اراده اروپا برای حل مساله هسته‌ای ایران

وزیر امور خارجه درباره دستگیری ۵ دیپلمات ایرانی در عراق از سوی آمریکایی‌ها گفت: آمریکایی‌ها را از این اقدام زشت غیرقانونی علیه مامورین کنسولی ایران پشیمان خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با آلفا عمر کناره، رییس کمیسیون اتحادیه آفریقایی و رییس جمهور سابق مالی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت پیگیری‌ها در خصوص دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی توسط مامورین آمریکایی در اربیل عراق گفت: در فرصت‌های مختلف مسوولیت‌های دولت عراق را در این خصوص گوشزد کردیم و در گفت‌وگو‌های اخیر با برهم صالح معاون نخست وزیر دولت عراق نیز بر این نکته تاکید داشتیم. متکی گفت: وزارت خارجه تاکنون سلسله اقدامات گسترده‌ای را علیه این اقدام غیر قانونی و غیر حقوقی و مخالف با همه کنوانسیون‌های بین‌المللی به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل طی یکی دو روز آینده ارسال خواهد شد و بی‌توجهی و بی‌اقدامی و تبعیض آشکار غیر قابل دفاع شورای امنیت برای تعلل نسبت به در دستور کار قرار دادن این موضوع را به او گوشزد خواهیم کرد و ناکارآمدی این شورا را در حوزه‌هایی که جزو وظایف قطعی آن است متذکر می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه در عین حال لوایح لازم را جهت ارایه شکایت در مجامع حقوقی بین‌المللی در دست تهیه داریم افزود: تداوم بازداشت مامورین کنسولی ایران اقدام دیگری در کنار نقض‌ها و سیاست‌های شکست خورده آمریکا در عراق است.

متکی تصریح کرد: به دولتمردان آمریکایی هشدار می‌دهیم که هر چه سریعتر نسبت به آزادی مامورین کنسولی ایران اقدام کنند.

وزیر امور‌خارجه کشورمان در خصوص نتیجه مذاکرات روز گذشته وعیدی، معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در وین و مذاکرات آینده لاریجانی - سولانا گفت: دور جدید مذاکرات شروع شده میان ایران و نماینده شش کشور اروپایی در فضایی سازنده‌تر در مقایسه با گفت‌وگوهای پیشین در حال شکل‌گیری است.

وی افزود: ارزیابی‌هایی که از کشورهای مختلف دریافت می‌کنیم نشانگر این است که اراده‌ای برای حل این مسائل ایجاد شده است که ما این را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

متکی با بیان اینکه گفت‌وگوهای وین پیگیری مذاکراتی است که در مادرید صورت گرفت و آماده‌سازی دور بعدی این گفت‌وگوها است که در یکی دو هفته آینده زمان و محل آن مشخص و اعلام می‌شود اظهار کرد: روند جدید این گفت‌وگوها را سازنده و رو به پیشرفت می‌بینیم و این امیدواری را داریم که از طریق و در یک چارچوب دیپلماتیک با حفظ منافع و حقوق ملت ایران یعنی برخورداری از فناوری هسته‌ای از یکسو و مکانیزم‌های لازم برای منحرف نشدن و رفع نگرانی‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد از سوی دیگر، یک توافق جامع‌الاطراف و مرضی‌الطرفین داشته باشیم.