شاهرودی، رییس قوه قضائیه: به نظر بنده فسادی بزرگ‌تر از فسادهای اقتصادی نیز در جامعه ما شکل می‌گیرد و آن تضییع فرصت‌ها و منابع است ما منابع عظیمی داریم که در ‌حال‌حاضر بدون مصرف از بین می‌رود چرا ما زمینه‌ای را فراهم نمی‌کنیم که مثلا بخش خصوصی بتواند از این منابع استفاده کند و سرمایه‌گذاری کند
احمدی‌نژاد، رییس جمهور: عدالت اقتصادی یعنی اینکه عدالت همراه با رشد و پیشرفت و تولید ثروت باشد و نه اینکه فقط موجودی‌ها تقسیم شود.
سیاست‌های راهبردی اصل 44 نباید موجب آسیب دیدن سرمایه‌گذاری‌های جدید یا رکود صنایع موجود کشور شود و به همین دلیل کاری بسیار پیچیده است
حداد عادل، رییس مجلس شورای اسلامی : اگر مجلس مطمئن شود که بودجه عمرانی ۶ ماه گذشته جذب شده است، حتما در تصویب متمم بودجه دولت را همراهی می‌کند، ولی منتظریم که دولت در این راستا ما را قانع کند و به صورت واقع‌بینانه تشریح کند که آیا واقعا بودجه عمرانی در ۶‌ماه اول به صورت کامل جذب شده است؟

هاشمی شاهرودی‌در نشست سران سه قوه مطرح کرد
نباید به سرمایه‌گذاری نگاه امنیتی داشت
ایسنا- به مناسبت هفته دولت شامگاه سه‌شنبه نشست مشترک قوای سه‌گانه (مجریه، قضاییه و مقننه) در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. در این نشست که با تلاوت آیاتی از قرآن آغاز شد، روسای سه قوه در مورد مسائل مختلف با یکدیگر گفت‌وگو کردند و به سخنرانی پرداختند.
وظیفه دولت و مجلس تعیین مصادیق اصولگرایی است
رییس مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: اگر مجلس مطمئن شود که بودجه عمرانی 6 ماه گذشته جذب شده است، حتما در تصویب متمم بودجه دولت را همراهی می‌کند.
غلامعلی حدادعادل افزود: ولی منتظریم که دولت در این راستا ما را قانع کند و به صورت واقع‌بینانه تشریح کند که آیا واقعا بودجه عمرانی در ۶‌ماه اول به صورت کامل جذب شده است؟ ما از دولت انتظار داریم که متمم بودجه را واقع‌بینانه ارائه کند و مطمئنا نمایندگان نیز در صورت ارائه توضیحات از سوی دولت همکاری خواهند کرد.
وی با تاکید بر اهمیت اصولگرایی و رعایت آن از سوی مسوولان قوا خاطرنشان کرد: مقام معظم‌ رهبری در دیدار اخیری که با شخصیت‌های نظام داشتند، مبانی اصولگرایی را تشریح کردند و ما باید در راستای این مبانی حرکت کنیم.
وی گفت: در مبانی اصولگرایی که مقام معظم رهبری تشریح کردند، التزام به اسلام، ساده‌زیستی، خردگرایی، مسوولیت‌پذیری و توجه به مشکلات مردم از مبانی مهم آن بود.
حدادعادل ادامه داد: به نظر من ما باید رهنمودهای مقام‌ معظم‌ رهبری را حبل‌المتین وحدت خود قرار دهیم و عواملی را که مانع وحدت می‌شود از بین ببریم. در حال حاضر دیدار روسای سه قوه در راستای تامین منافع نظام و ایجاد وحدت بسیار موثر است و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید می‌کنند.
وی گفت: وظیفه دولت و مجلس تعیین مصادیق اصولگرایی است که مقام معظم رهبری آن را تبیین کرده‌اند و ما باید در جهت تعیین مصادیق حرکت کنیم.
