گرامیداشتی برای هنرمند گیلانی

نگاه سوم- خانه موسیقی ایران که مهرماه گذشته از چهار تن از چهره‌های نامی‌موسیقی سنتی تقدیر کرده بود، شنبه شب در تالار وحدت تهران از یک عمر تلاش هنری ناصر مسعودی، خواننده ۷۱ ساله گیلانی، تجلیل کرد. عکس : ایسنا

این مراسم با حضور چهره‌های نامی‌موسیقی و شماری از ورزشکاران و پیش کسوت کشتی ایران برگزار شد.

در این مراسم محمد سریر، آهنگساز و رییس هیات مدیره خانه موسیقی ایران، با اشاره به اینکه سرزمین ایران فرهنگ‌های مختلفی دارد و عامل اصلی رشد و زایندگی این فرهنگ‌ها تعامل آنها با یکدیگر بوده، گفت: «همین تعامل بود که سبب شد تا چهره‌های نامی‌چون صبا به سراغ موسیقی نواحی گیلان رفته و برخی از نغمات آن را به دلیل ظرفیت‌های بالای موسیقی وارد ساختار ردیف موسیقی ایرانی کنند.»

وی تجلیل از بزرگان و پیش‌کسوتان موسیقی را از برنامه‌های اصلی این نهاد اجتماعی ذکر کرد و گفت: «در آینده نیز برنامه‌های مختلفی برای تجلیل از بزرگان موسیقی در شاخه‌های مختلف داریم.»

احمد ابراهیمی، مدرس و ردیف دان پیش کسوت آواز، دیگر سخنران این مراسم بود که به ویژگی‌های فنی و تکنیکی ناصر مسعودی در کار آواز اشاره کرد و گفت: « مسعودی یگانه خواننده‌ای است که با دو لحن آواز می‌خواند... هم ردیف‌های موسیقی آوازی را به خوبی فرا گرفته و هم آهنگ‌ها و نغمه‌های فولکلور موسیقی محلی گیلان را با تمامی‌ظرایف و دقایق موسیقی آن منطقه اجرا می‌کند.»

اجرای تکنوازی کمانچه‌هادی منتظری نوازنده و ردیف دان، از دیگر بخش‌های این مراسم بود. منتظری که سال‌ها نزد استادانی چون برومند و لطفی و بهاری ردیف و نوازندگی کمانچه را آموخته است، برای اجرای خود تکنوازی در گوشه‌هایی از دستگاه شور را انتخاب کرد.

اجرای گوشه گیلکی در آواز دشتی و نیز گوشه معروف دیلمان ( که از جمله گوشه‌هایی است که صبا از منطقه گیلان به ردیف موسیقی ایرانی اضافه کرده است) از ابتکارات این نوازنده کمانچه بود که با تشویق حاضران هم روبه‌رو شد.

در ادامه مراسم دو عضو هیات مدیره خانه موسیقی ایران به همراه روسای موسیقی صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌به روی صحنه آمدند تا لوح تقدیر خانه موسیقی را به ناصر مسعودی اعطا کنند.

آخرین بخش برنامه اجرای موسیقی توسط گروه همنوازان صدا و سیمای ایران به سر پرستی مهیار فیروزبخت بود که ابتدا با گروه نوازی در نغمه افشاری آغاز شد و سپس با تکنوازی ویلن فیروزبخت ادامه یافت.

آواز ناصر مسعودی در مایه افشاری روی صحنه با تشویق بی امان حاضران همراه بود و سبب شد این هنرمند برای لحظاتی میکروفون را به دست بگیرد و صحبت کند.

مسعودی در مراسم گرامیداشت خود گفت: «غلیان احساسات به قدری در وجودم نفوذ کرده که قادر به حرف زدن نیستم. از همه عزیزانی که محبت کردند و برایم چنین مراسم باشکوهی را برگزار کردند، سپاسگزاری می‌کنم.»

وی سپس از ورزشکاران حاضر در مراسم هم قدردانی کرد و گفت: «به جثه کوچک من نگاه نکنید. من عاشق فوتبال و کشتی بودم و هستم و هر دوی این ورزش‌ها را با شدت و حدتی تام و تمام انجام می‌دادم.»

آخرین فعالیت‌های ناصر مسعودی به همکاری دو سال قبلش با ارکستر ملی و نیز اجرای برخی ترانه‌‌های محلی برای صدا و سیمای مرکز رشت مربوط می‌شود. تازه‌ترین کار وی اجرای ترانه تیتراژ و پایان بندی سریال در حال پخش «بوی گل‌های وحشی» است.

ناصر مسعودی که متولد سال ۱۳۱۴ خورشیدی (۱۹۳۵میلادی) است، بخش قابل توجهی از پنج دهه فعالیت هنری خود را صرف موسیقی گیلکی کرده و در خاطره بسیاری ایرانیان با ترانه‌ای که برای سریال «کوچک‌جنگلی» در دهه ۶۰ خوانده بود، شناخته می‌شود.

از وی هم اکنون سه آلبوم «کوراشیم»، «پرچین» (براساس ترانه‌هایی از جهانگیر سرتیپ پور)، «هلاچین» (براساس ترانه‌هایی از زنده یاد شیون فومنی) و «قلندر» (با غزل‌هایی از نوذر پرند) موجود است.