بازرسان آژانس این هفته می‌آیند

جزئیات پیش‌نویس قطعنامه جدید

به تحلیل خبرگزاری فرانسه گروه ۱+۵ که عبارت از پنج عضو شورای امنیت به‌علاوه آلمان است، در نشست جاری خود مذاکرات بسیار سختی را درخصوص تحریم احتمالی ایران پیش‌رو دارد. بازرسان آژانس اواخر هفته جاری به ایران می‌آیند

گروهی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواخر هفته جاری به ایران سفر می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، این گروه که تعداد آنها هنوز مشخص نشده حدود یک هفته در ایران حضور خواهند داشت.

بازرسان آژانس در ادامه نظارت مستمر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و در چارچوب توافقنامه پادمان از فعالیت‌های تبدیل اورانیوم در اصفهان و غنی‌سازی اورانیوم در نطنز بازرسی می‌کنند. علاوه بر اعزام گروه‌های بازرسی از سوی آژانس که تاکنون از مرز دو هزار و دویست نفر روز بازرسی نیز گذشته است، دوربین‌های این نهاد بین‌المللی به طور شبانه‌روزی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در این مراکز نظارت دارند.

پیش از این اتمام و راه‌اندازی مراحل نهایی زنجیره ۱۶۴ عددی سانتریفیوژها، پس از نصب دوربین‌های جدید بازرسان آژانس خبر داده بود. یک منبع آگاه در این باره تصریح کرد: فعالیت‌های ایران طبق برنامه و زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه پیدا خواهد کرد. وی گفت: فعالیت‌های ایران به طور دقیق زیر نظر بازرسان و دوربین‌های آژانس قرار دارد و ایران به طور کامل مفاد توافقنامه جامع پادمان را رعایت می‌کند. مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه گذشته آزمایش بر تجهیزات جدید غنی‌سازی اورانیوم در ایران را مورد تایید قرار داد و گفت: آبشار دوم سانتریفیوژ در ایران نصب شده و آماده راه‌اندازی است.

به تحلیل خبرگزاری فرانسه گروه ۱+۵ که عبارت از پنج عضو شورای امنیت به‌علاوه آلمان است در نشست جاری خود مذاکرات بسیار سختی را درخصوص تحریم احتمالی ایران پیش‌رو دارد

به گزارش خبرگزاری فارس، این شش کشور نخستین نشست خود را درباره پیش‌نویس قطعنامه ایران، روز پنج شنبه برگزار کردند و «جان بولتون» نماینده تندروی آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد، نشست این هفته از روز دوشنبه از سرگرفته خواهد شد و فرصتی خواهد بود تا درباره جزئیات خاص صحبت‌های لازم انجام شود.

بنا بر گزارش‌ها، در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که توسط آلمان، فرانسه و انگلیس با مشورت آمریکا تدوین شده از کشورهای عضو خواسته است که تحریم‌هایی بر فعالیت‌‌های مربوط به برنامه هسته‌ای و موشکی ایران اعمال کنند. در این قطعنامه همچنین خواستار توقف دارایی‌ها مربوط به برنامه هسته‌ای و موشکی ایران شده و سفر دانشمندان و مقامات مربوط به این برنامه را ممنوع می‌سازد. گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها حاکی است که آمریکا به دنبال تدوین قطعنامه‌ای تندتر است و از مسکو می‌خواهد که از کمک به ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر دست بردارد.

این در حالی است قطعنامه ارائه شده توسط اروپایی‌ها از لحن ملایم‌تری برخوردار بوده و در متن پیشنهادی خود از درخواست درباره نیروگاه بوشهر خودداری کرده است.

یکی از دیپلمات‌های غربی که خواست نامش فاش نشود، بدون اشاره به این اختلاف‌ها اضافه کرد احتمالا قدرت‌های بزرگ در نهایت به زمینه مشترکی خواهند رسید.

