نویسندگان در جامعه حضور یابند

شادی شیرازی - سومین دوره جشنواره سراسری تئاتر ماه که از اولین روز شهریورماه ۸۵ در تالارهای حوزه هنری تهران آغاز به کار کرده بود، روز سه‌شنبه در تالار اندیشه حوزه هنری به کار خود پایان داد. عکس: مهر

در این جشنواره حضوری از بزرگان نبود و سیاست مشخص جشنواره معرفی چهره‌های جوان و ناشناخته بود. تنها چهره‌های نامی این دوره اکبر رادی و بهرام بیضایی در کنار حمیدرضا نعیمی، هادی حوری و حمید ابراهیمی بودند. مراسم اختتامیه با حضور هنرمندان قدیمی و سرشناس تئاتر، مسوولان خانه تئاتر، مسوولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری و مسوولان حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای مراسم حسن بنیانیان، رییس حوزه هنری طی سخنانی با بیان اینکه وظیفه حوزه هنری حمایت از هنرمندان جوان است، گفت: «هدف ما این است که کاشت و داشت در عرصه هنر دینی ایجاد کنیم و به همین منظور ۳۰حوزه هنری در استان‌ها فعال شده است. بخشی از معضلات تئاتر و سینمای کشور حضور نداشتن نویسندگان در عرصه اجتماع است، در اتاق می‌نشینند و نمایشنامه و فیلمنامه می‌نویسند در حالی که در جامعه امروز مخاطب با تکنولوژی سر و کار دارد و دارای ذهنی پیچیده است.»

نصر‌ا... قادری هم به عنوان دبیر جشنواره در سخنان خود متذکر شد: «در همه دنیا رسم است که وقتی هنرمندان روی صحنه هستند، سیاستمداران به دیدن آنها می‌روند. هنرمندان ارتشی هستند که با سکوت می‌جنگند و فرهنگ جامعه را ماندگار می‌کنند. اگر در این جشنواره ضعفی وجود داشت از من بوده و من از شما عذر می‌خواهم. شان تئاتر ما بسیار فراتر از این است و باید بیش از این خرج آن کنیم.»

وی با اشاره به حمید سمندریان که در مراسم حضور داشت، خاطرنشان کرد: «وقتی می‌بینم هنرمندی مانند استاد سمندریان به دلیل کمبود بودجه نمی‌تواند کار کند، بغض گلویم را می‌فشرد. هنرمندی که نتواند فعالیت هنری کند مانند پرنده‌ای در قفس است که دو بال آن را بریده‌اند. من از مسوولان طراز اول مملکت می‌خواهم آنگونه که شایسته هنرمندان بزرگ و جوانان غیور کشور ماست از آنها قدردانی کنند.»

سعید کشن فلاح، مدیر مرکز هنرهای نمایشی نیز طی سخنانی کوتاه با اشاره به اینکه صحنه تئاتر مقدس است گفت: این جشنواره به قصد ارائه اندیشه و باورهای معنوی شکل گرفت و معتقدیم مهم‌ترین اصل در تئاتر، مضمون در مفهومی است که یک نمایش به تماشاگر منتقل می‌کند. صحنه تئاتر مقدس است و باید به تجهیزات و ضروریات‌اش مجهز شود. امیدواریم در سال آینده جشنواره را در سطح بین‌الملل برگزار کنیم. تجلیل از استادان و هنرمندان تئاتر بخش دیگر مراسم اختتامیه سومین جشنواره تئاتر ماه بود. سعدی افشار، داود فتحعلی بیگی، حسین مسافر آستانه، حسن فخاری و علیرضا حنیفی هنرمندانی بودند که جوایز خود را از رییس حوزه هنری، رییس مرکز هنرهای نمایشی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و علی نصیریان دریافت کردند.

