شعرخوانی اوباما در پیام نوروزی

مقامات آمریکایی از جمله رییس‌جمهور این کشور به همراه وزیر امور خارجه در پیام‌های نوروزی خود به ایران خواستار حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران شدند. باراک اوباما در پیام نوروزی خود ضمن تاکید بر امکان ایجاد روابط تازه بین تهران و واشنگتن بر راه‌حل دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد. وی تصریح کرد: آمریکا ترجیح می‌دهد مساله هسته‌ای ایران به طور صلح‌آمیز و از راه دیپلماتیک رفع شود. راه حلی وجود دارد که به ایران امکان دسترسی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را ارائه می‌دهد و همزمان برای همیشه پاسخگوی پرسش‌های جامعه جهانی درباره ماهیت واقعی برنامه هسته‌ای ایران

است.

رییس‌جمهور آمریکا در پیام ویدئویی خود گفت که رفع اختلافات احتیاج به تلاش جدی و مداوم دارد و همچنین عامل تمامی مشکلات و فشارهایی را که در نتیجه تحریم‌های آنها به مردم وارد می‌شود دولت دانست و ادعا کرد: مردم ایران تا به امروز بهایی گزاف و غیر ضروری، به خاطر بی میلی رهبران کشورشان به حل این مناقشه پرداخته‌اند.

اوباما ضمن تاکید بر راه‌حل دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای ایران گفت که امیدوار است ایران نیز راه‌حل گفت‌وگو و دیپلماتیک را برای رفع اختلافات برگزیند، زیرا انزوای ایران برای جهان نیز خوب نیست.

او در پایان این نوار ویدئویی ابراز امیدواری کرد که دو کشور آمریکا و ایران بتوانند در فصل جدید تنش‌ها را پشت سر بگذارند و وعده داد که به تلاش‌هایش برای آغازی نو و رسیدن به صلحی پایدار ادامه دهد و ترجمه بیت شعر حافظ را خواند که سروده بود: درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد/ نهال دشمنی برکن که رنج بی‌شمار آرد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم در پیامی به مناسبت فرا رسیدن سال نو ایرانی، نوروز را به ایرانیان تبریک گفت.

جان کری گفت: «به‌رغم تاریخ دشواری که در دهه‌های گذشته بین ایران و آمریکا وجود داشته است، این فرصت وجود دارد تا به صورت دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها و از بین بردن فضای بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا که به نفع ملت هر دو کشور است، تلاش کنیم.» وی گفت: همانند رییس‌جمهور آمریکا قویا به

حل و فصل اختلاف‌ها بین ایران و آمریکا و آغاز سرفصل جدیدی در روابط دو کشور متعهد است.

آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا هم در مصاحبه با دویچه‌وله گفته است که آمریکا آماده مذاکره احتمالی مستقیم با ایران است.وی در این مصاحبه گفته است که مساله هسته‌ای ایران نسبت به مسائل حقوق بشری این کشور از فوریت بیشتری برخوردار است؛ چرا که باراک اوباما گفته است که فرصت برای حل مساله هسته‌ای ایران نامحدود نیست.

آلن ایر تصریح کرده است: «ما فقط دنبال آن هستیم که ایران مثل تمام کشورهای عضو ان‌پی‌تی در مورد برنامه‌ هسته‌ای‌اش به وظیفه‌اش عمل کند. یعنی پای حرفش بایستد. ما دنبال تسلیم یا تعظیم ایران نیستیم.»

زمان برای ایران نامحدود نیست

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، «باراک اوباما» در نخستین سفر خود به سرزمین‌های اشغالی پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری در دیدار با رییس تشکیلات خودگران فلسطین محمود عباس ضمن تکرار ادعاهای خود درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «دیپلماسی قوی و اصولی بهترین راه برای تضمین این است که دولت ایران از تسلیحات هسته‌ای دست بکشد.»

اوباما گفت: «اما ایران باید بداند زمان نامحدود نیست. من موضع آمریکا را روشن کرده‌ام: ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. من به عنوان رییس‌جمهور به دنیا گفته‌ام که ما تمام گزینه‌ها را برای دستیابی به هدف‌هایمان روی میز

داریم.»