آثار عصر طلایی هلند بر روی دیوارهای صبا

غزال صادقی - نمایشگاه نقاشی رامبراند و نقاشان عصر طلایی هلند عصر روز دوشنبه با حضور کاردار سفارت هلند در موسسه فرهنگی هنری صبا گشایش یافت.

رامبراند هارمنزوان راین در پانزدهم ژوئیه در لیدن هلند در یک خانواده فقیر به دنیا آمد، پدرش یک آسیابان و مادرش یک نانوا بود. رامبراند هوش فراوانی در آموختن داشت و در ۱۴سالگی توانست دوران مدرسه را به پایان برساند. رامبراند تحت‌تاثیر نقاش بزرگ ایتالیایی «کاواژیو» قرار گرفت و در ۲۲سالگی به یک استاد در زمینه نقاشی تبدیل شد. حدود ۱۶۰۰اثر از تابلوهای نفیس این نقاش به جا مانده است که البته این تعداد بیشتر بوده است اما با گذر زمان و بروز جنگ جهانی اول و دوم بسیاری از پرتره‌ها و نقاشی‌های رنگ و روغن رامبراند از بین رفته است. در این نمایشگاه نمونه‌هایی از آثار نقاشی و چاپ دستی رامبراند، ورمیه، فرانس‌هالس ویان استین در موسسه فرهنگی و هنری صبا به نمایش گذاشته شده است.

رامبراند به عنوان یکی از والاترین هنرمندانی است که در زمینه چاپ‌دستی به شهرت رسیده است و بیش از ۲۹۰اثر چاپ دستی (اچینگ) از وی باقی مانده است. اچینگ‌های وی بسیار نقاشانه‌اند و سرشار از کیفیتی عاطفی که ثمر استفاده از سایه روشن خطوط است. کشور هلند آثار رامبراند را در خلال سال ۲۰۰۶ در بیش از ۸۰نمایشگاه در ۱۵کشور جهان به نمایش گذاشته است.

در مراسم گشایش نمایشگاه جانشین سفیر هلند گفت: «رامبراند در هلند به عنوان یک نقاش ملی شناخته شده و هر چه بهتر اینکه در پیوند با فرهنگستان هنر ایران که پیشتاز حرکت‌هایی در عرصه اشاعه هنر ملی است، جریانی که در گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و هنری‌های ملی کشورهای جهان آغاز شود.

همچنین استاد جوادی‌پور هم این نمایشگاه را نوید جریانی تازه از آشناسازی مخاطبان هنر ایران با تاریخ هنر جهان دانست.

وی همچنین گفت: قرن ۱۷ و عصر طلایی هلند آنچنان در تاریخ هنر غرب و سراسر جهان درخشان و شکوفا بوده که هنوز هم نظیر آن یافت نشده و شناخت این دوره می‌تواند برای همه هنرمندان ایران رهگشا باشد.رامبراند توجه زیادی به هنر تصویری شرق داشت و مجموعه نفیسی از آثار مینیاتور ایران را فراهم آورده و با الهام از بدایع این آثار تصاویر فراوانی از روی انجیل آفرید.مرگ تنها پسرش که ۲۷سال بیشتر نداشت حوادثی بودند که دست به دست هم دادند تا کارهای رامبراند در سال‌های بعد مملو از غم و اندوه شود و بالاخره ۱۱ماه بعد از مرگ فرزندش در ۱۴اکتبر سال ۱۶۶۹ در آمستردام چشم از جهان فرو بست. معروف‌ترین تابلوهای وی «یعقوب و پسرانش»، «سنت پائول آزاد شده از زندان»، «دختر جوان در آستانه در نیمه‌باز»، «آسیاب»، «درس تشریح»، «سامری طوبیا و خانواده‌اش» و «نگاه شب» است.نمایشگاه رامبراند و نقاشان عصر طلایی تا ۱۰ تیر ماه ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ساعت ۱۰ الی ۱۹ به موسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان مظفرجنوبی مراجعه نمایند.