دنیای اقتصاد- وزیر نفت در حالی از اتخاذ تصمیمی قطعی برای آغاز سهمیه‌بندی بنزین طی هفته جاری خبر داد که سه روایت متفاوت از این مساله طی سه روز متوالی دوشنبه تا پنج‌شنبه هفته گذشته صفحات روزنامه‌ها را به خود اختصاص داد. وزیر نفت ، هفته آینده را زمان مشخص شدن سهمیه خودروها اعلام کرد

زمانی برای سهمیه‌بندی بنزین

حدیث تکراری زمان آغاز سهمیه‌بندی بنزین، این هفته با حضور وزیر نفت در صحنه‌های خبری باز هم تکرار می‌شود. کاظم وزیری هامانه، در حالی از اتخاذ تصمیمی قطعی برای آغاز سهمیه‌بندی بنزین طی هفته جاری خبر داد که چهار روایت متفاوت از این مساله طی چهار روز متوالی دوشنبه تا پنج‌شنبه هفته گذشته صفحات روزنامه‌ها را به خود اختصاص داد.

روایت اول به وزیر نفت اختصاص داشت که روز یکشنبه اعلام کرد روز دوشنبه با وجود اینکه تعطیل است اما به طور قطع تکلیف زمان سهمیه‌بندی مشخص خواهد شد. اما انتظار برای اعلام میزان سهمیه خودروها نتیجه‌ای به همراه نداشت و عصر دوشنبه اعلام شد که میزان سهمیه فردای آن روز یعنی سه‌شنبه اعلام می‌شود. بازهم این اتفاق نیفتاد و وزیرنفت روز پنج‌شنبه طی گفت‌وگویی با واحدمرکزی خبر گفت که روز دوشنبه جلسه‌ای برگزار نشد اما روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه جلسات سه تا چهارساعته‌ای با حضور نمایندگان مجلس (کمیسیون انرژی)، نمایندگان ویژه رییس جمهوری در تبصره ۱۳ و نمایندگان بخش‌های مختلف اجرایی مرتبط با طرح کارت هوشمند سوخت برگزار شد و گزارش‌های جامعی از تمام بخش‌های مختلف مربوطه مورد بررسی قرار گرفت. اما تصمیم نهایی برای تاریخ دقیق سهمیه‌بندی بنزین موکول به ارائه گزارش نهایی کمیته اجرایی کارت هوشمند شد که در چند روز آینده (این هفته) ارائه خواهد شد. متن این گفت‌وگو را روابط‌عمومی وزارت نفت به رسانه‌ها ارسال کرد اما روایت دوم را ناصر سودانی در گفت‌وگو با شبکه اطلا‌ع‌رسانی نفت ایران که اتفاقا تحت مدیریت روابط‌عمومی وزارت نفت است، نقل کرد. گفته‌های وی که تیتر اول یکی از روزنامه‌های پرتیراژ صبح شد از تعویق یک ماهه سهمیه‌بندی خبر می‌داد.

روایت سوم را یک روز بعد (روز چهارشنبه) نایب رییس مجلس به فارس نقل کرد و روز پنج‌شنبه گفته‌های وی در روزنامه‌ها تیتر شد. محمد رضا باهنر، تعویق سهمیه بندی را تکذیب کرد وگفت: مجلس سهمیه بندی بنزین را به طور جدی دنبال می‌کند و بحث تعویق را در دستور کار ندارد. در پی روایت‌های سه گانه هفته گذشته باز این وزیر نفت بود که وارد میدان شد و تحت روایت چهارم گفته‌های قبلی خود در روز یکشنبه را تصحیح کرد. بر اساس گزارش روابط عمومی وزارت نفت، کاظم وزیری هامانه، وزیر نفت از اعلام دقیق سهمیه بندی بنزین در هفته آینده خبر داد.این در حالی است که تا کنون هیچ گزارش رسمی از سوی دولت درباره زمان و میزان سهمیه بندی و الزامات اجرای طرح سهمیه بندی صادر نشده است. با وجود اینکه بر اساس مصوبه مجلس دولت می‌بایست از اول خرداد سهمیه بندی را آغاز می‌کرد.با تمام تفاسیر و روایت‌هایی که تاکنون از سهمیه‌بندی تکرار شده و وزیری‌هامانه نیز سعی بر شفافیت اوضاع دارد، تصمیم برای تعیین قیمت و میزان بنزین مازاد بر سهمیه تنها منوط به انجام آزمایشی سهمیه‌بندی در مدت یکی دو ماه و تعیین دقیق بنزین مورد نیاز مردم است.