دنیای اقتصاد- مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: عمده مصرف بخش کشاورزی در زمینه حامل‌های انرژی شامل نفت‌گاز و برق بوده و مصرف نفت سفید و بنزین در این بخش به یک‌درصد کل مصرف کشور هم نمی‌رسد. دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در پاسخ به درخواست عباس رجایی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ضمن بررسی میزان انرژی‌های مصرف شده در بخش کشاورزی و میزان یارانه حامل‌های انرژی در این بخش تصریح کرد که براساس آمارهای موجود سهم بخش کشاورزی در سال ۱۳۸۴ از کل مصرف نفت گاز و برق به ترتیب ۱۳ و ۴/۱۲‌درصد و در زمینه مصرف نفت سفید و بنزین کمتر از یک‌درصد بوده است که با اجرای سیاست تغییر سوخت پمپ‌های آب کشاورزی از نفت گاز به برق، انتظار می‌رود سهم مصرف نفت گاز بخش کشاورزی از این نیز کمتر شود. مرکز پژوهش‌ها همچنین کل یارانه انرژی در سال ۱۳۸۴ را حدود ۷/۴۰۱ تریلیارد ریال ذکر کرد و افزود: از مجموع این یارانه سهم بخش کشاورزی در مجموع ۳/۶‌درصد بوده است.

این گزارش ادامه می‌دهد: در سال ۱۳۸۴

هرچه سطح درآمد خانوارهای روستایی بیشتر شده ، سهم برخورداری آنها از یارانه نفت گاز نیز افزایش یافته به گونه‌ای که یک خانواده ثروتمند روستایی تقریبا ۳۳ برابر بیشتر از یک خانوار روستایی فقیر از یارانه نفت گاز استفاده کرده و این امر نشان می‌دهد که یارانه انرژی در جهت دستیابی به اهداف اصلی خود ناکام بوده است.

مرکز پژوهش‌ها در پایان گزارش خود اتخاذ هر گونه تصمیمی در مورد قیمت حامل‌های انرژی را دارای آثار مستقیم و غیرمستقیم تورمی در جامعه دانست و خاطرنشان ساخت که اگر نفت گاز به قیمت تمام شده یعنی ۳۶۷۴ ریال در هر لیتر عرضه شود تورم در بخش کشاورزی ۷/۴‌درصد و تورم کل آن ۶/۱۵‌درصد خواهد بود.