خودرو صفر کیلومتر به جای پژو‌های آتش گرفته

محمد نیازی، رییس سازمان بازرسی کل کشور در آستانه هفته قوه‌قضاییه، گفت: بیشتر مصوبات استانی هیات دولت در سفرهای ‌استانی رییس جمهوری و هیات وزیران اجرایی شده است.

وی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در خصوص موانع موجود در اجرایی نشدن مصوبات، گفت: بین اجرا و اجرایی شدن فرق است و منظور از اجرایی شدن، انجام مراحلی است که کار را در روند اجرا قرار می‌دهد. نیازی تصریح کرد: بخش‌های عمده‌ای از مصوبات استانی دولت اجرایی شده و مقدمات اجرای کامل آن آماده شده‌است و دولت تمام تلاش خود را در این مورد به کار می‌گیرد.

وی با اشاره به بازرسی‌های صورت گرفته در زمینه انجام اجرای مصوبات، گفت: سازمان بازرسی چند استان را به طور جداگانه انتخاب و اجرای مصوبات را پیگیری کرد که گزارش کامل آن همراه دلایل اجرایی نشدن برخی مصوبات را ارائه خواهیم داد.

رییس سازمان بازرسی در خصوص بررسی خودروی‌های پژو ۴۰۵ دارای نقص فنی منجر به آتش سوزی نیز گفت: در این مورد بررسی مفصلی انجام شده و گزارش‌هایی تهیه و در اختیار وزیر صنایع و معادن قرارگرفته است.

وی افزود: این گزارش‌ها نشان از سوءمدیریت‌ها و تخلفاتی در این مورد می‌دهد که برخی از بخش‌های شرکت ایران خودرو اقداماتی مثل استفاده‌از قطعات غیراستاندارد انجام‌داده‌اند و تصمیمات غیرکارشناسی را اتخاذ کرده‌اند.

نیازی با اشاره به اینکه متخلفان به کمیته‌های انضباطی معرفی شده اند، گفت: خودروهایی که آتش می‌گیرند اگر قبلا براساس فراخوان ایران خودرو مراجعه کرده‌اند و مورد را گزارش داده‌اند و پس از آن خودروی آنان دچار آتش سوزی شده، در قبال آن خودرو صفر کیلومتر دریافت می‌کنند.

وی در خصوص اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، گفت: سرمایه‌گذاری خصوصی و خصوصی‌سازی با مشکلاتی در سیستم بانکی، بیمه و گمرک همراه است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور، امنیت سرمایه‌گذاری را مهم دانست و تصریح کرد: موانع اجرایی در سیستم اداری کشور، یکی از معضلات است که‌امنیت سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد.

بیش از ۲۰هزار خودرو مراجعه‌ نکردند

این در حالی است که ناصر سراج، مسوول پیگیری پرونده آتش‌سوزی پژوهش‌های ۴۰۵ نیز در یک نشست خبری اظهار کرد: متاسفانه از زمان فراخوان ایران‌خودرو برای مراجعه مالکان خودروهای ۴۰۵ از حدود بیش از ۲۰۰‌هزار خودرو هنوز ۲۰‌هزار خودروی ۴۰۵ مشمول طرح، برای بازدید فنی توسط کارخانه مراجعه نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا،‌ معاون امنیتی سیاسی دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: در صورتی که مالکان خودروهای یاد شده پس از مکاتبه ایران‌خودرو باز هم برای بازدید فنی مراجعه نکنند ایران‌خودرو دیگر مسوول نیست. البته از ایران‌خودرو خواسته‌شده محصولات سال ۸۳ و ۸۴ را تحت پوشش فراخوان قرار دهد و در این راستا ۸۷ نمایندگی ایران خودرو در کل کشور موظف به اصلاح سیستم سوخت‌رسانی این خودروها شدند.

سراج یادآور شد: ایران‌خودرو تعهد داده بعد از مراجعه مالکان خودروهای مشمول طرح، بازدید فنی و احیانا تعمیر آنها برچسبی به شیشه خودرو نصب شود و در صورتی که بعد از بازدید مجددا این خودرو دچار آتش‌سوزی شد، خودروی صفر کیلومتر به مالک آن تحویل داده شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نحوه برخورد دستگاه قضایی با نقص فنی یکی از محصولات ایران‌خودرو گفت: ما در این قضیه سعی کردیم با تدبیر وارد شویم، چرا که ایران‌خودرو به طور غیرمستقیم بیش از ۵۰۰‌هزار کارگر دارد و در صورتی که با قوه‌قهریه با آن برخورد می‌کردیم، مشکلات جدی ایجاد می‌شد.