محمود احمدی نژاد‌، در همایش سراسری اصناف با انتقاد از نظام بانکی کشور، همسویی خود را با در خواست کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی از سوی نمایندگان اصناف اعلام کرد وخواستار تک رقمی شدن هر چه زودتر نرخ این تسهیلات شد.

این در حالی است که رییس‌جمهوری دیروز در پاسخ به نامه رییس کل بانک مرکزی، با کاهش نرخ سود بانکی موافقت کرد. احمدی‌نژاد در همایش سراسری اصناف با تاکید بر اینکه با نرخ بالای سود تسهیلات اقتصاد کشور رونق نخواهد یافت، گفت: متاسفانه سیستم بانکی کشور خود به یک بنگاه بزرگ اقتصادی تبدیل شده و به امر تجارت مشغول است در حالی که بانک باید کار بانکداری خود را انجام دهد. رییس‌جمهوری افزود: سرمایه‌گذاری کار بخش دیگری است و بانکی که با پول مردم به بنگاه اقتصادی تبدیل شود فقط به فکر افزایش سود خود خواهد بود و ما این را نمی‌خواهیم. احمدی‌نژاد تصریح کرد:مقاومت‌ها در برابر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به خاطر این است که بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی بزرگ تبدیل شده‌اند. رییس‌جمهوری با تاکید بر اصلاح اقتصاد کشور گفت: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور اصلاح شود باید سازمان ‌مدیریت و برنامه‌ریزی، سیستم بانکی و سیستم بیمه کشور اصلاح شود که این اصلاحات در دست اقدام است. احمدی‌نژاد همچنین اصلاح عوارض دریافتی از اصناف و همچنین اصلاح قانون نظام صنفی مورد درخواست نمایندگان اصناف را مورد تایید قرار داد. احمدی‌نژاد افزود: اگر کارها به اصناف و خود مردم سپرده شوند، بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از نوسانات قیمت برخی کالاها و خدمات در مقاطع خاص وجود نخواهد داشت. رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه اقتصاد کشور تاکنون یک اقتصاد دولتی بوده، اظهار کرد: نقش دولت، هدایت پشتیبانی و نظارت است و جز در بخش‌های خاص و محدود نباید وارد شود و این مردم هستند که باید کارها را به دست گیرند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر تقویت تشکل‌های صنفی و مردمی افزود: باید به مرور زمان دولت کوچک شده و از هزینه‌های اضافی آن کاسته شود، دولت در جایگاه خود قرار بگیرد و کارها را به مردم واگذار کند. رییس‌جمهوری با اعلام آمادگی برای واگذاری تصدی‌گری‌های دولت به اصناف و تشکل‌های صنفی، از تشکیل دو کارگروه یکی با حضور مجامع صنفی و وزارت بازرگانی و دیگری با حضور نمایندگان اصناف با دولت برای بررسی مشکلات و درخواست‌های اصناف خبرداد.