صحن مجلس دیروز متشنج شد

در پی خودداری نایب رییس مجلس از اعلام اسامی‌تذکر دهندگان به دولت، دیروز نظم صحن علنی مجلس دقایقی بر هم خورد.

به گزارش خبرگزاری مهر،محمد رضا باهنر نایب رییس مجلس که ریاست جلسه علنی دیروزمجلس را بر عهده داشت، هنگام قرائت تذکرات مکتوب نمایندگان ملت به مسوولان اجرایی، از اعلام اسامی‌ذیل حداقل ۱۵ تذکر مکتوب که توسط حدود ۲۰ نماینده امضاء شده بود خودداری کرد که این مساله اعتراض نمایندگان را در پی داشت. به گزارش ایسنا داریوش قنبری، نماینده مردم ایلام در مجلس، در تذکر شفاهی خود گفت: آقای رییس، امروز در یک رویه‌ای که حضرتعالی باب کردید، خلاف رویه گذشته مجلس، اسامی تذکردهندگان را اعلام نکرده و فرمودید که ۲۰نفر به فلان وزیر تذکر دادند و غیره.

وی این رویه را رویه‌ای مرسوم در مجلس ندانست و افزود: به نظر می‌رسد این رویه مقداری با اعمال حق قانون‌گذاری و حق نظارت نمایندگان در تضاد و تناقض باشد.

قنبری با بیان این که شما به این ترتیب هم این حق را از مردم می‌گیرید و هم از نمایندگان، گفت: این عملکرد پایمال کردن حقوق نمایندگان به ویژه نمایندگانی است که به لحاظ فکری با حضرتعالی و برخی دیگر دارای تمایزاتی هستند.

او افزود: به نظر من وقتی شما این حق را می‌گیرد، این حرکت به سمت نوعی استبداد است که می‌تواند خطرآفرین باشد. وی خواهان تجدید نظر در این عملکرد و قرائت اسامی تذکردهندگان شد. اما محمدرضا باهنر در پاسخ وی گفت: این که می‌فرمایید عرف گذشته این بوده که اسم نماینده و تذکر را می‌خوانند را قبول دارم، اما شما در تذکر خود باید بگویید من کجای آیین‌نامه را خلاف عمل کرده‌ام و یا این که قانون اساسی را رعایت نکرده‌ام.

وی در حالی که افکار عمومی و مردم را مخاطب قرار می‌داد و با بیان این که امروز ۱۵ تذکر ۲۰نفره وصول شده که این تذکرها حاوی ۳۰۰ تا ۳۵۰اسم نماینده است، گفت: شما قاعدتا می‌خواهید از این تذکرها بهره‌برداری شود و مردم بفهمند که این ۲۰نفر چه کسانی هستند، من هم گفتم که آنها را به رسانه‌ها می‌دهم در ضمن در مذاکرات مجلس نیز ثبت می‌کنیم اما اگر قرار باشد دوستان هماهنگ کرده باشند که دو ساعت وقت علنی مجلس را بگیرند که ما ۳۰۰اسم را بخوانیم...

به گزارش خبرگزاری مهر این مساله و اعلام باهنر مبنی بر ورود به دستور کار جلسه علنی باعث شد برخی اعضای فراکسیون اقلیت مجلس از جمله محمدرضا تابش نماینده اردکان و اسماعیل گرامی‌مقدم نماینده بجنورد و اکبر اعلمی‌نماینده تبریز با اعتراض مستمر خود مانع از ادامه کار مجلس شوند. در پی بروز تنش در صحن علنی، برخی نمایندگان فراکسیون اکثریت از جمله احمد بزرگیان، نماینده سبزوار، کریم شافعی نماینده مرند و جلفا، مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران، شکرا... عطارزاده نماینده بوشهرو عباس رجایی نماینده اراک در دفاع از اقدام باهنر به سوی اعتراض‌کنندگان رفته و با فریاد از آنها خواستند که سرجای خود بنشینند.

محمدرضا باهنر نیز به عنوان رییس جلسه چندین بار زنگ مجلس را به صدا در آورد و خطاب به اعلمی‌اخطار رسمی‌داد و خواستار سکوت اعتراض‌کنندگان برای ایجاد فضای لازم در جهت ادامه جلسه علنی و رسمی نهاد قانون‌گذاری شد.