سپس بیانیه هیات داوران قرائت شد و در قسمتی از این بیانیه این چنین آمده است: سومین جشنواره سراسری تئاتر ماه وظیفه خود می‌داند از مرکز هنرهای نمایشی، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، دبیر جشنواره و هیات برگزاری به دلیل تدبیر و مدیریت، شکوه و نظم جاری در زمان برگزاری جشنواره قدردانی نموده و با اعلام حمایت معنوی از برپایی چنین جشنواره‌هایی آن هم در عرصه معنویت و اندیشه و هنر و با رویکرد فرهنگ‌‌ساز از مسوولان عالی‌رتبه نیز انتظار مساعدت و همراهی دارد.

هنر تئاتر و جایگاه اجتماعی آن هنوز بارزترین جلوه رشد و تعالی و منزلت فرهنگی در جوامع بشری است.»

برگزیدگان سومین دوره جشنواره تئاتر ماه

بخش کارگردانی: در این بخش رتبه اول به زری‌اماد، کارگردان نمایش «امشب دیگر مهره‌های پشتم نی‌لبک می‌زند» و پس از آن مهدی کوشکی با نمایش «کایت در زنجیر» و علی‌اصغر راسخ‌راد برای کارگردانی نمایش «سفر به مغرب» به رتبه‌های دوم و سوم دست یافتند.

بخش نمایشنامه‌نویسی: اکبر رادی نمایش‌نامه‌نویس «امشب دیگر مهره‌های پشتم نی‌لبک می‌زند» رتبه دوم را از آن خود کرد و حمید ابراهیمی، نویسنده نمایش «سیاریحون» رتبه سوم را به خود اختصاص داد. در این بخش سپاس از حضور آثار ارزنده بهرام بیضایی و اکبرد رادی، کسی را شایسته رتبه اول ندانستند.

بخش بازیگری زن: رتبه اول به طور مشترک به زری‌اماد (سفر به مغرب) و شیوان مکی‌نیان (برزخ اروی، شاعر آتش) معرفی شد. مرجان قمری (من خودم آقای مرگم) رتبه دوم و آذر خوارزمی (سیاریحون) به عنوان رتبه سوم معرفی شدند.

بخش بازیگر مرد: حمیدرضا آذرنگ بازیگر «امشب دیگر مهره‌های...» جایزه اول، رسول نقوی بازیگر «من خودم آقای مرگم» و امیر کربلایی‌زاده بازیگر «سفر به مغرب» به طور مشترک جایزه دوم و امین آبان بازیگر «گم‌سوار» و مالک حدپور سراج بازیگر «ناشناس» به طور مشترک جایزه سوم بازیگری مرد را از آن خود کردند و از سعید ساعدی بازیگر «ماه کامل بود که مرگ آمد» نیز تقدیر شد.

بخش طراح صحنه: عباس شهسواری طراح صحنه «کاسیت در زنجیر» رتبه دوم، احسان جانمی طراح صحنه نمایش «چله‌نشین» و مصیب اسلامی طراح صحنه «مرگ آبی» به طور مشترک رتبه سوم این بخش را از آن خود کردند. هیات داوران در این بخش برگزیده‌ای برای کسب رتبه اول نداشت.

بخش موسیقی نمایش: در بخش تقدیر از برگزیدگان بخش موسیقی نمایش سومین جشنواره تئاتر ماه، هیات داوران ضمن قدردانی از موسیقی نمایش‌های «مرگ‌ آبی» و «ماه کامل بود که مرگ آمد»، گروه موسیقی نمایش «آرش» را برگزید.

بخش سپاس ویژه: همچنین در این جشنواره از هنرمندانی به خاطر نوع نگاه، تاثیرگذاری و تلاش‌های موثر در عرصه تئاتر تقدیر شد.

حسین محب‌اهری بازیگر «نقل پرومته»، سید رضا میرمعنونی، نویسنده و کارگردان نمایش «هنگامه‌ای که آسمان شکفت» و فرشاد منظوفی‌نیا، نویسنده و کارگردان نمایش «کسی در گوشم زمزمه می‌کند بیا» این هنرمندان بودند.