حدادعادل گفت: بعضا در درون سه‌قوه اتفاقاتی می‌افتد و کسانی درصدد برمی‌آیند که وحدت قوا را مخدوش کنند، در بیرون از کشور نیز کسانی هستند که در این راستا حرکت می‌کنند. آنها سعی دارند که ما سه قوه از یکدیگر جدا شویم ولی نباید اجازه دهیم که وحدت‌مان آسیب‌پذیر باشد. باید از آسیب جلوگیری و راه حفظ وحدت را پیدا کنیم. معتقدم یک راه اصولی برای حفظ وحدت التزام به قانون است. قانون می‌تواند به ما در حفظ وحدت کمک زیادی کند.
وی افزود: اگر دولت قوانین مجلس را نمی‌پسندد باید برای اصلاح آن تلاش کند ولی تا موقعی که آن قانون اصلاح نشده است و حکم قانون را دارد، دولت موظف است قانون را اجرایی کند و مجلس نیز در حد ظرفیت خود دولت را آزاد گذاشته و این زمینه را فراهم می‌کند که دولت بتواند از اختیارات خود به نحو احسن استفاده کند. پس باید تعامل مجلس و دولت این‌گونه باشد که دولت قوانین مجلس را اجرا کند و مجلس نیز به اختیارات دولت احترام بگذارد.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس به صورت کلی اراده برای همکاری با دولت وجود دارد. البته وقتی من می‌گویم مجلس، مرادم تک‌تک نمایندگان نیست، چراکه مجلس با دیگر قوا قابل مقایسه نیست و ممکن است نمایندگانی باشند که با برخی کارهای دولت موافق و برخی مخالف باشند و رییس مجلس نیز نمی‌تواند مانع نقد یک نماینده شود و بگوید نقد‌نکن. این خصوصیت مجلس است‌، در آن آزادی هست و ممکن است یکی از نمایندگان حرفی گفته باشد که باعث رنجش وزیر یا رییس‌جمهور شده باشد ولی این در ذات مجلس است.
وی در عین حال تاکید کرد: تصویر کلی مجلس تصویر همکاری با دولت است.
حدادعادل در ادامه با بیان اینکه دولت نباید نقد وزرا در مجلس را به معنای عدم هماهنگی و همکاری بداند، ‌گفت: ببینید دو برادر نیز که زیر یک سقف با یکدیگر زندگی کرده و بزرگ شده‌اند، حاضرند جانشان را برای هم از دست بدهند، ممکن است در مواردی اختلاف سلیقه پیدا کنند، ولی این اختلاف سلیقه را نباید به معنی مخالفت و عدم همکاری دانست. رابطه دولت و مجلس نیز مانند دو برادر است و اگر مجلس نقدی می‌کند، مانند این است که برادرش را نقد می‌کند. در واقع اگر نمایندگان تذکری می‌دهند، آنها تذکر مردم را از زبان خودشان که نماینده مردم هستند، می‌گویند.
وی گفت: ما برای اداره کشور نیازمند مفاهمه، منطق و استدلال در کنار همدلی هستیم. ما برای جلوگیری از ایجاد سوءتفاهم نیازمند اطلاع‌رسانی دقیق و صحیح از فعالیت‌های یکدیگر هستیم و باید با یکدیگر تبادل اطلاعات کنیم. بعضا سهوا یا عمدا نقل قول‌ها ناقص مطرح می‌شود. به قولی راست، ناقص مطرح می‌شود و این خود زمینه را برای سوءتفاهم فراهم می‌کند.
خود بارها دیده‌ام که مطلبی مطرح شده است ولی یک روزنامه به علت اینکه جا نداشته، آن مطلب را کامل مطرح نکرده است یا خبرنگار ناقص برداشت کرده است و این اتفاقات باعث سوءتفاهم می‌شود.
رییس‌مجلس‌ شورای‌اسلامی خاطرنشان کرد: مردم به انقلاب امیدوارند و حتی نماینده‌ای که انتقاد و در این زمینه افراط می‌کند، امید دارد که مشکلات حل شود. کسانی که انتقاد می‌کنند، به این علت است که فکر می‌کنند در جامعه و دولت گوش شنوایی در مورد انتقادات وجود دارد.
