نهمین دوسالانه گرافیک معاصر ایران آغاز به کار کرد

نگاه سوم- نهمین دوسالانه گرافیک معاصر ایران با حضور ۱۳۹۶ طراح از ۴۴کشور و ۶۱۲۴اثر در بخش‌های مختلف بین‌المللی و ملی به همراه هفت نمایشگاه جنبی شامل ۲۵۳اثر عصر روز چهارشنبه در مجموعه فرهنگی هنری صبا آغاز به کار کرد.

مراسم افتتاحیه این دوسالانه با حضور هیات داوران ایرانی، خارجی و جمع کثیری از طراحان گرافیک برگزار شد و با صدای مرتضی ممیز پدر گرافیک ایران همراه شد. عکس: خبرگزاری ایسنا

مرحوم مرتضی ممیز در بخشی از گفتگوی ضبط شده‌اش، درباره سفارش‌های تبلیغاتی چنین می‌گوید: نه نقاش، نه موسیقی‌دان، نه شاعر هیچ هنرمندی بدون سفارش کار نمی‌کند، البته نوع سفارش‌ها به ظاهر متفاوت از هم است. زمانی که به من سفارش غلط تجاری می‌دهند، با اشتیاق تمام به دنبال حل قضیه و مداوای آن هستم همانند یک پزشک و این نیازی است که برای درمان احساس می‌شود و کار من هم بی‌ارتباط با درمان نیست.

وی ادامه می‌دهد: نمی‌توان گفت که یک مرض بد است و مرض دیگری خوب است، چون این نیازی است برای درمان و کار من هم درمان این نیاز با زبان ویژه و خاص خودم است.

ممیز تأکید می‌کند که برای من مهم تلاش کردن است و باید در توسعه ذهن جامعه همراه با میلیون‌ها فرد دیگر جامعه کوشا باشیم و برای رسیدن به این درک باید شفاف باشیم و در تزکیه و تصفیه خود نیز تلاش کنیم.

پس از پخش صدای مرحوم مرتضی ممیز،‌ امر‌ا... فرهادی دبیر نهمین دوسالانه گرافیک ایران به ارائه گزارشی از روند برپایی دوسالانه پرداخت.

برگزیدگان معرفی شدند

همچنین مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان نهمین دوسالانه گرافیک ایران و نهمین دوسالانه پوستر تهران عصر روز پنج‌شنبه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش جایزه اول بخش بین‌المللی نهمین دوسالانه پوستر تهران را «رالف شرایفوگل» از کشور سوییس از آن خود کرد، جایزه دوم به «تیمو بری» از فنلاند اختصاص یافت و «پیمان پورحسین» از کشورمان نیز جایزه سوم این بخش را دریافت کرد.

جایزه ویژه ایکوگرادا (انجمن بین‌المللی مجامع طراحی گرافیک) به «امیر علی قاسمی» از ایران اهدا شد. دیپلم افتخار انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران را نیزایمان متقی‌راد از ایران دریافت کرد. همچنین اعضای هیات داوران جوایز خود را به افراد منتخب اهدا کردند. «ورنر یکر» عضو هیات داوران بخش بین‌الملل جایزه خود را به «هنینگ واگنبرت» از آلمان اهدا کرد. «دانیلا هاوفه» عضو هیات داوران بخش بین‌الملل جایزه خود را به «لیزا رامالیو » و «آرتور ربلو» از کشور پرتغال تقدیم کرد.«وانگ ژو» عضو همین هیات، جایزه خود را به «هیروکی یاماموتو» از کشور ژاپن اهدا کرد.امر سنان نیز جایزه خود را به «مارتین ووتلی» از کشور سوییس تقدیم کرد.

در ادامه، ابراهیم حقیقی عضو هیات داوران بخش بین‌الملل ملی، جایزه خود را به «پدرام حربی» از ایران اهدا کرد.محمد احصایی رییس دوسالانه جایزه خود را تقدیم سیامک فیلی‌زاده از ایران کرد و قباد شیوا نیز جایزه خود را به فرشید شفیعی از ایران اهدا کرد.

همچنین جوایز بخش جنبی در ۱۵رشته اهدا شد و در بخش‌های هفت‌گانه نهمین دوسالانه طراحی گرافیک معاصر ایران نیز، جایزه بزرگ مرتضی ممیز به تهمتن امینیان اختصاص یافت و هدایای بخش‌های دیگر نیز اهدا شد.