از سوی دیگر عده‌ دیگری از دیپلمات‌ها می‌گویند که تدوین متنی که مورد قبول روسیه و چین باشد هفته‌ها به طول خواهد انجامید.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی نوشت که مذاکرات سختی در انتظار ۵+۱ خواهد بود.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌سان، نیز قطعنامه آتی شورای امنیت در مورد ایران را یک قطعنامه ضعیف خواند و از آن به عنوان یک دیپلماسی بی‌پشتوانه یاد کرد.

بنابراین گزارش، قطعنامه پیشنهادی فرانسه، انگلیس و آلمان که روز جمعه در میان اعضای شورای امنیت توزیع شد، قطعنامه‌ای نیست که پیش‌بینی می‌شد و به نظر می‌رسد اروپا قصد دارد با این قطعنامه فقط چین و روسیه را که از مخالفان تحریم ایران هستند به جبهه موافق خود بکشانند.

این روزنامه آمریکایی نوشت: تصویب قطعنامه علیه ایران در نوع خود یک اقدام سمبلیک مهم است، اما آیا هدف شورای امنیت رسیدن به یک سمبول است و آیا نباید در پی صدور قطعنامه‌ای معنادار برآمد؟

نیویورک‌سان تاکید کرد، هدف از قطعنامه‌هایی از این دست منزوی ساختن و ضربه زدن به ایران عنوان شده است، اما واقعیت این است که با این قطعنامه‌ها به غرور ایرانی لطمه وارد می‌شود و همین باعث اتحاد ایرانی‌ها با یکدیگر خواهد شد.

نیویورک‌سان با ابراز نارضایتی از اینکه جامعه جهانی نتوانسته است در مورد ایران به توافق برسد، افزود: دیپلماسی کنونی در مورد ایران فاقد پشتوانه لازم است و تهدیدی برای این کشور محسوب نمی‌شود.

امیدواریم شورای امنیت کار غیر قانونی انجام ندهد

در همین حال «منوچهر متکی» وزیر امور خارجه ایران در حاشیه چهاردهمین همایش بین‌المللی آسیای مرکزی و قفقاز گفت: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که شورای امنیت سازمان ملل متحد کارهای غیرقانونی و سیاسی انجام ندهد و مصوبه‌های نادرست و ناصحیح نداشته باشد.

متکی در خصوص تصویب قطعنامه احتمالی علیه ایران در شورای امنیت، تصریح کرد: تکرار مصوبات غیر قانونی و نادرست جایگاه سازمان‌های بین‌المللی و در راس آن شورای امنیت را که مسوولیت صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد، تضعیف خواهد کرد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که ایران راضی نیست جایگاه شورای امنیت تضعیف شود.

متکی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان اتکای ایران به قول‌های روسیه و چین، گفت: ما فقط بر روی ملت خود حساب باز کرده‌ایم، ولی برای بقیه کشورها نیز مواضع مان را تبیین می‌کنیم و امیدواریم که به هر میزانی که برای کشورها مقدور است، از مواضع منطقی ما حمایت کنند.

متکی در خصوص راه‌انداز آبشار دوم سانتیریفیوژ نیز گفت: ما به هر حال به این مرحله رسیدیم و به طور شفاف قبلا آن را به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در مذاکرات با خاویر سولانا اعلام کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد که راه اندازی آبشار دوم یک کار کاملا کارشناسی بوده است. وزیر امور خارجه با اشاره به این که مخالف توقف مذاکرات و خواستار ادامه مذاکرات است، گفت: برخی کشورها با ایجاد مانع بر مسیر مذاکرات در پی ماجراجویی هستند و اهداف سیاسی خود را دنبال می‌کنند.

متکی تاکید کرد: مذاکره بهترین راه و مناسب‌ترین شیوه برای رسیدن به تفاهم است.

