تناقض در گفتار، بلاتکلیفی در عمل

خرید و فروش کارت هوشمند سوخت تکذیب شد

احمدتولایی، معاون فنی طرح کارت هوشمند سوخت، خبر مربوط به‌خرید و فروش کارت‌های هوشمند سوخت را یک شایعه دانست و آن را تکذیب کرد. وی در گفت‌و‌گو با ایرنا، افزود: به دنبال پخش شایعاتی در این خصوص، موضوع از سوی مسوولان طرح به طور جدی پیگیری شد اما موردی از خرید و فروش کارت‌های هوشمند سوخت در سراسر کشور دیده نشد.

تولایی تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای قصد دارند با انتشار برخی شایعات در روندکار اخلال کنند و این عده دقیقا کسانی هستند که بابت اجرای این طرح ملی زیان‌های خاص می‌بینند. معاون فنی کارت هوشمند سوخت امکان کپی‌‌برداری از این کارت‌ها را رد کرد و گفت: کپی از این کارت‌ها امکان پذیر نیست، اما به فرض بسیار ضعیف اگر این اتفاق واقع شود تمهیداتی اندیشیده شده که بلافاصله آن کارت از رده خارج شده و نمی‌توان از آن برای سوخت‌گیری استفاده کرد.

تولایی خواستار همکاری رسانه‌ها برای شناساندن منافع کارت هوشمند سوخت به مردم شد و گفت: مردم فهیم ایران مطالب را درک کرده و برخی سختی‌های مقطعی احتمالی را نیز می‌پذیرند. در حالی که ۸ روز به موعد قانونی اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین باقی‌مانده است، اظهارنظر‌های متناقض نمایندگان مجلس و مسوولان دولتی درباره اجرای به موقع یا تعویق این طرح، همچنان بر آشفتگی فکری شهروندان می‌افزاید.

روز گذشته خبرگزاری فارس در خبری به نقل از رییس کمیسیون انرژی مجلس، بر قطعیت تاخیر در اجرای سهمیه‌بندی بنزین تاکید کرد.

کمال دانشیار، در این خصوص گفت: ‌با اجرایی شدن کارت هوشمند از ابتدای خرداد، سهمیه‌بندی نیز با کمی تاخیر اجرا خواهد شد، اما این زمان هنوز مشخص نیست.

وی افزود: ‌با توجه به شواهد موجود و نظر برخی از مسوولان دولتی، تاخیر در اجرای سهمیه‌بندی بنزین قطعی است. اگر این مدت زمان تاخیر حداکثر یک یا دو ماه باشد، نیازی به ارسال لایحه به مجلس و درخواست استمهال در این خصوص نیست.

به گفته دانشیار، قرار است به زودی در خصوص زمان و نحوه سهمیه‌بندی بنزین و قیمت بنزین آزاد در مجلس به دولت تذکری داده شود تا زودتر این موارد را مشخص کند.

رییس کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: این امکان وجود دارد با مشورت و رایزنی دولت با هیات‌رییسه مجلس و اضطراری بودن کار، بدون درخواست مجوز، مهلت بیشتری به دولت داده شود، اما این مدت زمان زیاد نخواهد بود. در همین حال، ایسنا به نقل از حسین آفریده، دیگر عضو کمیسیون انرژی نوشت: سهمیه‌بندی بنزین از اول خرداد صددرصد اجرا می‌شود.آفریده افزود: نماینده دولت با حضور در کمیسیون انرژی با قاطعیت اعلام کرد که از اول خرداد سهمیه‌بندی را اجرا می‌کنیم و هیچ مشکلی نداریم. گذشته از این تناقض روشن در گفته‌های دو عضو کمیسیون متولی امر در مجلس، سخنان روز گذشته نماینده دولت نیز از بلاتکلیفی در زمینه اجرای طرح سهمیه‌بندی نشان داشت.

رییس ستاد طرح‌های ویژه دولت با اعلام این که اجرای کارت هوشمند، گام اول سهمیه‌بندی است گفت: ابتدا طرح کارت هوشمند در اول خرداد عملیاتی می‌شود و هر زمان که سیستم آمادگی کامل داشت، سهمیه‌بندی نیز اجرا می‌شود.

علی اکبر محرابیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: اجرای طرح کارت هوشمند در سراسر کشور از ابتدای خرداد ماه قطعی است و طبق قانون در هر صورت در زمان مقرر اجرا خواهد شد.

