اظهارات فتاح در مورد آخرین وضعیت آب و برق کشور

وزیر نیرو دیروز در ارومیه ضمن سخنانی از آغاز عملیات چهار سد جدید در کشور خبر داد و با تشریح اینکه با اتمام هر سدی در کشور سد تازه‌ای برای ساخت آغاز خواهد شد، اظهار امیدواری کرد که در سال‌جاری ۱۵ طرح سدسازی با ظرفیت دو‌میلیارد مترمکعب ذخیره آب افتتاح شود. به گزارش ایسنا، پرویز فتاح با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۶ سد در سطح کشور در دست احداث است، افزود: این ۸۶ سد با ۱۰‌میلیارد متر مکعب مخزنی که ایجاد می‌کنند، ۲۵‌درصد به مخازن آبی کشور اضافه خواهند کرد.

وی حجم مخازن آبی کشور در حال حاضر را ۳۰‌میلیارد مترمکعب خواند و گفت: با احداث این سدها حجم مخازن آب کشور به ۴۰‌میلیارد مترمکعب خواهدرسید.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۷۶ سد نیز در سطح کشور در حال مطالعه هستند، تصریح کرد: بعضی از این سدها مطالعه فاز دوم‌شان نیز تمام شده و منتظریم تا با اولویت‌بندی آنها را وارد مدار اجرایی کنیم.

وی در خصوص اعتبارات نیز تصریح کرد: وزارت نیرو برای احداث و تکمیل سدها و شبکه‌های آبیاری زهکشی اهتمام خاصی داشته و دولت نیز از لحاظ اعتباری حمایت جدی کرده است، هم اعتبار ملی و هم این که دست وزارت نیرو را برای جذب اعتبارات خارجی به صورت فاینانس یا استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی‌ یا بانک جهانی باز گذاشته است.

وزیر نیرو سد طالقان در تهران، سد سبلان در اردبیل، سد سهند در آذربایجان‌شرقی و سد هندی‌جان در خوزستان را از جمله سدهای افتتاح شده در سال‌جاری تاکنون عنوان کرد و گفت: سدهای بعدی نیز تا پایان سال به مرور زمان به بهره‌برداری می‌رسند.

فتاح در ادامه با بیان اینکه هم اکنون نیروگاه‌های موجود در کشور از نوع گازی سیکل ترکیبی برق‌آبی و برخی در ابعاد کوچک‌تر از نوع بادی هستند، اظهار کرد: در سال‌جاری پنج‌هزار مگاوات به مدار تولید برق کشور وارد خواهد شد که از این میزان ۷۵۰ مگاوات تا یک‌هزار مگاوات برق‌آبی و بقیه سیکل ترکیبی و گازی هستند.

او ظرفیت اسمی ‌تولید برق کشور را ۴۲‌هزار مگاوات اعلام کرد و افزود: در پیک مردادماه ۳۳‌هزار مگاوات تولید برق داشتیم که امید است این روند تا پایان سال‌جاری به ۴۵ یا ۴۶‌هزار مگاوات برسد.

وزیر نیرو مشکل برق کشور را مربوط به عواملی مانند کمبود خطوط انتقال پر ظرفیت شبکه‌های توزیع پست‌ها و ترانس‌ها عنوان و اظهار امیدواری کرد، با سرمایه‌گذاری‌های مناسب در مجموع میزان خاموشی‌های احتمالی کمتر شود.

به گفته وزیر نیرو در حال حاضر ۱۰۰‌درصد مناطق شهری کشور از نعمت برق برخوردارند.

سیدپرویز فتاح که در مراسم افتتاح مرکز پست برق چهار ارومیه سخنرانی می‌کرد، افزود: می‌توانیم هم اکنون با افتخار اعلام کنیم که ۱۰۰‌درصد مناطق شهری و حدود ۹۹‌درصد مناطق روستایی کشور از نعمت برق برخوردارند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته سه‌هزار و ۵۰۰ مگاوات در طول ساخت به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کردیم، گفت: این رقم را در سال‌جاری به پنج‌هزار مگاوات می‌رسانیم و در سال آینده نیز این رقم به شش‌هزار مگاوات هم قابل ارتقا است و می‌توان به آن دست یافت.

وی همچنین از وجود ۲۲ واحد سیکل ترکیبی در دست احداث در سطح کشور خبر داد و گفت: دو واحد هم از نکاء و یزد وارد مدار شده است.

فتاح اضافه کرد: هدف، تامین نیاز تمام کشور و همچنین صدور برق به کشورهای همسایه و حتی غیر همسایه است که این اهداف به دست و همت بلند مدیران و کارشناسان کشور قابل حصول است.