به گزارش «ایسنا» بندهای اجرایی پیش‌نویس قطعنامه به شرح زیر است:

شورای امنیت:

۱ - تاکید می‌کند که ایران باید بدون تاخیر بیشتر گام‌های مورد درخواست شورای حکام آژانس در قطعنامه GOV/۱۴/۲۰۰۶ را بر دارد که برای اعتمادسازی نسبت به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش و حل پرسش‌های باقی مانده ضروری است.

۲ - تصمیم می‌گیرد که در این چارچوب ایران باید بدون تاخیر شروط پروتکل الحاقی را اجرا کند و معیارهای شفاف‌ساز را آن طور که مدیر کل آژانس درخواست کرده اجرا کند، از جمله گزارش GOV/۶۷/۲۰۰۶ که تا فراتر از مطالبات رسمی توافقنامه پادمان و پروتکل الحاقی بسط می‌یابد و چنین دسترسی به افراد و اسناد مربوط به این روند، تجهیزات دو گانه، برخی کارگاه‌های متعلق به نیروی نظامی و اماکن تحقیق و توسعه، آن طور که ممکن است آژانس در حمایت از تحقیقات جاری‌اش درخواست کند را شامل شود و از ایران می‌خواهد فورا پروتکل الحاقی را تصویب کند.

۳ - همچنین در این چارچوب تصمیم می‌گیرد که ایران باید بدون تاخیر بیشتر، همه فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری از جمله تحقیق و توسعه را تعلیق کند یا مورد راستی آزمایی آژانس قرار گیرد و تصمیم می‌گیرد که ایران باید کار بر روی همه پروژه‌های مربوط به آب سنگین را از جمله ساخت یک راکتور تحقیقاتی که با آب سنگین کار می‌کند، تعلیق کند.

۴ - تصمیم می‌گیرد که همه کشورها باید معیارهای لازم را اتخاذ کنند تا از تامین فروش و انتقال مستقیم یا غیر‌مستقیم تمامی اقلام، مواد، تجهیزات، کالا و فناوری که می‌تواند به برنامه‌های هسته‌ای یا موشک بالستیک ایران منجر شود، از جمله آنهایی که در اسناد S/۸۱۵/۲۰۰۶ مطرح شده و نیز اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها، و فناوری که شورای امنیت یا کمیته مقرر شده در پاراگراف ۱۶ زیر مشخص کند‌ که می‌تواند به برنامه‌های هسته‌ای یا موشک بالستیک ایران منتهی شود، از طریق کشورهای سوم و یا از طریق ملت‌هایشان یا استفاده از قایق‌ها یا هواپیماهای پرچم‌دار شان به ایران یا برای استفاده و یا به نفع ایران جلوگیری کنند.

۵ - تصمیم می‌گیرد که همه کشورها باید همچنین معیارهای لازم را اتخاذ کند تا از ارائه هر گونه کمک یا آموزش فنی، کمک مالی، سرمایه‌گذاری،‌ واسطه‌گری و دیگر خدمات و انتقال منابع و خدمات مالی مربوط به برنامه‌های هسته‌ای و موشک بالستیک ایران یا ارائه فروش و انتقال یا ساخت اقلام مواد تجهیزات کالاها و فناوری‌های مشخص شده در پاراگراف ۴ بالا به ایران جلوگیری کند.

۶ - تصمیم می‌گیرد که معیارهای تحمیل شده در پاراگراف ۴ و ۵ بالا نباید در جایی اعمال شود که کمیته‌ در ابتدا و یا بر مبنای مورد به مورد مشخص می‌کند که چنین تامین فروش، انتقال یا ارائه چنین موارد یا کمک‌هایی به وضوح به توسعه فناوری‌های حساس ایران در حمایت از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی بالستیک ایران منجر نمی‌شود، از جمله در جایی که چنین آیتم‌ها یا کمکی در زمینه غذا، کشاورزی، پزشکی و دیگر اهداف بشری است.

