تحصیل در خارج به روایت آگهی‌ها

سحر نمایشی ـ زمان زیادی تا اعلام نتایج آزمون سراسری دانشگاه‌های دولتی و آزاد نمانده است. بدیهی است که گروه زیادی از راهیابی به دانشگاه بازخواهند ماند و باید برای آزمون‌های سال آینده خودشان را آماده کنند. اما گروهی نیز درصدد ادامه تحصیل در خارج بر می‌آیند و از طریق آگهی‌های زیادی که این روزها در مطبوعات منتشر می‌شوند بار سفر به سرزمین آرزوهایشان را می‌بندند. برای آشنایی با چگونگی ادامه تحصیل در خارج، با شرکت‌هایی که وعده تحصیل ارزان و حتی رایگان در خارج را می‌دهند، تماس گرفتم.

وقتی با شرکت «الف» تماس گرفتم و در مورد شرایط‌شان سوال کردم، خانمی که منشی شرکت بود، ابتدا پرسید شرایط کدام کشور را جویا هستم؟ چون در تبلیغاتشان از دو کشور نام برده شده بود، (قبرس و ترکیه). من در مورد شرایط قبرس سوال کردم که وی باز پرسید آشنایی من با زبان انگلیسی در چه حد است؟ در پاسخ من که آشنایی‌ام با زبان انگلیسی را در حد متوسط ذکر کردم، گفت: شما می‌توانید در امتحان تافلی که ۱۹ شهریورماه در ایران برگزار‌ می‌شود و یا در امتحان تافل دیگری که در خود دانشگاه قبرس در تاریخ ۳۰ شهریور برگزار می‌شود شرکت کنید اگر نمره شما بیش از ۵۰۰ شد، احتیاجی به گذراندن دوره‌های کلاس زبان ندارید، ولی اگر نمره شما کمتر شد، با توجه به سطح نمره، که تعیین کننده سطح کلاس‌هایی است که باید بگذرانید از شما ثبت نام می‌شود. هزینه‌های هر ترم دانشگاه نیز برای یک رشته متوسط حدود ۲۴۰۰دلار (سالی ۴۸۰۰دلار) است. در این مدت شما می‌توانید از خوابگاه هم استفاده کنید که هزینه هر ترم آن ۲۰۰۰دلار است و هزینه خورد و خوراکتان هم هر ماه حدود ۲۵۰دلار می‌شود که در جمع هر سال حدود ۱۲هزار دلار یا حدود ۱۱میلیون تومان باید پرداخت کنید.

در تماس بعدی با شرکت «ب» من در مورد شرایط تحصیل در مجارستان سوال کردم. منشی شرکت از من پرسید شما می‌خواهید در چه مقطعی شرکت کنید؟ گفتم دانشجوی سال اول هستم و می‌خواهم در مقطع کارشناسی شرکت کنم. وی توضیح داد که باید یک دوره کامل زبان انگلیسی را که کلاس‌های آن در خارج از کشور برگزار می‌شود، بگذرانم و هزینه آن نیز بستگی به نمره امتحان تافل خواهد داشت چرا که تعیین‌کننده سطح دوره‌ای است که باید بگذرانیم.

در نهایت منشی شرکت معتقد بود که باید یک دوره کامل کالج را بگذرانم که هزینه آن ۶هزار دلار است.

در این مدت می‌توانم به خوابگاه هم بروم که هزینه آن هم ترمی ۶هزار دلار است و کل هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی هر سال ۹میلیون تومان خواهد شد.

در تماس بعدی با شرکت «ج»، منشی آن شرکت بعد از گرفتن شماره تماس و مشخصاتم گفت که مشاور شرکت با شما تماس خواهد گرفت.

فردای آن روز مشاور با من تماس گرفت و پرسید که در کدام کشور می‌خواهم تحصیل کنم؟ در پاسخ از کشور هندوستان نام بردم.

او توضیح داد که ابتدا باید یک دوره آموزش زبان را به مدت ۶ماه بگذرانم که هزینه آن ۸۵۰دلار است.

این کلاس‌ها در شهر «پونا»ی هندی برگزار می‌شود. کلاس‌ها هر روز و به مدت ۵ساعت است و از ۱۲مهرماه امسال نیز شروع می‌شود. هزینه کل دوره‌ها در مقطع کارشناسی هر سال ۳۰۰۰ تا ۳۸۰۰دلار است. در تماس بعدی با شرکت «د» منشی شرکت بعد از گرفتن مشخصات من گوشی را به مشاور شرکت داد.

او از کشور مقصد تحصیل پرسید که پاسخ من انگلستان بود. مشاور گفت که باید حساب بانکی مناسبی داشته باشم و تا مدت ۳ماه نیز نباید از آن برداشتی شود.

وقتی در مورد مبلغ این حساب بانکی سوال کردم، گفت که حداقل موجودی آن باید ۴۰میلیون تومان باشد.

این پول برای هزینه‌های خارج از کشور است و باید یک دوره کامل زبان را که کلاس‌های آن در لندن برگزار می‌شود به مدت ۶ماه بگذرانم. اگر زبان من در حد متوسط یا خوب باشد هزینه این کلاس‌ها ۳ تا ۴میلیون تومان و اگر آشنایی کمی با زبان داشته باشم ۶ تا ۸میلیون تومان خواهد بود.

در پیگیری‌ این آگهی‌ها در روزنامه به یک آگهی هم برخوردم که نوشته بود «تحصیل‌رایگان در فرانسه ». جالب بود بدانم آیا واقعا تحصیل در فرانسه هیچ هزینه‌ای ندارد! وقتی تماس گرفتم مشاور تحصیل به من گفت که خود دانشگاه هیچ هزینه‌ای ندارد ولی ابتدا باید دوره کامل زبان فرانسه را بگذرانم که هزینه آن بستگی به موسسه‌ای خواهد داشت که در آن ثبت نام می‌کنم.

تنها هزینه‌ام مخارج شخصی خواهد بود که در ماه ۴۰۰ تا ۸۰۰‌یورو (۵۰۰‌هزار تا یک‌میلیون تومان) می‌شود.

اما نکته آخری که توجهم را جلب کرد نشانی سایت‌هایی بود که بعضی از شرکت‌ها در تبلیغاتشان زده بودند. من وارد این سایت‌ها نیز شدم و جالب بود که اطلاعات کامل تحصیل در هر کشور همراه با عکس‌هایی از دانشگاه‌ها در سایت‌ها وجود داشت.

حتی فرم‌های ثبت نام نیز در بعضی ازاین سایت‌ها دیده می‌شد.

متقاضیان می‌توانند از طریق اینترنت فرم‌های ثبت‌نام را دریافت کنند و حتی می‌توانند از طریق اینترنت با شرکت‌های خارجی ارتباط برقرار کنند و فرم‌های ثبت نام را از آن شرکت‌ها دریافت کنند. شرکت‌هایی که در ایران هستند کارشان فقط معرفی متقاضیان به همین شرکت‌های خارجی است.