وی افزود: دولت تمام تلاش خود را می‌کند تا قانون و مصوبه مجلس در موعد مقرر اجرا شود.

محرابیان یادآور شد: با اجرایی شدن کامل این طرح در سطح کشور، کلیه سیاست‌های دولت در خصوص بنزین نظیر سهمیه‌بندی از طریق این ابزار قابل اجرا خواهد بود. رییس ستاد طرح‌های ویژه دولت گفت: سهمیه‌بندی در دولت قطعی است چرا که در غیر این صورت باید لایحه‌ای در این ‌خصوص ارائه می‌کردیم. تمامی بدنه دولت در این خصوص بسیج هستند تا کار به صورت اصولی پیش رود و قانون اجرا شود. محرابیان باز هم درباره تکلیف سهمیه‌بندی از اول خرداد سخن نگفت و تنها به اجرایی شدن طرح کارت هوشمند «در هر حالت» اشاره کرد.

از سوی دیگر مدیرکل دفتر امور انرژی سازمان مدیریت نیز در این باره با شک و تردید اظهارنظر کرد. احمد داوودی اگرچه بر اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین از اول خرداد صحه گذاشت، اما با احتیاط در این باره سخن گفت و از عبارت «براساس اطلاعات سازمان مدیریت» استفاده کرد.

داوودی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر همچنین درباره تعیین سهمیه روزانه یا ماهانه بنزین خودروها گفت: ستاد ویژه‌ای که در ریاست جمهوری تشکیل شده درباره این موضوع تصمیم‌گیری می‌کند، اما سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز در این باره چند پیشنهاد غیررسمی داده است. داوودی درباره این پیشنهادها به نکته‌ای اشاره نکرد و یادآور شد: بهتر ا ست تصمیم رسمی درباره سهمیه‌بندی بنزین از سوی دولت اعلام شود.

همزمان با بالاگرفتن بحث‌ها در این مورد، نگرانی‌ها درباره سوءاستفاده‌های احتمالی از طرح سهمیه‌بندی بنزین شدت یافته است، به طوری که محمد کریمیان، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا نسبت به این موضوع هشدار داد. وی گفت: به علت نداشتن کارت هوشمند سوخت، در یکی از جایگاه‌ها با پیشنهاد پرداخت وجه در قبال استفاده از کارت هوشمند شخصی دیگر مواجه شدم.

هر چند در روزهای گذشته، خبر تولید کارت‌های هوشمند تقلبی به طور رسمی تکذیب شد.

افزون بر این تعیین قیمت بنزین آزاد پس از سهیمه‌بندی، از مسایل مورد بحث بود.

حسن سبحانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، با «معضل ملی» خواندن مساله بنزین، به ایسنا گفت: تعیین قیمت بنزین آزاد توسط دولت خلاف برنامه چهارم است.

متاسفانه اداره قوانین مجلس با حذف نکردن عبارتی در قانون مبنی بر تعیین قیمت غیرسهمیه‌ای سبب شد که کسانی فکر کنند بنزین به قیمت غیرسهمیه‌بندی برای بخش خصوصی وجود دارد، در حالی که مذاکرات مجلس نشان می‌دهد اصولا تعیین قیمت توسط دولت مجاز نیست.

سبحانی گفت: بنابراین در حال حاضر اگر دولت بخواهد بنزین غیرسهمیه‌بندی بفروشد باید به مجلس لایحه بیاورد و قیمت آن را مجلس تعیین کند، که فکر می‌کنیم نیازی به این کار نیست.

با وجود تمام مشکلات موجود بر سر راه طرح سهمیه‌بندی بنزین به نظر می‌رسد اجرای صحیح این طرح در بلند مدت به نفع اقتصاد ملی خواهد بود. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارشی نوشت تصمیم ایران برای سهمیه‌بندی بنزین و افزایش بهای آن اقدام هوشمندانه‌ای بوده و منجر به کاهش واردات و بهینه‌سازی مصرف سوخت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که طرح جدید دولت ایران برای سهمیه‌بندی بنزین اقدام هوشمندانه‌ای است که می‌تواند قیمت‌های بنزین در کشور را به تدریج با قیمت‌های بازار منطبق کند.

در این گزارش آمده است تغییرات مورد بحث، مستلزم تحمل مشکلات اجتماعی و سیاسی زیادی است که اگر دولت خواهان موفقیت است، باید بر آنها غلبه کند.