۷ - تصمیم می‌گیرد که همه کشورها باید معیارهایی را اتخاذ کنند که برای جلوگیری از این موارد ضروری است: ورود و یا انتقال افرادی که در ضمیمه این قطعنامه مشخص شده‌اند و نیز افرادی دیگر که در شورای امنیت و یا کمیته مشخص شده‌اند که در برنامه‌های هسته‌ای یا موشکی بالستیک ایران مشغولند یا از آن حمایت می‌کند، از جمله از طریق مشارکت در تهیه اقلام، کالاها، تجهیزات، مواد یا فناوری مشخص شده تحت معیارهای پاراگراف ۴ بالا مشروط بر آنکه هیچ چیز در این پاراگراف نباید کشوری را ملزم کند تا از ورود اتباع خود به قلمرواش جلوگیری کند.

۸ - تصمیم می‌گیرد که معیارهای تحمیل شده در پاراگراف ۷ بالا نباید در جایی اعمال شود که کمیته بر مبنایی مورد به مورد تشخیص می‌دهد که چنین مسافرتی بر مبنای نیاز بشری از جمله الزام مذهبی توجیه پذیر است یا در جایی که کمیته نتیجه می‌گیرد که وجود یک استثنا به پیش بردن اهداف قطعنامه‌ حاضر کمک می‌کند.

۹ - تصمیم می‌گیرد که همه کشورها باید فورا بودجه‌ها، دیگر سرمایه‌های مالی و منابع اقتصادی که در قلمرو شان را در تاریخ تصویب این قطعنامه و یا در هر زمانی پس از آن مسدود کنند. این مواردی است که متعلق به و یا تحت کنترل اشخاص و یا شرکت‌هایی است که در این ضمیمه ذکر شده است و نیز آن افراد و شرکت‌هایی که شورای امنیت و یا کمیته مطرح کرده در برنامه‌های هسته‌ای یا موشکی بالستیک ایران مشغولند و یا مستقیما به آن کمک می‌کند و یا اشخاص و شرکت‌هایی که از جانب آنها و یا به دستور آنها اقدام می کنند، از جمله از طریق ابزارهای غیر قانونی و تصمیم می‌گیرد که همه کشورها باید تضمین کنند که از در دسترس قرار دادن هر گونه بودجه، سرمایه مالی یا منابع اقتصادی به وسیله اتباع شان و یا هر گونه اشخاص یا شرکت‌هایی که در قلمروشان قرار دارند به و یا برای منفعت این اشخاص و شرکت‌ها جلوگیری می‌شود.

۱۰ - تصمیم می‌گیرد که معیارهای تحمیلی پاراگراف ۹ بالا در مورد بودجه‌ها و دیگر سرمایه‌های مالی یا منابع اقتصادی که کشورهای مربوطه یکی از موارد زیر را درباره‌اش تشخیص دهند، اعمال نشود:

الف: برای مخارج بنیادی از جمله پرداختن هزینه مواد غذایی، پزشکی و معالجه دارویی، مالیات، حق بیمه، مخارج خدمات عمومی یا منحصرا پرداخت اجرت‌های منطقی حرفه‌ای و استرداد هزینه‌های به بار آمده مربوط به ارائه خدمات حقوقی یا اجرت‌ها یا هزینه‌های خدماتی مطابق با حقوق ملی برای حفظ بودجه‌های مسدود شده دیگر سرمایه‌های مالی و منابع اقتصادی پس از اعلام از سوی کشورهای مربوط به کمیته درباره قصد آنکه در جای مناسب اجازه دسترسی به چنین بودجه‌ها، دیگر سرمایه‌های مالی و یا منابع اقتصادی و در نبود تصمیم نفی کمیته ظرف پنج روز کاری از زمان چنین اعلامیه‌ای داده شود.

ب) برای حساب‌های فوق‌العاده ضروری مشروط برآن که چنین حساب‌هایی از سوی کشورهای مربوط به کمیته اعلام شود و از سوی کمیته تصویب شود.

