عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان‌ اعلام کرد که این شورا طرح پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی کشور موسوم به ‌طرح حذف کنکور را مغایر قانون اساسی شناخت.

به گزارش ایرنا، کدخدایی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: ضوابط موضوع ماده ۴ این مصوبه، چنانچه «تقنین» باشد، مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی است. سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: چنانچه ضوابط موضوع ماده۴ «‌آیین‌نامه» باشد مغایر اصل ۱۳۸قانون اساسی و چنانچه از «امور اجرایی» باشد‌، مغایر اصل ۶۰قانون اساسی است. به گفته کدخدایی، تبصره‌های یک تا چهار این ماده نیز دارای همین اشکال هستند. بر اساس ماده «۴» مصوبه مجلس، نمایندگان مقرر کردند، ضوابط احتساب سوابق تحصیلی داوطلبان مانند تعیین پایه‌های تحصیلی و دروس و میزان تاثیر هریک از آنها برعهده کارگروهی (کمیته‌ای) باشد. کدخدایی در‌خصوص استفساریه رییس مجلس مبنی‌بر اینکه آیا عضویت در شورای نگهبان شغل محسوب می‌شود و مصداق اصل ۱۴۱قانون اساسی است یا خیر، گفت: این موضوع در جلسه ۱۶خرداد‌ماه شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما شورای نگهبان به نظر تفسیری در این زمینه نرسید. سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت که این شورا طرح دو فوریتی بازگرداندن بودجه خدماتی - حمایتی زنان سرپرست خانوار و معلولان به سازمان بهزیستی کشور را دارای ابهاماتی دانست و خواستار رفع این ابهامات شد. کدخدایی افزود: مصوبه مجلس از این جهت که در ردیف‌های اعتباری مربوط به کمیته امداد امام‌(ره) مندرج در قانون بودجه سال ۸۶ عنوان «خدمات حمایتی زنان سرپرست خانوار و معلولان» وجود ندارد، مبهم است. سخنگوی شورای نگهبان گفت که پس از رفع این ابهامات، شورای نگهبان در خصوص این مصوبه اظهار‌نظر خواهد کرد. به گفته کدخدایی، شورای نگهبان برای سومین‌بار «طرح تسهیل اعطای تسهیلات بانکی و کاهش هزینه‌های طرح و تسریع در اجرای طرح‌های تولیدی و افزایش منابع مالی و کارآیی بانک‌ها» را رد کرد و اظهار نظر در مورد این طرح را منوط به رفع ابهام از این مصوبه دانست.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین اعلام کرد که این شورا مصوبه دوم خرداد‌ماه ۸۶ هیات‌وزیران در خصوص اصلاحیه اساسنامه شرکت مادر تخصصی قطار شهری کشور را بررسی کرد و مغایر موازین شرع و قانون اساسی ندانست.