نمایندگان مجلس به فوریت لایحه‌ای رای مثبت دادند که در صورت تصویب نهایی آن پلیس قضایی زیرنظر قوه‌قضاییه تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس ابتدا دوفوریت این لایحه را بررسی کردند و پس از سخنان موافقین و مخالفین؛ دو فوریت به رای گذاشته شد که با ۱۳۷ رای موافق و ۴۹ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر به تصویب نرسید. سپس برای یک فوریت این لایحه رای‌گیری شد که با ۱۵۱ رای موافق، ۱۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر یک فوریت آن به تصویب رسید.

در صورت تصویب نهایی این لایحه به منظور تسهیل و تسریع اجرای وظایف و اختیارات قوه قضاییه برای کشف، حفظ آثار و دلایل جرم، جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهمان و مجرمان و انجام تحقیقات و همچنین ابلاغ اوراق و اجرای احکام و تصمیمات قضایی و پیشگیری از وقوع جرم پلیس قضایی زیر نظر رییس قوه قضاییه تشکیل می‌شود.

بر این اساس رییس پلیس قضایی کشور توسط رییس‌قوه قضاییه منصوب می‌شود.

همچنین بر اساس این لایحه، ریاست ونظارت بر پلیس قضایی در هر حوزه قضایی با دادستان عمومی وانقلاب همان حوزه است.

نمایندگان همچنین طرح اصلاح قانون تامین اجتماعی را برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادند.

به‌گزارش ایرنا، نمایندگان با بررسی مجدد طرح اصلاح بند ۳ماده ۸۰قانون تامین اجتماعی که از سوی شورای نگهبان اعاده شده است، بر نظر قبلی خود اصرار کردند و این طرح را برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوم خرداد ۸۶طرح اصلاح تبصره ۳بند ۳ ماده ۸۰قانون تامین اجتماعی اصلاحی مصوب ۱۳۷۶را تصویب کردند.

به موجب بخشی از این مصوبه، به بازماندگان متوفیان بیمه شده‌ای که ۱۰ تا۲۰سال سابقه پرداخت حق بیمه ‌داشته ‌باشند به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه، بدون الزام به رعایت ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی و به نسبت سهام مقرر در ماده ۸۳ این قانون مستمری پرداخت می‌شود.

شورای نگهبان این طرح دو فوریتی را به دلیل داشتن بار مالی، مغایر اصل ۷۵قانون اساسی دانست.

همچنین با تصویب مجلس تولید‌ کنندگان آثار مستهجن برای سوء استفاده جنسی از دیگران و عوامل اصلی در تولید آثار مستهجن، از مصادیق مفسدفی‌الارض دانسته شده و به مجازات مفسدفی‌الارض محکوم می‌شوند. نمایندگان مجلس، کلیات طرح اصلاح قانون نحوه مجازات اشخاصی را که در امور سمعی و بصری فعالیت‌های غیرمجاز می‌کنند با ۱۴۸ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر تصویب کردند.

نمایندگان مجلس در بررسی جزییات طرح اصلاح قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت‌های غیرمجاز می‌کنند ۸ ماده از این طرح ۱۳ ماده‌ای را نیز به تصویب نهایی رساندند.

بر اساس مصوبه مجلس افرادی که با وسیله تهدید قرار دادن آثار مستهجن به منظور سوءاستفاده جنسی، اخاذی، جلوگیری از احقاق حق یا هر منظور نامشروع و غیرقانونی دیگر و تهیه فیلم یا عکس از محل‌هایی که در اختصاص بانوان بوده و آنها فاقد پوشش مناسب هستند، مانند حمام‌ها و استخرها و یا تکثیر و توزیع آن به دو تا پنج سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند.

تهیه‌کنندگان مخفیانه فیلم یا عکس مبتذل از مراسم خانوادگی و اختصاصی دیگران و تکثیر و توزیع آن نیز به مجازات فوق محکوم می‌شوند.