ج) موضوع حق تصرف و یا قضاوت قضایی، اجرایی قرار گرفته باشد که در آن بودجه‌ها، دیگر اندوخته‌های مالی و منابع اقتصادی ممکن است، برای برآوردن آن حق تصرف یا قضاوت به کار رود مشروط بر آنکه آن حق تصرف یا قضاوت پیش از تاریخ قطعنامه کنونی آغاز شده باشد و به نفع یک شخص یا شرکت که در پاراگراف ۷ و ۹ بالا مطرح شد نباشند و از سوی کشورهای مربوطه به کمیته اطلاع داده شده باشد.

۱۱ - تصمیم می‌گیرد که کشورها ممکن است اجازه دهند به حساب‌هایی که متعاقب شروط پاراگراف ۹ بالا مسدود شده‌اند، سود و یا درآمد مقتضی آن حساب‌ها و پرداخت‌هایی مقتضی تحت قراردادها توافقات یا الزاماتی که پیش از آن تاریخ که آن حساب‌ها هدف شروط این قطعنامه قرار گرفتند، افزوده شود مشروط بر آنکه چنین سود، درآمد و پرداختی همچنان هدف آن شروط باشد و مسدود بماند.

۱۲ - تصمیم می‌گیرد که معیارهای پاراگراف ۹ بالا نباید مانع شود یک شخص یا شرکت در نظر گرفته شده، تحت قراردادی به طور مقتضی پرداخت هزینه کند که این قرارداد پیش از قرار گرفتن چنین شخص یا شرکتی در فهرست اجرایی شده باشد، مشروط بر آنکه کشورهای مربوط تشخیص دهند که :

الف ) قرارداد به هیچ اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها، فناوری‌ها، کمک، آموزش، کمک مالی، سرمایه‌گذاری، واسطه‌گری و خدمات اشاره شده در پاراگراف‌های ۴ و ۵ بالا مربوط نمی‌شود.

ب) این پرداخت هزینه به طور مستقیم یا غیر مستقیم به و یا برای نفع یک شخص یا شرکت که در پاراگراف ۹ بالا در نظر گرفته شده نیست و پس از اطلاع کشورهای مربوط به کمیته درباره قصد دادن اجازه، در جایی که مناسب باشد، آزاد کردن بودجه‌ها، سرمایه‌های مالی دیگر و یا منابع اقتصادی این هدف و در فقدان یک تصمیم منفی از سوی کمیته ظرف پنج روز کاری از مطرح شدن چنین اطلاعیه‌ای صورت می‌گیرد.

۱۳ - تصمیم می‌گیرد که کمک ارائه شده به ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یا تحت حمایت آن باید فقط در زمینه غذا، کشاورزی، پزشکی یا دیگر اهداف بشردوستانه باشد یا در جایی باشد که برای اعمال استانداردهای ایمنی ضروری باشد، به استثنای جایی که چنین همکاری به فعالیت‌هایی مربوط شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا شورای امنیت از ایران خواسته است آن را تعلیق و یا در آن تجدید نظر کند.

۱۴ - در رابطه با ساخت واحد اول نیروگاه برق هسته‌ای غیر نظامی بوشهر و به شرط آنکه فعالیت‌های مطرح شده در زیر پاراگراف‌های (الف) تا (د) زیر، ظرف ۱۰ روز پس از انجام به کمیته اطلاع داده شود تصمیم می‌گیرد که

الف) معیارهای تحمیل شده در پاراگراف ۴ و۵ نباید برای تامین اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری و یا برای فراهم کردن همکاری فنی یا آموزشی، کمک مالی، سرمایه‌گذاری، واسطه‌گری یا دیگر خدمات و انتقال منابع مالی مربوط به ساخت واحد اول بوشهر به کار رود که در آنجا اینها به طور مستقیم به وسیله فدراسیون روسیه فراهم می‌شود.

