که در پیام رهبر معظم انقلاب به آن اشاره شد، حضور در شوراها یک فرصت عظیم برای خدمتگزاری است و خدمت به مردم با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.

رییس‌جمهوری از اعضای شوراهای شهر و روستا خواست، قدر این موقعیت و فرصت را بدانند و محور وحدت و همدلی باشند و با کار دلسوزانه و الهی اعتماد عمومی را جلب کنند. وی تصریح کرد، تصمیمات شوراها باید برای عموم مردم باشد و مبادا شورایی در گوشه‌ای از کشور رضایت حزب و دسته و گروهی خاص را بر رضایت عموم مردم ترجیح دهد و در انتصابات و تصمیمات خود مسائل عمومی را در نظر نگیرد.

رییس‌جمهوری با اشاره به اختیارات وسیع شوراها اظهار کرد: شوراها در وضع عوارض باید مراعات حال مردم را بکنند و مبادا برای به دست آوردن درآمد زیاد، به مردم فشار وارد سازند. وی با تاکید بر این که مبادا اجازه داده شود که خلاف قانون چیزی از مردم گرفته شود، تصریح کرد: اگر عضو شورا بودم همه قوانین را به نفع عموم مردم تفسیر می‌کردم. احمدی نژاد خاطر نشان کرد: شورا باید مظهر پاکی و سلامت باشد تا سلامت را در مجموعه اجرایی شهر و روستا گسترش دهد.

مهم‌ترین وظیفه شوراها انتخاب شهرداران موفق است

پس از سخنرانی رییس‌جمهوری، مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور در سخنانی گفت: مهمترین وظیفه شوراها انتخاب شهرداران و دهیاران موفق است که انتخاب درست تاثیر بسزایی در مدیریت شهری و روستایی دارد.

پورمحمدی با قرائت آیه شریفه «و امرهم شوری بینهم» اظهار کرد: با رهنمودها و دستورات الهی و آموزه‌های دینی امر شوراها در کشور ما در جایگاه مناسب خود قرار گرفته‌است.

وی با اشاره به تعریف قانونی شوراها در قانون اساسی افزود: مرحله دیگری از مدیریت عمومی کشور در حوزه محیط زیست و زندگی شهروندان در اختیار نمایندگان و منتخبان مردم قرار گرفته و امیدواریم شوراها با پشت سر گذاشتن دو دوره موفق، در دوره سوم نیز به مردم خدمت کنند.

شوراها تهدید نیستند

در این مراسم، همچنین مهدی چمران با بیان اینکه شوراها تهدید نیستند، گفت: این تصور که شوراها جایگاه برخی دولتمردان و مناسب مجلس را گرفته‌اند، اشتباه است، چرا که شوراها نمایندگان مردم در مدیریت‌های محلی و منطقه‌ای خود هستند، فرصتی مناسب که باید از آن، بهترین بهره‌ها را ببریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، رییس شورای دوم شهر تهران، گفت: شوراها یعنی نهادینه کردن خدمتگزاری صادقانه و خالصانه به مردم، چراکه شوراها در دسترس مردم، بین مردم و در کنار مردم هستند. چمران خاطرنشان کرد: باید شوراها را دریابیم و از این فرصت برای رسیدن به این شعار واقعی «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» که فقط شعار نیست بلکه تکلیف است، استفاده کنیم.رییس شورای عالی استان‌ها در دور دوم تاکید کرد: شوراها از جنس مجلس هستند و در اصل هفتم قانون اساسی نیز شوراهای اسلامی‌شهر و روستا بعد از مجلس از ارکان اصلی کشور ذکر شده‌اند.وی ادامه داد: شوراهای شهر و روستا و مجلس هر دو در کنار یکدیگر هستند و می‌توانند توان اجرایی خوبی برای برنامه‌های دولت باشند.

رییس شورای دوم شهر تهران، به گروههای سیاسی توصیه کرد که اجازه دهند شوراها با دید خود حرکت کنند و تحت تاثیر فضاهای تبلیغاتی و سیاسی قرار نگیرند.

معاون سیاسی وزیر کشور نیز درباره طرح کاهش اختیارات شوراها به ایسنا، گفت: موضع دولت را رییس‌جمهوری به صراحت اعلام کردند، هر نوع وظیفه‌ای که مربوط به دستگاه‌های اجرایی باشد و شوراها بتوانند آن را انجام داده و بپذیرند، دولت محول خواهد کرد.

مجتبی ثمره هاشمی افزود: دولت این‌گونه اختیارات را در چارچوب مقررات به شوراها محول خواهد کرد و حتی از شوراها درخواست کردند ظرفیت‌های اجرایی خود را افزایش دهند و زمینه را برای این پذیرش آماده کنند. وی با بیان این‌که «واگذاری اختیارات و تصدی‌گری‌ها در راستای سیاست کلی دولت است» ادامه داد: وجود شوراها، خود رویکردی از این عمل، یعنی واگذاری کار مردم به مردم است. وی درباره نظر دولت نسبت روش‌های اخیر در مبارزه با بدحجابی، گفت: همانطور که رییس‌جمهور اشاره کردند باید کرامت انسان‌ها حفظ شود و بعد روشنگری، کار فرهنگی و اجتماعی در این موضوع بیشتر موثر خواهد بود.

دولت به دنبال کاهش اختیارات شوراها نیست

در همین حال استاندار تهران با تاکید بر این که شوراهای اسلامی و مسئولان باید در مسیر اتحاد حرکت کرده و از هر آنچه که سبب تفرقه می‌‌شود، پرهیز کنند، گفت: کسانی که اعلام می‌کنند بدنه دولت به دنبال کاهش اختیارات شوراهاست، بی‌انصافی می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی استانداری تهران، کامران دانشجو در دیدار با اعضای شوراهای اسلامی شهرستان‌های تهران با بیان اینکه دولت و شوراها را درون یک خانواده می‌بیند، افزود: همه می‌خواهیم خدمتگزار مردم باشیم و این نیت محور همه فعالیت‌ها است. استاندار تهران درباره برخی مسوولیت‌های وزارت کشور که به شوراها سپرده‌ خواهد شد، گفت: این لایحه به شورای عالی اداری رفته، اما قانون اختیارات شوراها که در مجلس به تصویب رسیده و به شورای نگهبان رفته است، ارتباطی با اختیارات وزارت کشور ندارد.

دانشجو اظهار داشت: در این لایحه در نظر است برخی اختیاراتی را که شوراها قابلیت‌ انجام آن را دارند به این نهاد سپرده شود که نکته مثبتی است و علی‌القاعده باید به این سمت حرکت کنیم.