پیش‌ از گفت‌وگو با دبیر شورای عالی امنیت ملی معاون نخست‌وزیر عراق، گفت که ‌در مذاکراتش با علی لاریجانی، در خصوص موضوع گفت‌وگوهای ایران و آمریکا صحبت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، برهم صالح با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران در تهران افزود: البته تهیه برنامه کاری برای گفت‌وگوهای آینده ایران و آمریکا، به تصمیم این دو کشور باز می‌گردد. وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که‌دور جدید گفت‌وگوهای ایران و آمریکا برگزار شود.

معاون نخست‌وزیر عراق در پاسخ به این سوال که در دیدار با خانواده‌های پنج‌دیپلمات ایرانی، چه قولی به آنها داده است، گفت‌: به آنها گفتم، نمی‌خواهم قولی بدهم که امکان تحقق آن نباشد، اما تمام تلاش دولت عراق این است که این دیپلمات‌ها آزاد شوند.

معاون نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: تکلیف دولت عراق این است که تمام تلاش خود را برای آزادی پنج دیپلمات ایرانی انجام دهد.

از سوی دیگر، مشاور امنیت ملی عراق از برخی محورهای احتمالی گفت‌وگوهای آینده ایران و آمریکا در عراق خبر داد.

موفق الربیعی روز سه‌شنبه با بیان اینکه سطح این گفت‌و‌گوها همان سطح قبلی خواهد بود، گفت: موضوع پنج دیپلمات ایرانی بخش مهمی از این گفت‌وگوها را به خود اختصاص خواهد داد.

وی محور دیگر گفت‌وگوهای ایران و آمریکا را، چگونگی پشتیبانی و حمایت از دولت عراق و بهبود وضعیت امنیت این کشور عنوان کرد. وی در پاسخ به این سوال که دور جدید گفت‌وگوهای ایران و آمریکا چه زمانی برگزار خواهد شد، گفت که این گفت‌وگوها به زودی انجام خواهد شد.

سفیر ایران در عراق نیز تایید کرد که یکی از موضوعات گفت‌وگوهای احتمالی ایران و آمریکا‌، موضوع آزادی پنج دیپلمات ایرانی خواهد بود. حسن کاظمی قمی روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در تهران تصریح کرد: موضوع گفت‌وگوهای احتمالی با آمریکا همچنین پیرامون چگونگی حل مشکلات امنیتی عراق خواهد بود.

وی با بیان اینکه در این مذاکرات‌، هیچ چیزی خارج از موضوع عراق مطرح نخواهد شد، درباره علت طرح موضوع دیپلمات‌ها افزود: ربوده شدن دیپلمات‌ها در خاک عراق اتفاق افتاده و در حوزه مسوولیت عراق است و از طرفی چون هیات‌عراقی نیز در این گفت‌وگوها حضور پیدا می‌کند، یکی از موضوعات این گفت‌وگوها می‌تواند بحث پنج دیپلمات ایرانی باشد. سفیر ایران در عراق، در خصوص زمان برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای ایران و آمریکا گفت‌: این امر بستگی به دعوت مجدد «نورالمالکی»، نخست‌وزیر عراق دارد. از کاظمی‌ قمی سوال شد که چه زمانی نخست وزیر عراق این دعوت را به عمل خواهد آورد، وی گفت: نباید دیر باشد.

کاظمی قمی در‌خصوص سطح گفت‌وگوها گفت: سطح گفت‌وگوها بستگی به این دارد که چه موضوعاتی مطرح شود‌، اگر موضوعات مربوط به امنیت و چگونگی حل مشکلات امنیتی عراق باشد، همان سطح قبلی است ولی اگر موضوعات دیگری مطرح باشد، در خصوص سطح آن تصمیم‌گیری می‌شود.