حدادعادل با بیان اینکه مجلس آمادگی همکاری کامل با دولت را دارد، گفت: مثلا ما در کسری بودجه اختلاف نظرهایی داشتیم ولی در روند بررسی این اختلاف‌نظرها کم شد.
وی گفت: ما آماده همکاری با دولت در راستای تحقق سند چشم‌انداز بیست‌ساله هستیم و در راستای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی کمیسیون ویژه ۱۵ نفره‌ای تشکیل شده است.
وی با دفاع از سفرهای استانی دولت گفت: این سفرهای استانی برای شما زحمت دارد ولی برای ملت مفید است و نشان می‌دهد که شما به مقامات محلی توجه بیشتری دارید و سعی می‌کنید که نظرات آنها را گوش دهید.
حدادعادل در پایان گفت: من از بابت همه همکاری‌ها تشکر می‌کنم.
تغییر مداوم قانون، امنیت سرمایه‌گذاری را به خطر می‌اندازد
رییس قوه‌قضاییه، نیز در این نشست با تشکر از زحمات دولت نهم بر اهمیت وحدت سه قوه تاکید کرد و گفت: در حال حاضر وحدت خوبی بین سه قوه وجود دارد.
آیت‌ا...هاشمی شاهرودی تصریح کرد: یکی از راه‌های ارتقای نظام، تعامل مثبت و مطلوب بین مقامات بلند پایه کشور است. اجلاس‌ مشترکی که بین قوا برگزار می‌شود، برکات زیادی را با خود به همراه دارد. همکاری و تعامل قوا مورد تاکید مقام‌معظم رهبری است و ایشان همیشه بر افزایش این همکاری و تعامل تاکید کرده‌اند.
وی با بیان اینکه قوه‌قضاییه آمادگی همه گونه همکاری با دولت کریمه نهم را دارد، گفت: این قوه از جان و دل در خدمت تحقق اهداف این دولت و نظام است و الحمد‌الله با عزیزان در قوه‌مقننه نیز ارتباط خوب و تعامل مثبتی داریم که در این راستا می‌توان برگزاری نشست مشترک سران سه‌قوه در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی را از جمله آن نام برد.
رییس قوه‌قضاییه، با بیان اینکه زمینه همکاری و تعامل بین قوا زیاد است، تصریح کرد: ما با همکاری و تعامل می‌توانیم بسیاری از سیاست‌های نظام از جمله چشم‌انداز بیست‌ساله را محقق کنیم. ما تا رسیدن به اهداف اصلی خود فاصله زیادی داریم و این تعامل و همکاری بیشتر قوا را می‌طلبد.
هاشمی شاهرودی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود بر اهمیت عدالت‌اقتصادی تاکید کردند، بنده نیز معتقدم برای دست‌یابی به توسعه اقتصادی و تحقق چشم‌انداز بیست‌ساله باید عدالت اقتصادی محقق شود.
البته در این راستا دولت نهم گام‌های خوبی را برداشته، ولی باید همچنان تلاش بیشتری در این راستا صورت گیرد.
وی گفت: در‌حال‌حاضر باید ابلاغیه اخیر مقام‌معظم‌رهبری در راستای تحقق اصل ۴۴ در اولویت قرار گیرد و مطمئنا در تحقق این ابلاغیه سه قوه نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. مثلا قوه‌مجریه در قانون‌گذاری در این زمینه نقش مهمی دارد و قوه‌مجریه نیز در اجرا‌، البته تحقق این امر نیازمند حمایت‌های قضایی است و ما آمادگی هرگونه همکاری در این راستا را داریم. سیاست حمایتی قضایی این است که ما با عواملی که بعضا مانع می‌شوند که این اصل تحقق پیدا کند، برخورد کنیم که مفاسد‌اقتصادی یکی از موانع خواهد بود. ما باید گام‌های دیگری نیز برداریم، از جمله رسیدگی سریع به پرونده‌ها و نظارت در عمل.
