کانون هماهنگی شورای اسلامی‌ کار و تعاونی‌های مصرف واحد‌های تولیدی و صنعتی استان یزد در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور، خواستار پرداخت بن کارگری مانند سال‌های گذشته و به صورت غیرنقدی شدند. به گزارش ایسنا، در این نامه آمده است: متاسفانه اعلام تغییر در روش تهیه و توزیع بن کارگری سال‌های ۸۴ و ۸۵ باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای خواهد شد. در حال حاضر کالابرگ‌هایی در دست کارگران از سال ۸۳ باقی‌مانده است که این امر اثر نامطلوبی در زندگی روزمره قشر کم‌درآمد کارگر خواهد گذاشت.

در این نامه با اشاره به نگرانی جامعه کارگری از پرداخت بن کارگری از طریق کارفرمایان آمده است: تهیه و توزیع بن به صورت اعلام شده (توافق کارگر و کارفرما) با توجه به شرایط اشتغال موجود و نبود تعادل اختیار طرفین به دلیل قرارداد‌های موقت کار، که در حال حاضر نیز بخشی از کارگران از روی اجبار حقوق ماهانه خود را حتی کمتر از حداقل تعیین شده از قانون دریافت می‌کنند. ازاین‌رو این مصوبه نتیجه‌ای جز محروم شدن جمعیت عظیمی‌ از حق قانونی و متضرر شدن آنها را در بر نخواهد داشت. همچنین مشکلاتی که هم اکنون به دلیل توافق بر سر دستمزد چندگانه بین کارگر و کارفرما در واحد‌های تولیدی و صنعتی به وجود آمده، تکرار خواهد شد.

در پایان نامه از رییس‌جمهور درخواست شده که مبلغ یارانه بن مانند گذشته در بودجه سالانه پیش‌بینی و ترتیبی اتخاذ شود تا شیوه خرید و توزیع بن کارگران طبق روال گذشته ادامه یابد. این نامه به امضای ۵۶ شورای اسلامی‌کار و تعاونی‌های مصرف واحد‌های تولیدی و صنعتی این استان رسیده است.

پرداخت بن کارگری به سال آینده موکول می‌شود

نماینده کارفرمایان در ستاد بن نیز گفت‌‏: پرداخت یارانه دولت به بن‌بگیران مشروط به توافق کارگران با کارفرمایان هر واحد بر سر نحوه توزیع و ارائه بن‌‏های کارگری و اطلاع ادارات کار استان‌ها از این توافق است.

به گزارش ایلنا، محمود دربندی تصریح کرد‌‏: طبق مصوبه شورای عالی، کار پرداخت بن‌‏های سال ۸۴ و ۸۵ کارگران به شرط توافق شرکای تولید با یکی از ۳ شیوه کارت بن‌ (کارت اعتباری)، پرداخت نقدی و ارائه کالا به کارگران است و بر اساس اظهارات اخیر معاون تنظیم روابط کار وزارت کار، کارفرمایان تا پایان سال‌جاری مهلت دارند که مبلغ بن سال ۸۴ و سال ۸۵ کارگران خود را پرداخت کنند که این امر برای کارفرمایان و مدیران صنایع مشکل‌دار، مشکلات جدیدی را ایجاد خواهد کرد به همین منظور تلاش داریم برای جلوگیری از بروز این مشکلات تمهیداتی را برای این گونه واحدها در نظر بگیریم.

وی افزود‌‏: چنانچه کارفرمایان وجه بن سال‌های ۸۴ و ۸۵ را تا پایان سال پرداخت کنند‌‏، پرداخت بن کارگری به سال ۸۶ موکول می‌‏شود.