خبرگزاری‌های بین‌المللی دیروز در تحلیلی از احتمال تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه ایران که به دنبال امتناع تهران از پذیرش اولتیماتوم چند کشور معدود غربی برای متوقف ساختن غنی‌سازی در پروسه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای قوت گرفته است، وضعیت بازار جهانی نفت را مورد اشاره قرار داده و نوشته‌اند که چنین احتمالی بازار نفت را به شدت بی‌ثبات خواهد کرد. پیش از این غربی‌ها به ایران مهلت داده بودند که تا ۹شهریورماه خواسته آنها را اجابت کند، اما عدم اجابت چنین خواسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی و تداوم فعالیت‌های غنی‌سازی این احتمال را قوت بخشیده است که ایران طی پروسه‌ای دیگر مورد تحریم اقتصادی واقع شود و در وهله اول صادرات نفت ایران که درآمدهای کلانی را عاید تهران می‌سازد، متوقف شود.

با این حال یونایتدپرس می‌نویسد که در صورتی که تنش هسته‌ای ایران به اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور بیانجامد، بازار نفت برای مدت نامعلومی بی‌ثبات خواهد شد.

براساس گزارش یونایتدپرس روز پنج‌شنبه پایان مهلت سازمان ملل به ایران برای کنار گذاشتن غنی‌سازی اورانیوم بود اما ایران این درخواست را نپذیرفت تا آمریکایی‌ها از اعمال تحریم علیه ایران طی یک ماه آینده خبر دهند، اما تحریم‌های شدید تجاری علیه ایران، نامحتمل به نظر می‌رسد چرا که روسیه و چین به این اقدام میلی ندارند.

«گرگ پریدی»، تحلیلگر موسسه «اوراسیا گروپ» معتقد است: حتی اگر تحریم‌های اعمالی علیه ایران، کاملا ملایم و نرم باشند ایران به احتمال زیاد از نفوذ خود در بازار نفت استفاده خواهد کرد و با افزایش قیمت نفت جامعه بین‌الملل را تحت فشار قرار خواهد داد.

وی می‌افزاید: اگر ایران صادرات نفت خود را کاهش دهد، ابتدا با قطع مقدار کمی از نفت خود آغاز خواهد کرد و کشورهای غربی را به گسترش کاهش صادرات تهدید خواهد کرد که این اقدام موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد.

پریدی می‌افزاید: کاهش صادرات نفت ایران موجب کاهش درآمد این کشور نخواهد شد چرا که بر اساس یک معادله میان قیمت نفت و حجم صادرات، با کاهش صادرات نفت ایران و با توجه به افزایش قیمت متعاقب آن، هر چه ایران صادرات نفت خود را کاهش دهد، قیمت نفت افزایش می‌یابد،‌ بنابراین ایران بدون اینکه زیان مالی ببیند، بر بازار جهانی نفت اثر بزرگی می‌گذارد.

احتمال تحریم و منافع تجاری چین در ایران

از سوی دیگر خبرگزاری آلمان در گزارشی نوشت: با توجه به اینکه ارزش مبادلات تجاری ایران و چین در ۱۵سال گذشته ۵۰برابر شده است، منافع تجاری چین در ایران و نیاز آن به انرژی، این کشور را بر سر دوراهی در مورد تحریم اقتصادی به علت برنامه هسته‌ای ایران قرار داده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، چین هم‌اکنون باید میان نیاز انرژی به ایران و خواستش برای ایفای نقش در عرصه سیاست بین‌الملل توازن ایجاد کند و اکنون مساله هسته‌ای، منافع تجاری چین در ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

این خبرگزاری می‌نویسد: چین در هر شرایطی نمی‌خواهد روابط تجاری و اقتصادی خود با ایران را که با محوریت عرضه انرژی از سوی ایران شکل گرفته است از دست بدهد، با این وجود، برای چین حفظ روابط اقتصادی و سیاسی با آمریکا در اولویت است.

این گزارش می‌افزاید: هر چند که چین اساسا با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مخالف است و آن را ابزار مناسبی برای اعمال فشار بر تهران نمی‌داند، اما وتو کردن قطعنامه‌ تحریم ایران توسط چین، مورد بحث است و برای چین، تحریم دومین تامین‌کننده نفت آن، یک تصمیم دشوار است.

دو سال پیش دو کشور قراردادی برای فروش ۱۱۰میلیون تن ال.ان.جی از سوی ایران طی ۲۵سال به ارزش ۲۰میلیارد دلار منعقد ساختند و دو کشور هم‌اکنون در توسعه مناطق نفتی ایران و ساخت پالایشگاه و خطوط لوله همکاری می‌کنند.

به گزارش «مهر» شرکت نفت دولتی سینوپک چین توافق اولیه ایران برای توسعه میدان نفتی یادآوران را در مقابل دریافت روزانه ۱۵۰هزار بشکه نفت طی ۲۵سال به دست آورده است، اما نگرانی‌ها درباره مساله هسته‌ای ایران مانع آغاز جدی این پروژه که ارزش آن ۷۰ تا ۱۰۰میلیارد دلار می‌رسد شده است.

با گسترش روزافزون تقاضای نفت چین و افزایش واردات نفت این کشور از ایران، مبادلات تجاری میان دو کشور از ۲۰۰میلیون دلار در سال ۱۹۹۰ به حدود ۱۰میلیارد دلار در سال جاری رسیده است و حدود ۱۰۰شرکت چینی هم‌اکنون در بخش‌های زیربنایی ایران همچون مترو، نیروگاه و پروژه‌های آبی مشغول به کارند و همچنین ایران قراردادهای پرمنفعت خود را در بخش تراش‌های الکترونیکی به شرکت‌های چینی واگذار کرده است.