فرار سرمایه از بورس نیویورک

آیا با جهانی‌ شدن سرمایه، دوران رهبری وال‌استریت بر بورس‌های جهان رو به پایان است؟ همواره شرکت‌های خارجی بیشتری خود را از بورس نیویورک بیرون می‌کشند. شرکت شیمیایی آلتانای آلمان تازه‌ترین آنها بود. بیست و پنجم ژوئن، شرکت آلمانی آس‌جی‌ال کربن‌، با این استدلال که حضور در بورس نیویورک به صرفه نیست، سهام خود را از این بورس بیرون می‌کشد. یک ماه پیش نیز، شرکت آلمانی آلتانا پرونده خود را پس از ۵‌سال حضور در وال استریت بست. در آغاز ماه‌جاری، شرکت سوئیسی کاریابی آدکو‌ بورس آمریکا را ترک کرد.

‌سخنگوی شرکت آدکو درباره دلایل خروج شرکت‌های خارجی از بورس نیویورک می‌گوید: علاقه سرمایه‌گذاران آمریکایی کم نشده بلکه افزایش هم یافته است.

۲۵‌درصد اوراق سهام را سرمایه‌گذاران آمریکایی حفظ می‌کنند. همزمان با آن، حجم معاملات در بورس نیویورک کم شده است. این بدان معنی است که سرمایه‌گذاران آمریکایی اجبارا زیرپوشش بورس نیویورک نمی‌مانند. آنها به خرید سهام در لندن، پاریس یا زوریخ روی آورده‌اند.

حتی شرکت‌های دانون و خطوط هوائی بریتانیا نیز قصد دارند سهام خود را از وال استریت بیرون بکشند. این تحولات، بزرگ‌ترین مرکز تجارت جهانی را به لرزه در آورده است. آیا نیویورک نقش محوری خود را در بازار سرمایه جهانی می‌بازد؟

نانسی مک‌لنون برای گروهی از کارگزاران شرکت‌های خارجی در واشنگتن کار می‌کند.

به اعتقاد او، در بازارهای جهانی شده‌، دیگر برای شرکت‌ها، اهمیتی ندارد که سهامشان در کجا عرضه شود.

وی اشاره می‌کند: مرکز نظارت بر بورس ایالات متحده به تازگی خروج شرکت‌های خارجی را از بورس نیویورک تسهیل کرد. بعضی از شرکت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که هزینه ماندن در بورس نیویورک سنگین تر از سود آن است. علاوه بر این، در بازار سرمایه جهانی شده امروز، سرمایه‌گذاران می‌توانند صرفنظر از این که شرکت‌های عرضه‌‌کننده سهام در کجا فعالیت دارند، هرجا بخواهند سهام آنها را بخرند.

سخت‌گیری آمریکایی‌ها در زمینه تنظیم امور بورس، هزینه سنگین وکلا و حسابرسان از مهم‌ترین دلایل فرار بسیاری از شرکت‌های خارجی از بورس نیویورک است. علاوه بر آن، تدابیر امنیتی شدید پس از وقایع یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ سبب شده است که بازرگانان هنگام سفر احساس کنند که با آنان خوب برخورد نمی‌شود.

نگرانی از انفجار مالی نیویورک، اکنون زنگ خطر را در گوش سیاستمداران نیز به صدا درآورده است. وزارت اقتصاد، نهادی با نام «سرمایه‌گذاری در آمریکا» ایجاد کرده است.

شهردار نیویورک نیز، به موسسه مک‌کنزی ماموریت داده است تا موضوع توانایی رقابت شهرش را مورد بررسی قرار دهد.

علاوه بر این، سناتور چارلز شومر در جست‌و‌جوی متحدانی برای تعدیل مقررات تنظیم بورس است. نانسی مک لنون در این مورد توضیح می‌دهد: «آمریکایی‌ها متوجه می‌شوند که شرکت‌ها دیگر به سادگی به اینجا نمی‌آیند. آنها باید تکان بخورند. رقبای زیادی وجود دارند و آمریکا باید فضایی ایجاد کند که رؤسای شرکت‌ها به صرف آنکه علایق مادرشان در خارج است، احساس زیان نکنند.»

رقابت برای قلب کاپیتالیسم جهانی سخت‌تر شده است. حتی رییس سیتی گروپ به تازگی دستور اخراج ۱۷هزار نفر از کارکنان این گروه و انتقال ۹‌هزار فرصت شغلی به خارج را صادر کرد. بانک‌ها در وال استریت رقبای تازه‌ای می‌یابند. باد تند ناشی از جهانی شدن سرمایه، بر وال‌استریت می‌وزد.