ماجراهای عجیب یک فیلم

مهرداد پارسا- فیلم «نقاب» ساخته کاظم راست گفتار از همان ابتدا داستان و ماجرای جالبی داشت. فیلمنامه «نقاب» در اصل عنوان «پوکر» داشته که پیمان قاسم‌خانی آن را نوشته بود. به گفته پیمان قاسم‌خانی «نقاب بهترین فیلمنامه‌ای بود که تا به حال نوشته بودم و آخرین باری بود که از نوشتن یک فیلمنامه لذت بردم. برای نقاب آنقدر ذوق و شوق داشتم که دوست داشتم زودتر شروع کنم به نوشتن. ولی نمی‌دانم چه سری است که بدشانسی گریبانگیر کارهایم می‌شود از مکس ومارمولک گرفته تا همین نقاب همه کارهایم به مشکل برخورده و یک کار بی‌دردسر نداشتم.»

فیلمنامه این فیلم از زمانی که نوشته شد تا وقتی که تبدیل به فیلم شد، از مسیر طولانی را طی کرد. یکی از جنجالی‌ترین پروژه‌های سینمایی در دهه اخیر که ۳ سالی توقیف بود و بالاخره بعد از چند اصلاح در سینماها اکران شد. آن زمان که قاسم‌خانی آن فیلمنامه را نوشت با سامان مقدم به عنوان کارگردان تصمیم می‌گیرند این فیلم را بسازند که برای این کار با دو سرمایه‌گذار قراردادی امضا می‌کنند و فیلمنامه را به آنها می‌فروشند. پس از مدتی به دلیل مشکلاتی که با دو سرمایه‌گذار پیدا می‌کنند، قاسم‌خانی و مقدم از پروژه کناره‌گیری می‌کنند و سرمایه‌گذار‌ها به همراه شریفی‌نیا به دنبال کارگران جدید گشتند و به کاظم راست گفتار می‌رسند. پس از پیدا شدن کارگردان چون این دو سرمایه‌گذار نمی‌توانستند تهیه‌کننده باشند، آشتیانی‌پور نیز به عنوان تهیه‌کننده وارد داستان ساخت این فیلم می‌شود. ساختار فیلم‌نامه تغییرات زیادی پیدا می‌کند ولی همچنان به عنوان یک اتفاق از نظر فیلمنامه در سینمای ایران محسوب می‌شود.اما این پایان حاشیه‌های فیلم نقاب نبود. پس از اکران این فیلم، فروش سی‌دی‌های غیر مجاز این فیلم در بازار قاچاق آغاز شد. به گفته شریفی‌نیا این نسخه قاچاق، همان نسخه‌ای بود که سه سال پیش برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده بود که آنها روی آن اصلاحاتی را اضافه کردند. اعتراض‌ها در این مورد به جایی نرسید و حتی برای فیلم «نقاب» مراسم ترحیم نیز برگزار شد. در هنگام نمایش فیلم در سینماها اعتراضاتی به محتوای فیلم از سوی رسانه‌های نزدیک به وزارت ارشاد صورت گرفت. در این مورد سایت بازتاب گزارش داد که معترضان می‌گویند این فیلم راه‌های مختلف ضبط فیلم خصوصی از افراد و راه‌های وسوسه نمودن زنان شوهردار و روش‌های خیانت را به زنان شوهردار آموزش می‌دهد و یک فیلم تبلیغاتی به نفع دبی است.

فیلم «روز سوم» یک هفته زودتر جایگزین «نقاب» شد و در حالی که عوامل فیلم در انتظار جوابی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ورود نسخه قاچاق فیلم بودند، این وزارتخانه طی بیانیه‌ای از اکران این فیلم عذرخواهی کرد.در این بیانیه با اشاره به ساخت فیلم یاد شده در دوره گذشته، صدور مجوز نمایش این فیلم در دوره حاضر را محصول غفلت برخی از دست‌اندرکاران این حوزه دانست.در بیانیه مذکور با اظهار تاسف از اینکه نمایش فیلم یاد شده باعث جریحه‌دار شدن عواطف و احساسات بسیاری از خانواده‌ها و مردم مسلمان و با غیرت کشورمان شده آمده است: به واسطه اعتماد صادقانه‌ای که نسبت به تهیه‌کننده این فیلم داشته قرار بوده بخش‌هایی از این فیلم حذف شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.براساس این بیانیه تهیه‌کننده متخلف بوده و با کسانی که در صدور این مجوز نقش داشته‌اند به طور جدی و قاطع برخورد خواهد شد.در ادامه این بیانیه حرکت در عرصه فرهنگ و هنر به ویژه سینما بر مبنای سیاست‌های نظام، ملت و دولت تعریف و تاکید شده و آ‌مده است: مسیر سیاست‌ها و خط مشی‌ها سینما در دوره حاضر بر مبنای سینمای ملی و دینی بوده و معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تحقق آرمان‌های متعالی این هنر به درستی حرکت می‌کند. در این بیانیه از غفلت صورت گرفته در صدور مجوز این فیلم از مردم شریف ایران عذرخواهی و اظهار امیدواری شده است عرصه فرهنگ و هنر هرگز شاهد اتفاقات ناخوشایندی از این دست که موجبات تالم و تاثر روحی ملت شریف و آزاده ایران را فراهم می‌آورد نباشد.

این بیانیه که روی سایت روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خبرگزاری فارس قرار گرفته بود دیروز پس از گذشت ساعاتی به دلایل نا مشخص برداشته شدو تا لحظه تنظیم این گزارش توضیحی ارائه نشد.