دنیای اقتصاد- پس از ارائه طرح‌های مختلف و گاه متضاد در مورد سهمیه‌بندی بنزین، طرح سهمیه‌بندی از ساعات پایانی امشب با خودروهای دولتی آغاز می‌شود. سهمیه هر خودروی دولتی در این طرح، ۱۰لیتر است. محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس زمان آغاز مرحله دوم سهمیه‌بندی را ۴ یا ۵ روز بعد از شروع سهمیه‌بندی بنزین خودروهای دولتی اعلام کرده‌است. سهم روزانه هر خودروی دولتی از امشب ۱۰ لیتر

سهمیه‌بندی بنزین به مرحله اجرا رسید

اندر حکایت اطلاع‌رسانی شبانه

در ساعات پایانی دوشنبه شب، شورای اطلاع‌رسانی دولت به طور رسمی و به نقل از رییس ستاد طرح‌های ویژه دولت، از آغاز اجرای سهمیه‌بندی بنزین برای خودروهای دولتی از ساعت ۲۴ امشب خبر داد. انتشار این خبر در ساعات پایانی دوشنبه شب، این شائبه را ایجاد کرد که گویا دولت سعی در حذف مطبوعات در فرآیند اطلاع‌رسانی دارد. چرا که این دومین باری است که دولت در ساعات پایانی شب خبر مهمی را در مورد بنزین منتشر می‌کند. ساعاتی که بیشتر روزنامه‌ها به دلیل ملاحظات فنی و الزامات چاپخانه‌‌ای، دیگر قادر به انتشار اخبار نیستند. پیش از این نیز، دولت در جریان افزایش قیمت بنزین از ۸۰ به ۱۰۰تومان روزنامه‌های صبح کشور را بهت‌زده کرد.

شاید بد نباشد شورای محترم اطلاع‌رسانی دولت، توجه داشته باشد که طرح مهمی همچون سهمیه‌بندی بنزین که با زندگی روزمره بیشتر شهروندان ارتباط تنگاتنگ دارد، نیاز به اطلاع‌رسانی دقیق‌تر و صریح‌تری دارد. چرا که ضعف اطلاع‌رسانی می‌تواند به سردرگمی و نارضایتی مردم منجر شود. آن هم در شرایطی که رییس ستاد طرح‌های ویژه دولت، تنها اطلاعات واصله از سوی شورای اطلاع‌رسانی دولت را صاحب وجهه رسمی و قابل اعتنا دانسته است!

دنیای اقتصاد- سرانجام سهمیه‌بندی بنزین، هر چند به طور ناقص، از امشب آغاز می‌شود. پس از ارائه طرح‌های مختلف و گاه متضاد در مورد سهمیه‌بندی، طرح سهمیه‌بندی پلکانی بنزین از ساعات پایانی امشب و با خودروهای دولتی آغاز می‌شود. به گفته علی‌اکبر محرابیان، رییس ستاد طرح‌های ویژه دولت، سهمیه هر خودروی دولتی در این طرح روزانه ۱۰ لیتر است.

وی گفت: از آنجا که طبق قانون، یارانه‌ای به بنزین خودروهای دولتی تعلق نمی‌گیرد دارندگان خودرو ۱۰۰تومان از نرخ بنزین خود را در جایگاه به متصدیان جایگاه ارائه کرده و مابه‌التفاوت قیمت را وزارت نفت در هر دوره با اعلام به دستگاه مربوطه دریافت خواهد کرد.

رییس ستاد طرح‌های ویژه دولت اضافه کرد: آمار مصرف بنزین تاکنون بر اساس اطلاعات میدانی و گمانه‌زنی بود، اما با استفاده از کارت هوشمند سوخت آمار واقعی مصرف برای تصمیم‌گیری‌های کارشناسی در دسترس دولت قرار گرفت و دولت مهار مصرف بنزین را فراهم کرد.

محرابیان البته درباره شروع دور بعد سهمیه‌بندی که احتمالا مربوط به خودروهای شخصی خواهد بود، سخنی نگفت، اما روز دوشنبه محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی زمان آغاز مرحله دوم سهمیه‌بندی را ۴ یا ۵روز بعد از شروع سهمیه‌بندی بنزین خودروهای دولتی اعلام کرده بود.

همچنین روز گذشته ۱۷ نماینده مجلس در تذکری به وزیر نفت، خواستار تسریع در سهمیه‌بندی بنزین شدند. به گزارش ایرنا، تذکر کتبی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس را غلامعلی حدادعادل، قرائت کرد.

این نمایندگان از وزیر نفت خواستند که برای جلوگیری از آسیب‌های جبران‌‌ناپذیر اقتصادی به کشور، در اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین تسریع کند.

اما در حالی که طرح سهمیه‌بندی بنزین پس از مدت‌ها رفت و برگشت بین مجلس و دولت سرانجام به مراحل اجرایی رسیده است، هنوز زمزمه‌هایی مبنی بر لغو این طرح از گوشه و کنار شنیده می‌شود. در این بین فراکسیون وفاق و کارآمدی مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای، خواهان عرضه بنزین بدون سهمیه‌‌بندی و به صورت تک‌نرخی شد.

به گزارش ایرنا در این بیانیه، آمده است: بهترین گزینه ممکن با حداقل آثار منفی نسبت به دیگر گزینه‌ها این است که بنزین بدون سهمیه‌بندی و به صورت تک‌نرخی به مردم عرضه شود.

این بیانیه می‌افزاید: بررسی کارشناسی و واقع‌بینانه در مورد سهمیه‌بندی بنزین و عرضه مازاد بر سهمیه‌ به قیمت آزاد نشان می‌دهد که این رویه علاوه بر مشکلات و معایب اقتصادی چندنرخی شدن نظیر آثار تورمی، دارای عوارض اجتماعی مانند بازار سیاه، تشکیل صف، کارت جعلی و اضطراب‌های روانی و اجتماعی است.

همچنین احمد بزرگیان، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس، از نمایندگان خواست که برای سهمیه‌بندی بنزین به دولت «مهلت لازم» داده شود.

بزرگیان با اشاره به برگزاری نشست صبح سه‌شنبه این شورا و بررسی سهمیه‌‌بندی بنزین گفت:‌ به دلیل مشکلاتی که دولت به علت گستردگی و پیچیدگی این طرح پیش‌رو دارد، نظر فراکسیون این است که مهلت لازم به دولت داده شود.

به گزارش ایرنا، وی در عین حال خاطرنشان کرد: فراکسیون اصولگرایان برنظر مقام معظم رهبری مبنی‌بر تغییر نکردن قوانینی که در مجلس به تصویب رسیده است، تاکید دارد.

به نظر می‌رسد حال که این طرح بزرگ به مرحله اجرایی رسیده و دولت نیز آن را آغاز کرده است، ساز مخالف کوک کردن نه تنها گره‌ای از مشکل باز نمی‌کند بلکه موانع را دوچندان می‌نمایاند.

به ویژه اینکه طرح سهمیه‌بندی به همراه عرضه بنزین مازاد برسهمیه به قیمت آزاد، در شرایط فعلی بهترین گزینه ممکن در راستای منافع ملی است.