رابطه تهران – مینسک راهبردی است

رییس جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز به دعوت همتای بلاروسی‌اش در صدر هیاتی بلندپایه وارد مینسک پایتخت این کشور شد و مورد استقبال وزیر امور خارجه و کفیل نخست‌وزیری قرار گرفت. احمدی‌نژاد سپس در کاخ رییس جمهوری با استقبال رسمی رییس جمهور بلاروس مواجه و مذاکرات طرفین پشت درهای بسته انجام شد.

بلاروس از جمله کشورهایی است که از صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دفاع کرده و هر گونه اعمال تحریم اقتصادی علیه ایران از سوی شورای امنیت را رد کرده است.

الکساندر لوکا شنکو رییس جمهور بلاروس از جمله منتقدین معروف سیاست‌های آمریکا به شمار می‌آید.

تقویت رابطه اقتصادی دو کشور و مشارکت بلاروس در صنعت نفت ایران و گسترش صنعت خودروسازی ایران در آن کشور از مهم‌ترین موضوعات اقتصادی قابل طرح در این سفر است.

رییس‌جمهوری بلاروس روابط تهران و مینسک را در مرحله وارد شدن به یک مشارکت استراتژیک برشمرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به بلاروس، الکساندر لوکاشنکو رییس‌جمهوری در ابتدای مذاکرات هیات‌های بلندپایه دو کشور اظهار کرد: امیدوارم مذاکرات امروز ما ثمربخش باشد و بتوانیم در تحکیم همکاری‌های دوجانبه راه خوبی را داشته باشیم.

وی با اشاره به سفر اخیرش به تهران گفت: مذاکرات خوبی با طرف ایرانی داشتیم و خوشحالیم که طرف ایرانی اهمیت زیادی برای توسعه روابط دو کشور قائل است.

وی دیدگاه‌های مقامات ایرانی نسبت به حل مسائل بین‌المللی از جمله در ایجاد نظام جهانی را عادلانه خواند.

امضای سند همکاری و تفاهمنامه

پس از پایان دور اول مذاکرات روسای جمهوری ایران و بلاروس چند سند همکاری و تفاهم نامه میان هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور به امضا رسید.

پس از گفت‌وگوهای محمود احمدی نژاد با الکساندر لوکاشنکو روسای جمهوری ایران و بلاروس پشت درهای بسته، دور اول مذاکرات انجام شد و پس از آن چند سند همکاری و تفاهم نامه میان هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور به امضا رسید. سند همکاری آموزشی میان وزارت علوم تحقیقات و فن آوری و وزارت آموزش بلاروس، سند همکاری بین بانک مرکزی ایران و بانک ملی بلاروس، سند همکاری در زمینه‌ آموزش کادر بانکی میان بانک مرکزی ایران و بانک ملی بلاروس و قرار داد فاز دوم تولید خودروی سمند در جمهوری بلاروس به امضای طرفین رسید.

همچنین بیانیه مشترکی نیز از سوی روسای جمهوری دو کشور امضا شد.رییس‌جمهوری ایران با اهدای تاج گل نسبت به سربازان گمنام و کشته شدگان بلاروس ادای احترام کرد.

رییس‌جمهوری با حضور در میدان پیروزی شهر مینسک با اهدای تاج گل نسبت به سربازان گمنام و کشته شدگان بلاروس در جنگ ادای احترام کرد.