رییس قوه‌قضاییه، افزود: در‌حال‌حاضر برای تحقق اصل 44 کمیته‌ای در ریاست جمهوری تشکیل شده است و ما آمادگی لازم را داریم که با این کمیته همکاری و تعامل داشته باشیم. البته می‌توان کمیته‌ای را نیز در قوه‌قضاییه به صورت مستقل در بخش حقوقی و قضایی و در راستای تحقق این امر به وجود آورد یا اینکه کمیته‌ای مشترک بین دولت و مجلس در این راستا به وجود آید و دستگاه قضایی، سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری در خدمت این کمیته قرار گیرند.
هاشمی شاهرودی ادامه داد: خوشبختانه کشور ما از نظر نیروی انسانی در وضعیت خوب و مناسبی به سر می‌برد و ما دارای همه منابع هستیم. ما دارای امکانات گوناگونی هستیم و باید از این امکانات به نحو احسن استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه قوه متبوعش آمادگی کامل را برای کمک به دولت در راستای تحقق اهداف به خصوص اصل 44 دارد، گفت: سیاست خوبی که خوشبختانه مورد‌توجه دکتر احمدی‌نژاد قرار گرفته حمایت از بنگاه‌های زودبازده اقتصادی است و در این راستا باید وام‌های بانکی نیز به این بنگاه‌ها اختصاص داده شود که دولت نیز خوشبختانه قدم‌های خوبی در این راستا برداشته است.
رییس قوه‌قضاییه، گفت: دولت باید از سرمایه‌گذاری حمایت کند و مشوق سرمایه‌گذاران باشد، چرا که این یک امر مثبت است. در راستای ایجاد اشتغال در کشور باید شاهد اصلاح و توسعه سیاست‌های مالی و بانکی باشیم و بعضا این سیاست‌ها یکی از موانع سرمایه‌گذاری می‌شوند.
هاشمی شاهرودی تاکید کرد: باید در ارتباط با سرمایه‌گذاری تغییر نگرش به وجود آید و نگاه منفی به سرمایه‌داری را تبدیل به نگاه مثبت کنیم. امروز باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری فراهم شود، به نحوی که حرمت سرمایه‌گذاران نیز حفظ شود. البته ما در این زمینه با مفاسد و کلاهبرداران برخورد می‌کنیم.
وی تاکید کرد: معتقدم که باید در ارتباط با مفاسد و کلاهبرداری راه‌های پیشگیری را اعمال کنیم و به دنبال این باشیم که از وقوع چنین پدیده‌ای جلوگیری شود، نه اینکه مفاسد‌ اقتصادی شکل گیرد و بعد از آن به وسیله قاضی و دادستان با آن برخورد شود.
رییس قوه‌قضاییه، بر ایجاد ثبات در مقررات و ایجاد اطمینان برای سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: تغییر مداوم مقررات امنیت سرمایه‌گذاری در کشور را به خطر می‌اندازد و ما باید در این زمینه اقداماتی انجام داده و از تغییر مداوم مقررات در‌ ارتباط با سرمایه‌گذاری جلوگیری کنیم. رفع موانع نظارتی، دخالت‌های امنیتی و رقابت بخش دولتی با خصوصی نیز یکی دیگر از وظایف در جهت پیشرفت و آبادانی کشور است.
