سهمیه‌بندی بنزین به صورت تدریجی

موکول شدن سهمیه‌بندی به مهر ماه شایعه است

ثمره هاشمی، مرد پرنفوذ دولت نهم که هم‌اکنون به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور فعالیت می‌کند اخبار منتشر شده مبنی بر موکول شدن آغاز سهمیه‌بندی به مهر ماه را تکذیب کرده و آن را شایعه توصیف کرده است. به گفته وی، سهمیه‌بندی بنزین تدریجا آغاز خواهد شد. تعویق سهمیه‌بندی تا مهر ماه تکذیب شد

وزارت کشور: سهمیه‌بندی تدریجی اجرا می‌شود

به‌رغم وعده‌های وزیر نفت، تکلیف زمان سهمیه‌بندی بنزین این هفته هم مشخص نخواهد شد و مردم می‌توانند با کارت‌های سوختشان بنزین ۱۰۰تومانی را به هر میزان که می‌خواهند وارد باک‌های خودروشان کنند.

پس از آنکه بسیاری از افراد مسوول در وزارت نفت، مجلس، گروه اجرای طرح کارت هوشمند و نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در اجرای تبصره۱۳ در اظهارنظرهای متفاوت وعده‌های مختلفی از زمان و چگونگی سهمیه‌بندی دادند، این بار، معاون سیاسی وزیر کشور هم به این جمع اضافه شد و با اشاره به اینکه بنزین به صورت تدریجی سهمیه‌بندی می‌شود، گفت: سهمیه‌بندی بنزین متاثر از برنامه‌ریزی وسیعی است که باید با فرماندهی واحد کل کشور انجام شود. ثمره هاشمی به خبرگزاری مهر گفت: که تحویل بنزین با کارت هوشمند و درنهایت سهمیه‌بندی بنزین تدریجی است اما نگفت که این امر تدریجی چقدر طول خواهد کشید. وی فقط اجرای سهمیه‌بندی بنزین از مهر ماه را شایعه دانست و آن را تکذیب کرد.

ثمره هاشمی ادامه داد: هنگامی که دولت اطمینان یابد مجموعه سیستم وسیعی که راه‌اندازی شده است با دقت قابل قبول می‌تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد و پاسخ معقولی ارائه دهد، سهمیه‌بندی را اعلام خواهد کرد.

در همین حال پورمحمدی وزیر کشور در خوزستان در مراسم تودیع و معارفه استاندار گفت: پیگیری سهمیه‌بندی بنزین با تشخیص وزیر نفت است و در حال پیگیری هستند و این موضوع قطعا به اجرا گذاشته می‌شود. وزیر کشور ادامه داد: در موضوع سوخت تمام مقدمات سهمیه‌بندی فراهم شده است. ساختارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن مهیا است. امیدواریم با همراهی مردم بتوانیم از منبع عظیم انرژی در کشور به خوبی پاسداری کنیم. این منبع باید برای آیندگان به خوبی نگهداری شود. همچنین بیشترین زمان سهمیه‌بندی و نحوه آن نیز به زودی توسط مسولان وزارت نفت اعلام خواهد شد.

۵ /۲میلیارد دلار در حال تمام شدن است

معاون سیاسی وزیر کشور در حالی یکی از دلایل تاخیر سهمیه‌بندی را اطمینان‌ از دریافت کارت هوشمد از سوی کلیه شهروندان عنوان کرد که مدیر تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی از اتمام اعتبار ۵/۲میلیارد دلاری مصوبه قانون بودجه سال ۸۶ در دهه اول مرداد ماه خبر داد.

به تعبیر دیگر، تا یک ماه دیگر سهمیه دلاری و وارداتی مصرف بنزین کشور تمام می‌شود و احتمالا دولت چندان نگران این مساله نیست چون ارائه لوایح متمم بودجه مشکلات را به راحتی حل می‌کند.علی حق‌شناس، عضو کمیسیون برنامه و بودجه البته به دنیای اقتصاد گفته بود که تقدیم لایحه متمم بودجه از سوی دولت به مجلس قابل پیش‌بینی است.در هر حال، علی فراهانی، مدیر تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی به ایسنا گفت: از ابتدای سال تا پایان خرداد، حدود دومیلیارد دلار معادل ۸/۲میلیارد لیتر، بنزین وارد کشور شده که با توجه به روند کنونی مصرف، بودجه ۵/۲میلیارد دلاری در دهه اول مرداد تمام خواهد شد.

کاهش رشد مصرف بنزین

در خصوص تاثیر استفاده از کارت هوشمند در کاهش مصرف بنزین مدیر تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که استفاده از کارت‌های سوخت، رشد ۱۰درصدی مصرف را به۵/۵ درصد رسانده است.وی گفت: در دوره سه ماهه اول امسال، رشد تولید بنزین کشور حدود ۴/۷درصد (معادل سه میلیون لیتر) بوده است، به گونه‌ای که متوسط تولید روزانه ۴۲میلیون لیتری سال گذشته، در حال حاضر حدود ۴۵میلیون لیتر است.

وی با اشاره به این‌که رشد مصرف در مدت سه ماه گذشته حدود ۶/۸درصد (معادل شش میلیون لیتر) بوده است، افزود: یعنی متوسط مصرف روزانه بنزین در سه ماه اول سال ۸۵ حدود ۷۱میلیون لیتر بوده که در ۹۰ روز نخست امسال به روزانه ۷۷میلیون لیتر رسیده است. مدیر تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی ایران در ادامه تشریح کرد: از ابتدای فروردین ۸۶ تاکنون شش میلیارد و ۹۳۹میلیون لیتر بنزین مصرف شده که نسبت به میزان شش میلیارد و ۳۹۰میلیون لیتری مدت مشابه سال گذشته، حدود ۵۵۰میلیون لیتر افزایش داشته‌ایم. او با بیان این که براساس آمار‌ها، اجرای سهمیه‌بندی خودرو‌های دولتی تاثیر چندانی در کاهش مصرف بنزین نداشته است، توضیح داد: البته در یک ماه گذشته که کارت هوشمند فعال شده، رشد مصرف کاهش یافته است. در این خصوص رشد مصرف در فروردین و اردیبهشت حدود ۱۲درصد بوده که این عدد در خرداد به ۵/۵درصد کاهش یافته و موجب شده پیش‌بینی ۱۰درصدی رشد مصرف بنزین در سال ۸۶، در مجموع این سه ماه به ۶/۸درصد کاهش یابد.