دنیای اقتصاد- آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی از مراجع عظام تقلید قم، ساعت ۱۵ دیروز به دیار باقی شتافت. پیکر ایشان صبح دوشنبه در قم تشییع و در جوار کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه (س) به خاک سپرده می‌شود. به همین مناسبت در شهر مقدس قم ۳ روز عزای عمومی اعلام شده است و امروز نیز این شهر تعطیل است. آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی از مراجع تقلید قم، ساعت ۱۵ دیروز به دیار باقی شتافت.

وی که مدتی پیش به دلیل بیماری در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود، روز شنبه در سن ۷۶ سالگی به دلیل نارسایی قلبی دار‌فانی را وداع گفت.

بنابر اعلام دفتر این عالم ربانی، پیکر آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی صبح دوشنبه در قم تشییع و در جوار کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه (س) به خاک سپرده می‌شود.

به همین مناسبت در شهر مقدس قم ۳ روز عزای عمومی اعلام شده است و امروز نیز این شهر تعطیل است.

آیت‌الله العظمى حاج شیخ محمد فاضل لنکرانى در سال ۱۳۱۰ دیده به جهان گشود و عمر پرثمرش را در راه تحصیل علم و تدریس آموخته و اندوخته‌هاى خود گذراند. ایشان در سال‌هاى جوانى حدود ۱۱ سال در درس مرحوم آیت‌الله بروجردى و حدود ۹ سال نیز در درس‌هاى فقه و اصول امام خمینى (ره) شرکت داشت. وی از همان زمانى که امام خمینى(ره) مبارزه وسیع و عمیق مذهبى - سیاسى خود را آغاز کردند و علیه ظلم و فساد و کفر و استکبار قیام نمودند، به پیروى از معلم کبیر خویش قدم در این راه نهاد و مبارزات سیاسى خود را شروع کرد. از ایشان تالیفات زیادی در علوم دینی و فقهی به یادگار مانده است.

پیام مقام معظم رهبری به مناسبت رحلت آیت‌الله‌العظمی فاضل‌لنکرانی

در پی ارتحال حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی رضوان‌الله تعالی علیه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر فرمودند.

متن پیام به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

با تاسف و تاثر فراوان از ارتحال فقیه مجاهدمرحوم مفغور حضرت‌آیت الله آقای فاضل لنکرانی رضوان‌الله تعالی علیه اطلاع یافتم.

این ضایعه‌ای سنگین برای حوزه علمیه و ملت شریف ایران است.

حوزه علمیه یکی از اسطوانه‌های علمی و تحقیقی و یکی از استادان برجسته خود و ملت ایران یکی از مراجع تقلید انقلابی و بیدار و پرتحرک خود را از دست

داد.

ایشان در سال‌های طولانی دوران اختناق در شمار برجستگانی از حوزه علمیه قم بودند که در میدان‌های گوناگون مبارزات حضور داشته و رنج تبعید را به‌جان خریدند و پس از پیروزی انقلاب از جمله روحانیون نامداری بودند که نقش‌های مهمی در همه موارد حساس ایفا نمودند. رحمت خدا بر ایشان باد.

اینجانب این مصیبت بزرگ را به حضرت بقیه‌الله ارواحناه‌فداه و به مراجع عظام و علمای اعلام و فضلاء و طلاب حوزه مبارکه و به عموم ملت ایران تسلیت می‌گویم. همچنین به خانواده‌مکرم و آقازادگان ارجمند و دیگر بازماندگان و منسوبان ایشان عرض تسلیت کرده، تسلا و صبر آنان را از خداوند متعال مسالت می‌نمایم.

والسلام علی عبادالله الصالحین سید علی خامنه‌ای

۲۶خرداد/ ۱۳۸۶