معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت اعلام کرد: همه مراکز درمانی دولتی کشور، مکلف به پذیرش و درمان رایگان مصدومان حوادث ترافیکی هستند. رحمت‌ا... حافظی در گفت‌وگو با فارس گفت: همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی کشور به استناد قانون برنامه چهارم توسعه کشور، موظفند مصدومان حوادث ترافیکی را بدون دریافت هیچ نوع وجهی درمان کنند و دریافت هرگونه وجه از این بیماران جرم تلقی شده و در صورت گزارش آن به واحدهای نظارتی دانشگاه‌های علوم پزشکی با تخلف‌کنندگان برخورد می‌شود.

وی افزود:‌ ارائه خدمات رایگان به مصدومان حوادث ترافیکی فقط به درمان‌های ضروری آنها محدود می‌شود و پرداخت هزینه‌های جراحی زیبایی براساس قانون جزو تکالیف وزارت بهداشت نیست.

معاون وزیر بهداشت گفت: اعتبار لازم برای پرداخت هزینه این بیماران از محل پرداخت ۱۰درصد از حق بیمه شخص ثالث خودروها تامین می‌شود و شرکت‌های بیمه براساس قانون موظفند به طور مرتب ۱۰درصد از این حق بیمه را به حساب وزارت بهداشت واریز کنند.

وی افزود: این طرح براساس قانون توسعه چهارم کشور از اول سال ۸۴ اجرایی ‌شده است‌. پیش‌بینی اولیه این بود که شرکت‌های بیمه‌گر برای سال ۸۴ حدود ۱۰۰میلیارد تومان از محل ۱۰درصد عوارض بیمه شخص ثالث به وزارت بهداشت پرداخت کنند اما در نهایت سال گذشته ۶/۵۹میلیارد تومان از این محل به وزارت بهداشت پرداخت شد، در حالی که وزارت بهداشت سال گذشته ۱۱۰میلیارد تومان برای ارائه این خدمات هزینه کرد و مجبور شد مابه‌التفاوت آن را از محل سایر منابع وزارت بهداشت تامین کند.

حافظی گفت: امسال نیز شرکت‌های بیمه‌گر تا آخر مرداد ماه ۴/۴۹میلیارد تومان از محل ۱۰درصد عوارض بیمه شخص ثالث به حساب وزارت بهداشت واریز کرده‌اند که انتظار می‌رود تا آخر سال ۱۲۰میلیارد تومان اعتبار برای درمان رایگان بیماران تصادفی در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.