رییس جلسه علنی دیروز مجلس با بیان این که آقای گرامی مقدم خواهش می‌کنم اصرار نفرمایید، خطاب به اعتراض‌کنندگان از آنها خواست که با رعایت نظم جلسه، اجازه دهند مجلس کار خود را ادامه دهد و گفت: برخی دوستان می‌گویند تذکر دادیم اما قصد گرفتن وقت مجلس را هم نداریم، بنابراین جمله خود را بدین ترتیب اصلاح می‌کنم که تعدادی از این عزیزانی که امضاء کرده‌اند، اصراری ندارند که اسم‌شان حتما ۲۰دفعه خوانده شود، قطعا دلسوزی داشته و تذکر داده‌اند، ما هم منت‌شان را می‌کشیم و تشکر می‌کنیم.

او افزود: عزیزانی که اصرار دارند بیست دور بیست تذکر خوانده شود، من این کار را نمی‌کنم. باهنر گفت: آقای گرامی می‌فرمایند اصلا این قصد را نداریم فقط می‌خواستیم ۲۰تذکر دهیم. در این هنگام که صدای اعتراض برخی نمایندگان به همراه صدای «احسنت احسنت‌» گفتن برخی دیگر به گوش می‌رسید، باهنر خواهان ادامه دستور کار جلسه علنی شد.

در این میان برخی نمایندگان به دفاع از اعتراض‌کنندگان پرداختند و خواستار شنیدن تذکر آنها به هیات رییسه شدند که سرانجام با تلاش‌های برخی نمایندگان عضو فراکسیون اقلیت و اعضای هیات رییسه آرامش نسبی بر فضای صحن علنی حاکم شد و تابش به نمایندگی از اعتراض‌کنندگان تذکر خود به هیات رییسه را ارائه کرد.

محمد رضا تابش، دبیر فراکسیون اقلیت مجلس طی سخنانی کوتاه خطاب به باهنر گفت: هیات رییسه مجلس حق طبیعی نمایندگان در ارائه تذکر شفاهی را سلب کرده و اکنون کار به جایی رسیده که در عنوان تذکرگیرنده و محتوای تذکر نیز دخالت می‌شود و این موضوع سبب جلوگیری از ایفای وظیفه قانونی نمایندگان شده است.

این نماینده با تاکید بر اینکه هیات رییسه سانسور را بر مجلس حاکم کرده است، از هیات یاد شده خواست اجازه ندهد به نمایندگان ملت تهمت زده شود و در ایفای وظایف نمایندگی آنها مانعی بوجود آید. محمدرضا باهنر نیز در پاسخ به اظهارات این نماینده گفت: همه فراکسیون‌های مجلس هفتم با یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیز داشته‌اند که امیدواریم این روند استمرار یابد.

وی در عین حال افزود: از مجالس اول تا پنجم برای سوالات و تذکرات نمایندگان سهمیه در نظر گرفته شده بود تا تذکرات آنها دارای روال مشخص باشد و به همین دلیل برخی اوقات صدها تذکر مدت‌ها در نوبت قرائت قرار می‌گرفت.وی افزود :‌از آغاز مجلس هفتم دوستان کمک کردند و هیات رییسه نیز با تسامح برخورد کرد تا تذکرات در نوبت باقی نمانند و سریع‌تر قرائت شوند و چنانچه کسانی که به صورت مجموعه تذکری را امضا می‌کنند، تذکر خود را تک‌تک ارائه دهند بهتر می‌توان تصمیم‌گیری کرد؛ اما اگر ۲۰ تذکر با مجموع ۲۰ امضاء به ۲۰ مسوول اجرایی ارائه شود، باید ۴۰۰ اسم ‌افراد قرائت شود که قطعا وقت زیادی از مجلس خواهد گرفت.

باهنر تصریح کرد: آیین‌نامه داخلی مجلس صراحت دارد که رییس مجلس موظف است تذکر نمایندگان و مسوولان اجرایی را به آنها ابلاغ و خلاصه آن را در اولین جلسه مجلس قرائت کند و از این ماده برداشت نمی‌شود که باید اسامی‌همه نمایندگان امضاء‌کننده تذکر از تریبون صحن علنی قرائت شود.