هاشمی شاهرودی ادامه داد: ما باید از موانع زیاد نظارتی و دخالت‌های امنیتی در بخش سرمایه‌گذاری جلوگیری کنیم. نباید به مساله سرمایه‌گذاری به دید امنیتی صرف نگاه کنیم، چرا که برخی مواقع چنین دیدی باعث فرار سرمایه‌ها می‌شود و حقیقت این است که ما باید از مسائل امنیتی به شکل دیگر و نامرئی استفاده کنیم تا ناامنی در کشور ایجاد نشود.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه ما باید از فرصت‌های موجود به نحو احسن استفاده کنیم و از اتلاف منابع و فرصت‌هایمان جلوگیری کنیم، اضافه کرد: ما مبحثمان را روی مفاسد اقتصادی متمرکز کرده و فقط فکر کنیم فساد این است که یک نفر در بخش دولتی یا خصوصی فلان میزان اختلاس کرده است و آن را به عنوان فساد مطرح می‌کنیم. به نظر بنده فسادی بزرگ‌تر از فسادهای اقتصادی نیز در جامعه ما شکل می‌گیرد و آن تضییع فرصت و منابع است. ما منابع عظیمی داریم که در ‌حال‌حاضر بدون مصرف از بین می‌رود. چرا ما زمینه‌ای را فراهم نمی‌کنیم که مثلا بخش خصوصی بتواند از این منابع استفاده کند و سرمایه‌گذاری کند. در ‌حال‌حاضر منابع از بین می‌رود.
رییس قوه‌قضاییه گفت: به عنوان مثال در توزیع فرصت‌ها می‌توانستیم انرژی را از کشورهای آسیای‌میانه به قیمت ارزان بخریم و در کشور خود به وسیله راه‌های مبادلاتی به چندین برابر بفروشیم، ولی از این فرصت استفاده نکردیم. یا در مورد قراردادهای نفتی و گازی. ببینید شرکت‌های همسایه ما با خارجی‌ها قراردادهای چندین‌ساله بسته‌اند و برای چند سال آینده خود برنامه‌ریزی کرده‌اند، ولی ما حدود هفت - هشت‌سال است که می‌خواهیم قراردادی را با هندی‌ها ببندیم، ولی هنوز نبسته‌ایم و دائم در حال مذاکره و رایزنی هستیم و این خود تضییع شدن فرصت‌ها است و میلیاردها ریال هدر می‌رود و این خود بیشتر از اختلاس‌هایی است که بعضا رخ می‌دهد.
هاشمی شاهرودی، تصریح کرد: بنده به مسوولان سازمان بازرسی کل کشور عرض کرده‌ام که به جای نظارت بر کارهای انجام شده بر کارهای انجام نشده نظارت کنید و ببینید چه کاری انجام نشده است. چقدر مملکت و کشور ما از تضییع فرصت‌ها ضرر ببیند.
ما رقیب داریم و اگر از فرصت‌ها استفاده نکنیم، رقیب فرصت را از ما می‌گیرد. خیلی از منابع بین ما و کشورهای همسایه ما مشترک است و باید ما با استفاده از فرصت از این منابع استفاده کنیم.
وی گفت: ما در زمینه گردشگری نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. فرصت‌های زیادی در مورد گردشگری داشته‌ایم ولی استفاده نکرده‌ایم. ما می‌توانستیم با استفاده از ظرفیت‌های خود و با توسل به راهکارهای گوناگون ظرفیت‌های گردشگری را عملیاتی کنیم و از آن به نحو احسن استفاده کنیم. چرا که رونق صنعت گردشگری خود در راستای ایجاد اشتغال موثر خواهد بود.
رییس قوه‌قضاییه، ادامه داد: باید دولت و مجلس فکری بکنند که چگونه می‌توان از تضییع فرصت‌ها جلوگیری و فرصت‌ها را احیا کرد. آنها باید جلسات مشترکی در این ارتباط برقرار کنند و در این ارتباط راهکاری ارائه دهند. اصلاح مقررات مربوط به واگذاری منابع طبیعی و زمین که در اختیار دولت است، در حال حاضر یک ضرورت است.
