نگاه سوم- روابط عمومی اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان فیلم سینمای ایران طی نمابری، در پاسخ به سوال خبرنگاران مطبوعات پیرامون گفت‌وگوی محمدحسین فرح‌بخش، عضو شورای مرکزی اتحادیه با خبرگزاری فارس و احتمال تحریم جشن سینمای ایران توضیحاتی را ارائه داد. اتحادیه تهیه‌کنندگان اعلام کرد: حسین فرح‌بخش به عنوان نماینده اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان فیلم سینمای ایران در مجمع عمومی خانه سینما در روز یکشنبه شرکت کرده و آنچه به عنوان گفت‌وگو منتشر شده بخشی از سخنان ایشان در این نشست مجمع عمومی است.

در این اطلاعیه تصریح شده است: در پی اعلام تغییراتی در آیین‌نامه و در نتیجه، نحوه داوری و برگزاری جشن سینمای ایران از آنجا که هیچ‌گونه هماهنگی قبلی در مورد این تغییرات با اتحادیه صورت نگرفته است، چند تن از اعضای شورای مرکزی خواستار بررسی موضوع شده و درخواست نمودند در صورتی که نظرات اتحادیه برآورده نشود، از ارائه فیلم به جشن خانه سینما خودداری شود.

همچنین در این اطلاعیه، اتحادیه تهیه‌کنندگان اعلام کرد: در پی ارائه این طرح در شورای مرکزی مذاکرات اولیه صورت گرفته است، اما تصمیم‌گیری در مورد حضور و یا عدم‌حضور در جشن سینمای ایران موکول به بررسی آیین‌نامه جدید آن در شورای مرکزی است. در بخش پایانی این اطلاعیه آمده است: حسین فرح‌بخش از احتمال عدم ارائه فیلم به جشن خانه سینما سخن گفته‌اند و واژه احتمال به قدر کافی گویا است و بدیهی است نظر نهایی اتحادیه پس از بحث و گفت‌وگو در شورای مرکزی و اتخاذ تصمیم نهایی رسما اعلام خواهد شد. روز دوشنبه حسین فرح‌بخش در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: در صورت ادامه رویه فعلی هیات‌مدیره خانه سینما و نادیده گرفتن اتحادیه تهیه‌کنندگان احتمال دارد که این اتحادیه جشن «خانه سینما» را تحریم کند.

عضو شورای مرکزی اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان سینمای ایران اعلام کرد: هیات‌مدیره خانه سینما در موارد مربوط به تهیه‌کنندگی باید با اتحادیه تهیه‌کنندگان تعامل داشته باشد اما در یک‌سال گذشته، هیات‌مدیره کوچک‌ترین نظر کارشناسی از اتحادیه تهیه‌کنندگان نخواسته است و همیشه در مقابل منافع تهیه‌کننده ایستاده است. علی معلم در اولین واکنش گفت: در این راستا، خانه سینما در تعامل با کلیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران قرار دارد و ایشان در صورت تمایل، می‌تواند فیلم تولید شده توسط دفتر خودشان را به جشن خانه سینما ندهد. سخنگوی خانه سینما ادامه داد: «خانه سینما» دارای ‌هیات‌مدیره، مدیر عامل و سخنگو است و وظایف هر بخش خانه سینما، از هم تفکیک شده است اما به نظر می‌رسد که ایشان، موارد مربوط به صنف و تشکیلات و سلسله مراتب را در نظر نمی‌گیرند و بنابراین، چون خانه سینما یک تشکیلات و صنف رسمی است، ما مجبوریم که به نظریات شخصی پاسخ ندهیم. سخنگوی خانه سینما گفت: ما در این برهه حساس، تضییع حقوق کلی سینمای ایران را موضوع مهم‌تری می‌دانیم و «خانه سینما» خود را وارد مسائل فرعی دیگر نخواهد کرد و اصلی‌ترین بحث این خانه، اعتراض به از بین رفتن این حقوق است که البته آقای فرح بخش باید منادی این موضوع باشند.

پس از تایید شدن صحبت‌های فرح‌بخش از سوی روابط عمومی تهیه‌کنندگان یکی از اعضای خانه سینما اعلام کرد طی جلسه‌ای باحضور اعضای این اتحادیه، اختلافات رفع خواهد شد.