وضعیت نگران کننده کاهش رواناب‌ها در آذربایجان‌شرقی

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: با کاهش شدید رواناب‌ها میزان تغذیه سفره‌های زیرزمینی بسیار پایین آمده که نگران‌کننده است. مهندس رحیم میدانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: وضعیت بارندگی نسبت به سال گذشته و نسبت به درازمدت هر دو اعدادی منفی را نشان می‌دهند.

وی اضافه کرد: تغییر رژیم‌های بارندگی و نیز افزایش ‌٥/١ تا ‌٢ درجه‌ای دمای میانگین استان باعث کاهش شدید میزان رواناب شده است. او تصریح کرد: به عنوان مثال میزان آب جاری در رودخانه‌های قلعه چای عجب شیر، صوفی چای مراغه، نهند، اهرچای و دره‌رود به ترتیب ‌٦٣، ‌٢٥، ‌١٨، ‌٥٠ و ‌٧٤‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. وی تاکید کرد: به علت تغذیه کمتر و برداشت بیشتر از منابع زیرزمینی استان، افت سطح آب در این منابع وجود دارد. میدانی وضعیت کنونی را یک وضعیت بحرانی دانست و در پاسخ به این سوال که آیا مجوز حفر چاه آب داده می‌شود، خاطرنشان کرد: مجوز تنها برای مواردی که در قانون آمده است داده می‌شود.

وی افزود: کشت‌های گلخانه‌ای، گیاهان دارویی و گل‌های زینتی از جمله مواردی هستند که قانون اجازه می‌دهد در این زمینه مجوز حفر چاه آب صادر شود. به گفته او انتقال آب رودخانه ارس به دشت مرند در راستای کاهش بحران آب در حال حاضر است.

وی اعلام کرد: میزان برداشت از سفره‌های زیرزمینی در زمان حاضر یک‌میلیارد و ‌٧٠٠میلیون مترمکعب است.