ب) معیارهای تحمیلی پاراگراف ۷ بالا نباید در جایی به کار رود که چنین سفرهایی مستقیما میان ایران و فدراسیون روسیه انجام می‌گیرد که برای ساخت واحد اول بوشهر ضروری است.

ج) معیارهای تحمیلی پاراگراف ۹ بالا نباید برای بودجه‌ها دیگر سرمایه‌های مالی یا منابع اقتصادی که از سوی ایران به فدراسیون روسیه قابل پرداخت است و به ساخت واحد اول بوشهر مربوط می‌شود، اعمال شود.

د) معیارهای تحمیلی پاراگراف ۱۳ بالا نباید برای کمک فراهم شده به ایران که فقط از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با ساخت بوشهر فراهم می‌شود اعمال شود.

ه) تمامی دیگر فعالیت‌های مربوط به واحد اول بوشهر که تحت معیارهای پاراگراف ۴، ۵، ۷، ۹ و ۱۳ بالا قرار دارد، باید پیشاپیش و یا به صورت مورد به مورد از سوی کمیته تایید شود.

۱۵ -تصمیم می‌گیرد که همه کشورها باید آموزش و یا تعلیم تخصصی اتباع ایرانی را در قلمروهایشان و یا به وسیله اتباع‌شان و یا در رشته‌هایی که به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران منتهی می‌شود، ممنوع کنند، مشروط بر آنکه هیچ چیز از این پاراگراف نباید یک کشور را مجبور کند اتباعش را از چنین آموزش و یا تعلیمی محروم کند.

۱۶ - تصمیم می‌گیرد مطابق با قانون ۲۸ از قوانین موقت آیین‌نامه‌اش یک کمیته شورای امنیت را برقرار کند که متشکل از همه اعضای شورا است تا وظایف زیر را انجام دهد:

الف) از همه کشورها به ویژه آنهایی که در منطقه قرار دارند و آنهایی که اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری مربوط به پاراگراف ۴ بالا را تولید می‌کنند. اطلاعاتی را در رابطه با اقداماتی که از سوی آنها برای اجرای کارآمد معیارهای تحمیل شده در پاراگراف ۴، ۵، ۷، ۹ و ۱۵ این قطعنامه انجام می‌دهند و هر اطلاعات بیشتری که ممکن است در این رابطه مفید باشد در خواست کنند.

ب) از دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعاتی را در رابطه با اقدامات انجام گرفته از سوی آژانس برای تحقق کارآمد معیارهای تحمیلی پاراگراف ۱۳ این قطعنامه و هر اطلاعات بیشتری که ممکن است در این رابطه مفید باشد، درخواست کند.

ج) اطلاعات مـــربوط به نقض های اظهار شده معیارهای تحمیلی پاراگراف ۴، ۵، ۷، ۹ و ۱۵ این قطعنامه را بررسی و اقدام مناسبی براساس آن اتخاذ کند.

د) درخواست‌ها برای مستثنا کردن چیزی در پاراگراف‌های ۶، ۸، ۱۰ و ۱۴ را بررسی و مبتنی بر آن تصمیم‌گیری کند.

ه) اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری بیشتری را که مخصوص به هدف پاراگراف ۱۴ بالا است مشخص کند.

و) افراد و یا شرکت های بیشتری را که هدف معیارهای تحمیلی پاراگراف‌های ۷ و ۹ بالا است‌، مشخص کند.

ز) خط مشی‌هایی را ترویج دهد که ممکن است برای تسهیل اجرای معیارهای تحمیلی این قطعنامه ضروری باشد و در چنین خط مشی‌هایی درخواست از کشورها برای فراهم کردن اطلاعات ممکن درباره این که چرا هر فرد و یا شرکتی اعتباری که در پاراگراف‌های ۷ و ۹ مطرح شد را دارد و یا هر گونه اطلاعات برای شناسایی را مطرح می‌کند.

