بهینه‌سازی مصرف سوخت به 200میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد

به اعتقاد رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای‌اسلامی بهینه‌سازی مصرف سوخت تا ۱۰سال آینده سالانه حداقل ۲۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که در افق ۱۰ ساله بالغ بر ۲۰۰میلیارد دلار می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، کمال دانشیار با اشاره به وضعیت تولید و مصرف گاز در سطح کشور اظهار داشت: در حال حاضر مصرف گاز از تولید آن بیشتر شده که علت آن افزایش مصرف خانوارها و صنایع است. در حال حاضر نیروگاه‌های کشور نیاز به ۱۵۰میلیون مترمکعب گاز در روز دارند که این رقم تا ۱۰ سال آینده به ۳۰۰میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.

دانشیار تصریح کرد: کل تولیدات پارس‌جنوبی هم اکنون به ۱۲۵میلیون مترمکعب هم نمی‌رسد و تا ۱۰ سال آینده تنها می‌تواند جوابگوی نیاز نیروگاه‌ها و صنایع باشد.

وی یادآور شد: بهینه‌سازی مصرف سوخت تا ۱۰سال آینده سالانه حداقل ۲۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. یعنی در افق ۱۰ ساله بالغ بر ۲۰۰میلیارد دلار می‌شود. معادل همین رقم ۲۰میلیارد دلار، سالانه صرفه‌جویی مصرف انرژی صورت خواهد گرفت.

رییس کمیسیون مجلس در ادامه افزود: اگر بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش آن از طریق اقدامات غیرقیمتی انجام نشود، ده‌برابر شدن قیمت نیز نمی‌تواند سبب بهینه‌سازی مصرف سوخت شود.

وی گفت: با توجه به عدم تحقق بسیاری از تعهدات و مفاد تبصره ۱۳ توسط دولت، عملا تا پایان سال‌جاری سهمیه‌بندی یا دو نرخی شدن بنزین انجام نخواهد شد.

دانشیار با اشاره به مشکلات کارت هوشمند سوخت، یادآور شد: این پروژه به سه دلیل با تاخیر مواجه شده است.

یکی عدم آشنایی پیمانکار و کارفرما با ابعاد پروژه، برنامه‌ریزی براساس عدم آشنایی با این ابعاد و دیگری عدم توانایی پیمانکار برای اجرای این پروژه می‌باشد.

دولت جدید نیز تمایل چندانی برای اجرای این پروژه نداشت اما چون وارث تعهدات دولت قبل است ناچار است این طرح را اجرا کند.

رییس کمیسیون انرژی مجلس در خصوص لایحه دولت برای واردات سوخت نیز گفت: با توجه به واردات گازوئیل در سال‌جاری پیش‌بینی می‌شود رقم این لایحه حدود ۴میلیارد دلار باشد.