هاشمی شاهرودی افزود: در‌حال‌حاضر مقرراتی که در ارتباط با واگذاری منابع طبیعی و زمین وجود دارد که‌مقررات درستی نیست و باید تغییر کند و باید بحث علمی در این ارتباط صورت گیرد و کمیته‌هایی در این ارتباط تشکیل شود. یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری رانت‌خواری و زمین‌خواری به دلیل مقررات شل و ول مربوط به واگذاری منابع طبیعی و زمین است که در اختیار دولت بوده است. متاسفانه برخی از این قوانین سوءاستفاده کرده و کسانی که در حال حاضر به ثروت‌های بادآورده رسیده‌اند، عمدتا از این طریق به این ثروت‌ها رسیده‌اند.
وی در پایان گفت: برخی از این قوانین در این‌بخش، ‌زمینه را برای سوءاستفاده فراهم کردند و باعث ایجاد اختلاف فاحش طبقاتی در جامعه شدند و باید این امر اصلاح شود.
موفقیت هر‌یک از قوای سه‌گانه موفقیت کل نظام است
رییس‌جمهوری نیز در ادامه این نشست اداره هر‌چه بهتر کشور و تحقق توسعه و پیشرفت آن را نیازمند همدلی بین قوای سه‌گانه دانست و گفت: موفقیت هر یک از این قوا در جهت ساختن و آبادانی کشور و خدمت به مردم موفقیت کل نظام است، زیرا اسم‌ها در طول زمان می‌آیند و می‌روند و آنچه می‌ماند خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
دکتر محمود احمدی‌نژاد در سخنانی با اشاره به فضای امید و نشاط موجود در کشور، تلاش‌های دولت برای حفظ همدلی و وحدت و وارد نشدن به مسایل حاشیه‌ای را خاطرنشان کرد و افزود: دولت نهم سعی می‌کند با کار و تلاش بی‌وقفه در راه رفع مشکلات مردم و فراهم‌کردن هرچه بیشتر زمینه‌های رشد و پیشرفت گام بردارد و در این مسیر نیازمند همراهی و حمایت سایر قوا به ویژه مجلس است.
وی به تشریح سیاست‌های اقتصادی دولت از جمله تلاش در راه برقراری عدالت اقتصادی پرداخت و گفت: عدالت اقتصادی یعنی اینکه عدالت همراه با رشد و پیشرفت و تولید ثروت باشد و نه اینکه فقط موجودی‌ها تقسیم شود و دولت در این راستا درصدد توزیع عادلانه بودجه و منابع برای همه کشور است.
رییس‌جمهوری نمایندگان مجلس را مشاوران خوبی برای مسوولان اجرایی دانست و با تاکید بر اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران همه مسوولان، دارای شان خدمتگزاری و خادم مردم هستند، گفت: برای تکمیل زیرساخت‌ها و تاسیسات زیربنایی در نقاط مختلف کشور، رفع بیکاری و ایجاد اشتغال و کمک به ازدواج جوانان باید با کمک و همفکری دولت و مجلس به نحوی از درآمدها و منابع ارزی خوب کشور استفاده کرد.
احمدی‌نژاد همچنین اجرای بند ج سیاست‌های راهبردی اصل ۴۴ قانون اساسی را کاری بسیار بزرگ و بی‌سابقه دانست و به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های دولت در این راستا برای اخذ تصمیم‌های کارشناسی و دقیق با هماهنگی مجلس و قوه‌قضاییه اشاره و تاکید کرد: این اقدامات نباید موجب آسیب دیدن سرمایه‌گذاری‌های جدید و یا رکود صنایع موجود کشور شود و به همین دلیل کاری بسیار پیچیده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از هوشمندی مجلس در موضوع هسته‌ای، این موضع‌گیری‌ها را یکی از نقاط درخشان کارنامه مجلس هفتم عنوان کرد و با اشاره به تغییر رویکرد سیاست خارجی در دولت نهم موفقیت‌های دیپلماسی فعال برای کشور را خاطرنشان کرد و افزود: امروز به لطف خدا دشمنان این ملت قادر نیستند هیچ آسیبی به کشور برسانند و تهدیدهای توخالی آنان نیز اثری در اراده ملت ایران برای ادامه مسیر پیشرفت، خوداتکایی و استقلال ندارد.

عکس: ایسنا