ح) دست کم هر ۹۰ روز یک بار درباره کارش به شورای امنیت گزارش دهد و ملاحظات و توصیه‌هایش را به ویژه درباره راه‌های تقویت کارایی معیارهای تحمیلی پارگراف‌های ۴، ۵، ۷، ۹ و ۱۵ بالا ارائه کند.

۱۷ - این اعتقاد را دارد که تعلیق مطرح شده در پاراگراف ۳ بالا در صورتی که کامل باشد پایبندی ایران به مطالبات مطرح شده از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را راستی‌آزمایی می‌کند و به راه‌حل دیپلماتیک و از طریق مذاکره‌ منتهی می‌شود که تضمین می‌کند برنامه هسته‌ای ایران منحصرا دارای هدف صلح‌آمیز است و بر تمایل جامعه بین‌المللی را برای کار کردن به شکلی مثبت برای رسیدن به چنین راه‌حلی تاکید می‌کند، مطابق با شروط بالا ایران را به تعامل رویارویی جامعه بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ترغیب می‌کند و تاکید می‌کند که چنین تعاملی به نفع ایران خواهد بود.

۱۸ - ایران را به ویژه به پرداختن به پیشنهادهای چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، پادشاهی انگلیس و ایالات متحده با حمایت نماینده عالی اتحادیه اروپایی ترغیب می‌کند که این پیشنهاد در قطعنامه ۱۶۹۶ برای فراهم کردن ترتیبات جامع بلند مدتی که توسعه روابط و همکاری با ایران مبتنی بر احترام دو جانبه و ایجاد اعتماد بین‌المللی نسبت به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را اجازه می‌دهد، مورد تایید قرار گرفت.

۱۹ - بر اراده‌اش برای تقویت دوباره اختیار روند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر تایید می‌کند از نقش شورای حکام آ‌ژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند.

مدیر کل آژانس و دبیرخانه‌اش را به سبب تلاش‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه برای حل همه مسائل باقی مانده در ایران در چارچوب آژانس، تحسین و ترغیب می‌کند، بر ضرورت تداوم فعالیت ‌آژانس برای روشن ساختن همه مسائل باقی‌مانده مربوط به برنامه هسته‌ای ایران تاکید می‌کند.

۲۰ - ظرف ۳۰ روز گزارشی را از مدیر کل آژانس درباره این که آیا ایران تعلیق کامل و دائمی همه فعالیت‌های ذکر شده در این قطعنامه را برقرار کرده یا خیر و نیز درباره روند پایبندی ایران به همه گام‌های مورد درخواست شورای حکام آژانس و پایبندی‌اش به همه شروط این قطعنامه می‌خواهد تا به شورای حکام و به موازات آن شورای امنیت برای ملاحظه‌اش ارائه شود.

۲۱ - تایید می‌کند باید اقدامات ایران را تحت بازنگری مستمر قرار دهد و باید برای بازنگری مناسب بودن معیارهای مطرح شده در این قطعنامه از جمله تقویت، تغییر، تعلیق و یا رفع معیارها آن طور که ممکن است در راستای پایبندی ایران به شروط این قطعنامه لازم باشد، آمادگی داشته باشد.

۲۲ - قصدش را اعلام می‌کند مبنی بر این که در صورتی که ایران به این قطعنامه پایبند نبود معیارهای مناسب بیشتری را تحت بند ۴۱ فصل هفت منشور سازمان ملل تصویب کند تا ایران را به پایبندی به این قطعنامه و مطالبات آژانس ترغیب کند و تاکید می‌کند که تصمیم‌های بیشتری مورد نیاز خواهد بود اگر که چنین معیارهای بیشتری ضروری باشد.

۲۳ - تایید می‌کند که چنین معیارهای بیشتری در صورتی که ایران به این قطعنامه پایبند باشد، ضرورتی نخواهد داشت.

۲۴ - تصمیم می‌گیرد که همچنان موضوع را پیگیری کند.»