دور دوم گفت‌وگو با آمریکا را با نظر مثبت در دستور کار داریم

لاریجانی: برای دور دوم مذاکره با آمریکا پیش‌شرط نداریم

وزیر امور خارجه ایران از ادامه بررسی نتایج دور اول گفت‌وگوهای ایران و آمریکا خبر داد و اعلام کرد که طرف عراقی به برگزاری دور دوم مذاکرات علاقه دارد وما نیز این مساله را با نظر مثبت در دستور کار داریم. به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی در کنفرانس خبری مشترک با المار محمد اف، همتای آذربایجانی خود در پاسخ به سوالی درباره اقداماتی که طی هفته گذشته پس از هشدار ایران به آمریکا برای آزادی ۵دیپلمات ربوده شده در اربیل انجام شده، گفت: جمهوری اسلامی ایران این موضوع را از طریق دیپلماسی عمومی و با تمام توان با دولت مردان عراقی و سازمان ملل متحد در دستور کار قرار داده و در همین چارچوب اخیرا نامه ای برای دبیر کل سازمان ملل متحد و شورای امنیت نوشته شده است.

وی که در کنفرانس خبری مشترک با المار محمداف همتای آذربایجانی‌اش شرکت کرده بود، همچنین به تدوین و تهیه لایحه‌ای قضایی برای پیگیری و برآورد خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از حمله نیروهای آمریکایی به کنسولگری کشورمان در اربیل اشاره کرد.

متکی در پاسخ به سوالی دیگر درباره دور آتی گفت‌وگوهای ایران و آمریکا درباره عراق افزود: همان‌گونه که اطلاع دارید طرف عراقی به برگزاری دور دوم این گفت‌وگو‌ها علاقه دارد و ما نیز این مساله را با نظر مثبت در دستور کار داریم.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: البته هنوز بررسی‌های ما درباره دور اول این گفت‌وگوها تمام نشده و بلافاصله پس از پایان این بررسی‌ها هر گونه تصمیم را برای افکار عمومی اعلام خواهیم کرد، ضمن آنکه تا کنون بر هدف و جهت‌گیری ما در این خصوص تغییری ایجاد نشده است.

پیش‌شرط نداریم

از سوی دیگر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به احتمال برگزاری دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا اعلام کرد که تهران برای این دور از مذاکرات نیز پیش‌شرط نخواهد گذاشت.

علی لاریجانی، با اشاره به احتمال برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در موضوع عراق گفت: در حال ارزیابی دقیق دور اول گفت‌وگوها با آمریکا هستیم.