سازمان تامین‌اجتماعی بر‌اساس مصوبه جدیدی شرایط بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و آزادگان را اعلام کرد. به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان تامین‌اجتماعی، دارا بودن حداقل۲۰ سال سابقه خدمت قابل قبول از لحاظ بازنشستگی یا بیمه پردازی برای جانباز یا آزاده و حداقل شرط سنی ۵۰ سال سن برای مردان و ۴۵ سال سن برای زنان شرط لازم برای بازنشستگی جانبازان و آزادگان است.

جانبازان و آزادگان مشمول این بخشنامه در صورتی که مدت سابقه مبنای بازنشستگی آنها با احتساب مجموع سابقه خدمت یا بیمه پردازی (حداقل ۲۰‌سال) و سنوات ارفاقی (حداکثر ۱۰‌سال )، ۳۰‌سال تمام باشد از احراز حداقل شرط سنی بازنشستگی معاف خواهند بود.

به منظور اجابت و بررسی درخواست بازنشستگی جانبازان و آزادگان شاغل در دستگاه‌های دولتی یا وابسته به دولت ارائه درخواست بازنشستگی از طرف متقاضی به دستگاه محل خدمت و سپس ارائه آن توسط دستگاه به آخرین شعبه وصول‌کننده حق بیمه الزامی است، در حالی که آن دسته از جانبازان و آزادگان که در بخش خصوصی شاغل هستند می‌توانند به طور مستقیم درخواست بازنشستگی خود را به آخرین شعبه وصول‌کننده حق بیمه ارائه کنند.

جانبازان و آزادگان شاغل در دستگاه‌های دولتی یا وابسته به دولت، نهادهای عمومی غیردولتی و دستگاه‌های دارای مقررات استخدامی خاص، با داشتن شرط حداقل سن و سابقه و با ارائه درخواست بازنشستگی خود از طرف دستگاه ذی‌ربط به سازمان تامین‌اجتماعی و ارائه مدارک مورد‌نیاز این سازمان از جمله گواهی مربوط به میزان سنوات ارفاقی جانبازان و آزادگان شاغل در کلیه دستگاه‌های دولتی یا وابسته به دولت که توسط شورای امور اداری و استخدامی کشور صادر می‌شود بازنشسته می‌شوند‌.

سنوات ارفاقی جانبازان بر اساس بند یک‌ ماده‌واحده قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی مصوب ۱/۹/۶۷ به این شرح است:‌ «‌درجات بین ۲۰ تا ۴۰‌درصد جانبازی حداقل ۳ و حداکثر ۶ سال، درجات بیش از ۴۰‌درصد تا آستانه از کارآفتادگی کامل حداقل ۶ و حداکثر ۱۰ سال است که تعیین میزان آن به تناسب درجات فوق خواهد بود و خدمت مازاد بر ۳۰ سال مشمولان این بخشنامه در تعیین حقوق بازنشستگی آنها قابل محاسبه نخواهد بود.