شرایط روزه‌داری بیماران دیابتی اعلام شد

ایسنا- از آنجا که حفظ مقدار قند خون در حد طبیعی هدف اصلی در درمان دیابت است، از سوی انجمن دیابت ایران، شرایط روزه‌ داری که به طور حتم تاثیر بسزایی در به هم ریختن تعادل قند خون بیماران دیابتی دارد، برای بیماران تحت درمان با انسولین، افراد تحت درمان با داروهای خوراکی و همچنین افرادی که بدون دارو قند خون خود را کنترل می‌کنند، اعلام شد. میزان قند خون بیماران دیابتی که در حال حاضر ۴میلیون نفر از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند، به طور معمول باید بین ۶۰ تا ۱۴۰میلی‌گرم درصد باشد.

در این میان، بیماران دیابتی که بدون انجام مشاوره با پزشک، روزه می‌گیرند، در معرض خطر جدی افزایش درازمدت قند خون قرار دارد که این امر علاوه بر عوارض جسمی، عوارض جانبی دیگری از جمله افزایش هزینه و حتی غیر ممکن شدن درمان را در پی دارد.

بنابراین، افراد دیابتی با توجه به این که به کدام گروه از بیماران تعلق دارند و همچنین علاوه بر توجه به آموزش‌های لازم که در زمینه تشخیص توانایی در روزه داری دریافت کرده‌اند، الزامی است با پزشک خود نیز در این مورد مشورت کنند.

بنا به گفته پزشکان انجمن دیابت ایران، بیمارانی که قند خون و یا قند ادرار خود را در منزل آزمایش نمی‌کنند، به احتمال بسیار زیاد قادر به روزه‌داری نخواهند بود. اما در این میان بیماران تحت درمان می‌توانند با رعایت برخی شرایط لازم روزه بگیرند.

از آنجا که بیماران تحت درمان با انسولین در پی تزریق دارو، به دفعات باید غذا میل کنند، لذا روزه‌داری به آنها توصیه نمی‌شود. بنابراین آنها نمی‌توانند تزریق خود را مگر در موارد خاص و زیر نظر پزشک معالج، حذف کنند.

از سوی دیگر افراد تحت درمان با داروهای خوراکی یعنی قرص نیز بهتر است در زمینه روزه‌داری با پزشک معالج مشورت کنند. اما به طور کلی روزه‌داری برای افرادی که قادر به کنترل قند خون خود در حد طبیعی هستند، با رعایت شرایطی خاص موردی ندارد. قابل ذکر است که این بیماران باید مدتی قبل از شروع ماه رمضان، به طور آزمایشی، روزه‌داری را آغاز و طی روز نیز قند خون خود را آزمایش کنند.

به گفته متخصصان، میزان قند خون بیماران دیابتی روزه‌دار باید قبل از سحر، حداکثر ۱۲۰میلی‌گرم درصد، دو ساعت بعد از سحر، حداکثر ۱۶۰‌میلی‌گرم درصد، بین ساعت ۱ تا ۳ بعدازظهر، حداقل ۷۰میلی‌گرم درصد، قبل از افطار، حداکثر ۱۲۰میلی‌گرم درصد و دو ساعت بعد از افطار، ‌حداکثر ۱۶۰میلی‌گرم درصد باشد.

بیماران روزه‌دار باید در هنگام افطار، قبل از خوردن هر غذایی قرص خود را میل کنند و پس از گذشت مدتی غذا خوردن را آغاز کنند.

علاوه بر این بیماران باید هنگام سحر نیز مقدار دارو را تقریبا به نصف کاهش دهند و فراموش نکنند که حتما دو ساعت بعد از افطار و خوردن سحری قند خون یا قند ادرار خود را آزمایش کنند.

در میان بیماران دیابتی افرادی نیز که بدون دارو قند خون خود را کنترل می‌کنند، می‌توانند با مشورت پزشک روزه بگیرند.

این بیماران باید مقدار غذای افطار خود را به دو تا سه وعده تقسیم و هنگام افطار،‌ از خوردن همه مواد غذایی در یک زمان خودداری کنند.

در هر حال، باید توجه شود که طی روزه‌داری مقدار کالری دریافتی این بیماران باید به دو سوم مقدار معمول کاهش یابد یعنی الزامی است یک‌سوم کمتر از حد معمول غذا میل شود.