اظهارات نعمت‌زاده در مورد مهم‌‌ترین مسائل مربوط به فرآورده‌های پالایشگاهی

نسیم محمدی- بخشی از گفت‌وگوی، مهندس محمد‌رضا نعمت‌زاده معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دیروز در این روزنامه انعکاس یافت. نظر به اهمیت این گفت‌وگو متن کامل آن امروز انعکاس می‌یابد. به گفته مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش میزان موجودی کنونی بنزین نسبت به همین زمان در سال گذشته ۵/۲‌برابر رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، محمد‌رضا نعمت‌زاده ضمن اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: سال گذشته در همین زمان موجودی بنزین ۶۰۰‌میلیون لیتر بود. اما هم‌اکنون این رقم به ۷/۱‌میلیارد لیتر رسیده است.به عقیده وی این در حالی است که آمارها نشان از ۵/۱۰‌درصد رشد مصرف طی ۵‌ ماهه گذشته دارند. بنابراین با چنین رشدی وزارت نفت ناچار به واردات شده و این امر تاکنون ادامه داشته است.

نعمت‌زاده تولید بنزین کشور را ۵/۴۲‌میلیون لیتر عنوان و تصریح کرد: امیدواریم پس از انجام تعمیر و تکمیل پالایشگاها این رقم باز هم افزایش یابد.

پیمانکار کارت هوشمند ضعیف بود

عمده محور بحث خبرنگاران با نعمت‌زاده در این گفت‌وگو پیرامون چگونگی سهمیه‌بندی بنزین و کارت هوشمند دور زد و این امر گستره‌ای‌ شد برای آنکه نعمت‌زاده نارضایتی خود را از پیمانکار کارت هوشمند صراحتا اعلام کند.وی ادامه داد: پیمانکار متاسفانه قوی نبود به نحوی که بخشی از کار به دوش ما قرار گرفت. بنابراین چه بهتر بود که از ابتدا مسوولیت را به این پیمانکار واگذار نمی‌‌کردیم و پیمانکاری را انتخاب می‌کردیم که تجربه کافی را در این زمینه داشته باشد تا کار سریع‌تر صورت می‌گرفت.مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش ضمن بیان اینکه توصیه ما بیشتر در استفاده از پیمانکار خارجی بود، تاکید کرد: البته این مساله به معنی واگذاری کامل طرح به خارجی‌ها نبود، بلکه بخش عمده‌‌ای از آن باید توسط پیمانکاران داخلی زیرنظر پیمانکار خارجی انجام می‌شد.وی در خصوص تعیین جریمه برای پیمانکار کارت هوشمند، اظهار داشت: تعیین جریمه و یا واگذاری طرح به پیمانکار دیگر نیز امکان‌پذیر نیست چرا که تنها زمان را از دست داده و راه‌اندازی به عقب می‌افتد.براساس این گزارش، پیمانکار مذکور متعهد شده که تا پایان بهمن سال‌جاری پروژه را تحویل دهد، اما نعمت‌زاده امیدوار بود تا پایان آذر نیمی از سیستم راه‌اندازی شود.وی در ادامه نشست از افزایش هزینه راه‌اندازی سیستم کارت‌هوشمند به ۷۴‌میلیارد تومان خبر داد و افزود: در ابتدای قرارداد مبلغ مورد نیاز ۴۳‌میلیارد تومان برآورد شد. اما هم‌اکنون این رقم ۳۱‌میلیارد تومان بیش‌ از پیش‌بینی ما است.معاون وزیر نفت علت این امر را افزایش تعداد خودروها دانست و توضیح داد: در ابتدا تعداد خودروها ۱۰‌میلیون دستگاه عنوان شد. اما هم‌اکنون با احتساب تعداد موتور سیلکت‌ها این تعداد به ۱۵‌میلیون دستگاه افزایش یافته است. همچنین در ابتدا تنها ۱۴‌هزار کارت ‌خوان قرار بود نصب شود، اما هم‌اکنون ۶‌هزار کارت‌خوان دیگر به این رقم اضافه شده است. البته نیروی انتظامی متعهد شده بود که اطلاعاتی را به روز کند، اما با توجه به تغییر پلاک‌ها و آدرس‌ها روزانه اطلاعات ۱۰هزار خودرو در حال تغییر است.همچنین برآورد نیروی انتظامی ۷میلیون موتورسیکلت بود، اما اطلاعات ما حاکی از وجود دو میلیون موتورسیکلت در سطح کشور است.

