لاریجانی با اشاره به اینکه بنا شده است ایده‌های هسته‌ای که مطرح شده است، به صورت طرح درآید، می‌گوید: هم‌اکنون بیشتر طرف مقابل برای جمع‌بندی مسائل هسته‌ای در تلاش است.به گفته وی، هم‌اکنون ظرفیت‌های خوبی برای حل مسائل هسته‌ای موجود به وجود آمده است. لاریجانی با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران:

ظرفیت‌های خوبی برای حل مساله به وجود آمده است

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه پرونده هسته‌ای ایران موضوعی پیچیده نیست، گفت: برای گروه ۱+۵ کار ناپسندی است که به‌جای استفاده از ظرفیت‌های بی‌شمار ایران و فقط به ‌بهانه تعلیق فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، خود را معطل کنند.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی، در پاسخ به این پرسش که‌ حدود دو هفته به اتمام مهلت قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت در مورد متوقف‌کردن فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران باقی‌مانده و با این حال ایران با قاطعیت تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را رد کرده‌، درباره اقدام بعدی کشورهای‌ ۱+۵ علیه ایران چه پیش‌بینی دارید، خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم گفت‌وگوی نسبتا رو به جلویی را با سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه ‌اروپا آغاز کرده‌ایم و اگر تدبیر درست به خرج بدهند، می‌توانند از فرصت‌ کنونی استفاده کنند و زمینه تفاهم به وجود بیاید.

لاریجانی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر با تاکید بر اینکه اگر غرب ادبیات هسته‌ای گذشته خود را درباره پرونده هسته‌ای ایران دوباره به کار ببرد، این مساله به نتیجه ‌نمی‌رسد و ادامه می‌یابد، گفت: آنان باید این موضوع را فراموش کنند که با درشت‌گویی بتوانند شرایط مسائل هسته‌ای ایران را تغییر دهند. ایران حکومتی مقتدر در منطقه به شمار می‌رود و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای ایجاد فضای آرام و صلح‌آمیز در منطقه دارد. لاریجانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران کشوری مسوولیت‌پذیر است‌، تصریح کرد: ایران با توجه به ویژگی‌های خود می‌تواند نقش ایجابی بسیار پرتحرکی در ایجاد آرامش‌، صلح و امنیت در منطقه داشته باشد، لذا گروه ۱+۵ در قبال پرونده هسته‌ای ایران اگر به‌دنبال بهانه‌جویی و مسائلی که در گذشته باب بوده است‌، باشد، نفعی نخواهد برد. دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به گفت‌وگوها و مذاکرات قبلی غربی‌ها با ایران درباره ظرفیت‌های بیشمار کشورمان در منطقه افزود: آنان در گفت‌وگوهای جداگانه با بنده متذکر شده‌اند که باید از ظرفیت‌های ایران ‌برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه استفاده شود. با توجه به این موضوع برای رهبران دنیا کار ناپسندی است که به‌جای استفاده از ظرفیت‌های ایران به بهانه تعلیق‌، خود را معطل کنند. لاریجانی گفت: اگر رهبران دنیا در‌این‌باره تجدید‌نظر کنند، می‌توان‌ مساله هسته‌ای موجود را با آرامش حل کرد. پرونده هسته‌ای ایران به هیچ وجه ‌پیچیده نیست ولی می‌شود آن را پیچیده دید و یا پیچیده کرد. لاریجانی با اشاره به وضعیت فعلی پرونده هسته‌ای ایران گفت: وقتی کشوری مثل ایران می‌گوید آماده‌ام مطابق استاندارد بین‌المللی فعالیت داشته‌باشم‌، منطقا باید کشورها به آن توجه کنند و به آن نگاهی مثبت داشته باشند. دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد در دو هفته اخیر از شدت موضع‌گیر‌ی‌های دو طرف مذاکره‌کننده لاریجانی و سولانا نسبت به یکدیگر مقداری کاسته شده است و آیا دلیلی خاص در این زمینه وجود دارد، تصریح کرد: دو طرف بر ضد یکدیگر موضع‌گیری نداشتند که فراز و فرودی داشته باشد، اما بحث در این است که‌ راه‌حلی مناسب برای دو طرف پیدا شود. لاریجانی اضافه کرد: بنا شده است که سولانا هم راجع به مسائل موجود هسته‌ای فکر کند و ایده‌هایی که مطرح شده است به صورت طرح درآید. دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیشتر طرف مقابل‌ برای جمع‌بندی مسائل هسته‌ای موجود، در تلاش است، گفت: ایران قبلا ایده‌هایی مطرح کرده بود و قرار شد آنان در قبال این اید‌ه‌ها تامل کنند. لاریجانی افزود: هم‌اکنون ظرفیت‌های خوبی برای حل مسائل هسته‌ای موجود به وجود آمده است. وی خاطرنشان کرد: اگر غرب به دنبال راه‌های تند شونده در قبال مسائل هسته‌ای ایران باشد، طبیعتا نمی‌تواند از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کند. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی درباره مکان دیدار و گفت‌وگوی بعدی خود با سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت: هنوز هیچ تاریخ و مکان‌ دقیقی برای این دیدار تعیین نشده است.