تفاوت در قیمت‌ها!

امین نوروزی - در سال‌های نخست فراگیر شدن استفاده از کامپیوترهای خانگی، بسیاری از تجهیزات کامپیوتر با قابلیت‌های محدود و امکاناتی ساده در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گرفتند.

اما امروزه می‌توان ادعا کرد که در پی پیشرفت‌ تکنولوژی، بازار کامپیوتر از تنوع فوق‌العاده‌ای برخوردار شده است و برای عرضه هر کدام از تجهیزات کامپیوتری چندین تولیدکننده اسم و رسم‌دار با یکدیگر رقابت می‌کنند. یکی از تجهیزاتی که طی سال‌های اخیر توسط شرکت‌های مختلفی تولید شده و با سرعت روند تکاملی را پیموده است، مانیتور است.

برخلاف چند سال گذشته، در حال حاضر مانیتور جزو آن دسته از تجهیزات کامپیوتر است که بسیاری از خریداران توجه زیادی به آن دارند و با وسواس خاصی اقدام به خرید آن می‌کنند.

اینکه ابعاد مانیتور به چه اندازه‌ای و صفحه نمایشگر چگونه باشد، از مسائلی است که خریداران به آن توجه خاصی دارند.

تاحدود چهار سال پیش، مانیتور‌های ۱۵ اینچ جزو پرفروش‌ترین‌های بازار بودند و اکثر تولیدکنندگان نیز اغلب مانیتور‌های ۱۵ اینچ را روانه بازار می‌کردند، اما به مرور با افزایش تبلیغاتی که برای مانیتور‌های ۱۷ اینچ صورت گرفت و با افزایش تولید از سوی شرکت‌ها، بسیاری از خریداران به سمت این مانیتور‌ها کشیده شدند.

به گفته فعالان بازار، روند عرضه مانیتور در شرایط فعلی، به صورتی است که پیش‌بینی می‌شود، طی ماه‌های آینده به مرور فروش مانیتور‌های ۱۹ اینچ بیشتر شود و در واقع مانیتور‌های ۱۹ اینچ‌ها به جای ۱۷ اینچ‌ها در صدر تقاضای مصرف‌کنندگان قرار گیرند!

فروشندگان تجهیزات کامپیوتری، دو مارک «ال‌جی» و «سامسونگ» را به عنوان پرفروش‌ترین و سونی را به عنوان گران‌ترین مانیتور‌های موجود در بازار معرفی می‌کنند.

افزایش قابلیت‌ها و امکانات و پیشرفت مطابق انتظار محصولات این شرکت‌ها، موجب شده است که طی سال‌های اخیر «ال‌جی» و «سامسونگ» بازار فروش خود را حفظ کنند. البته کسبه به این نکته هم اشاره می‌کنند که وضعیت خدمات پس از فروش مانیتور‌های «ال‌جی»، در سال‌های گذشته، بهتر از شرایط فعلی بوده است.

اما در هر صورت محصولات این مارک به علت کیفیت مطلوب همچنان جزو پرفروش‌ترین‌های بازار هستند. برخی مارک‌های شناخته شده مانیتور که سال‌های پیش در بازار کامپیوتر ایران مشاهده می‌شدند، مدتی است که بسیار کمیاب شده‌اند. برای مثال، در حال حاضر، مانیتور‌های «ایسر»، برخلاف سال‌های گذشته که با تبلیغات زیاد در بازار حضور داشتند به ندرت در بازار یافت می‌شوند.

گفته می‌شود، از آنجا که تولیدکنندگان «ایسر» اقدام به ارتقای سطح تکنولوژی مانیتور نکردند، نتواستند در بازار دوام آورند و با سایر رقبا به رقابت بپردازند.

تعدادی از مارک‌های دیگر مانیتور نیز چندسالی است که کمتر در بازار به چشم می‌خورند. «توشیبا» و «هیوندای» از این دسته مارک‌ها هستند.

به نظر می‌رسد که این شرکت‌ها، از سرمایه‌گذاری برای تولید مانیتور کاسته‌اند و توجه خود را به تولید کالا‌های دیگر معطوف کرده‌اند.

قیمت‌ مانیتور‌های موجود در بازار نیز بسیار متنوع است. اکنون از مانیتور‌های ۱۰۰هزار تومانی گرفته تا مانیتور‌های بیش از یک‌میلیون تومانی در دسترس خریداران قرار دارد.

آن گروه از مانیتور‌هایی که گران‌تر هستند و در مواردی با قیمتی حتی بالای یک‌میلیون تومان به فروش می‌رسند، اغلب مانیتور‌های LCD هستند.

در ابتدای ورود مانیتور‌های LCD به بازار، قیمت آنها بسیار گران بود، اما با افزایش تقاضا و عرضه طی ماه‌های اخیر قیمت این نوع مانیتور نیز تاحدودی کاهش یافته است. نکته‌ای که در مورد قیمت مانیتور‌های مختلف قابل ذکر به نظر می‌رسد، این است که مدل‌های مختلف یک مارک خاص تفاوت قیمت آنچنانی با هم ندارند و معمولا با توجه به تفاوت قابلیت‌ها، تا ۱۰۰هزار تومان اختلاف قیمت دارند. مگر اینکه اختلاف در نوع مانیتور باشد!