پالایشگاه، صنعت بی‌سود اما ضروری

در ادامه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ساخت پالایشگاه را جزو صنایعی ذکر کرد که اگرچه سود بالایی را نصیب کشور نمی‌کند، اما ضرورت وجود آن برای هر کشوری احساس می‌شود.به گفته وی ساخت پالایشگاه یک کار زیربنایی است که در کنار فرآورده‌های اصلی، تولید صدها فرآورده دیگر را امکان‌پذیر ساخته و موجب رونق اقتصادی کشور می‌شود.نعمت‌زاده ادامه داد: به طور حتم طی شش سال آینده مصرف بنزین کشور به ۱۶۰میلیون لیتر خواهد رسید و واردات این میزان بنزین مقدور نخواهد بود. بنابراین باید از هم‌اکنون به فکر آینده کشور باشیم.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش همچنین به درخواست مجلس مبنی بر ساخت پالایشگاه ظرف سه سال اشاره و تاکید کرد: مجلس با توجه به نیاز کشور به سوخت و بنزین این مدت زمان را تعیین کرده است.در حالی که ساخت یک پالایشگاه حداقل ۴سال زمان نیاز دارد.البته ما تا آنجا که بتوانیم اطاعت می‌کنیم، اما برگزاری مناقصه که هفت تا هشت ماه زمان نیاز دارد، جزو مدت قرارداد محسوب نمی‌شود.وی در خصوص نحوه تامین مالی پروژه‌ها اظهار داشت: پروژه‌های بزرگ به صورت فاینانس طبق قانون و پروژه‌های کوچک‌تر به صورت نقدی و از منابع داخلی تامین اعتبار می‌شوند.در زمینه فاینانس نیز مشکل خاصی نداریم چرا که بانک‌های خارجی اعلام آمادگی کرده‌اند.

مشارکت در ساخت پالایشگاه‌های کشور

مشارکت و سرمایه‌گذاری شرکت ملی پالایش و پخش در پالایشگاه‌های خارجی از دیگر محورهای گفت‌وگوی این نشست خبری بود.نعمت‌زاده سه پالایشگاهی را که این شرکت در آن مشارکت خواهد داشت، اینگونه ذکر کرد: پالایشگاه اندونزی که تفاهم‌نامه آن میان روسای جمهور در کشور امضا شد براساس نفت سنگین ایران راه‌اندازی خواهد شد که مطالعات آن در حال انجام است و ۲۵ تا ۳۰درصد ایران در این پالایشگاه سهم خواهد داشت.بدین معنا که هزینه کل پالایشگاه سه میلیارد دلار برآورد شده و از این میزان ۴۰۰میلیون دلار سهم ایران خواهد بود که در تلاش هستیم تا قبل از سال جدید میلادی کارهای مقدماتی آن انجام شود.وی در ادامه افزود: از دیگر کشورهایی که علاقه‌مند به کار روی نفت ایران است، مالزی بود که مذاکراتی در خصوص ساخت پالایشگاهی به ظرفیت ۲۵۰هزار بشکه در مالزی انجام شد که قابل ارتقا به ۵۰۰هزار بشکه است و مشارکت ایران نیز ۳۰درصد خواهد بود.وی میزان سرمایه کلی این پالایشگاه را سه میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: مشارکت ایران در پالایشگاه چین نیز ۳۰درصد است که پالایشگاهی است با ظرفیت ۳۰۰هزار بشکه.

به گفته وی، مذاکراتی نیز با سنگاپور جهت احداث پالایشگاهی به ظرفیت ۷۵هزار بشکه بر مبنای خوراک میعانات گازی در حال انجام است.