افزایش ۳۰‌درصدی ترافیک و سوخت ناقص بنزین در روزهای بارانی باعث می‌شود که بارندگی بر خلاف تصور عموم مردم نه تنها باعث کاهش آلودگی نشود، بلکه بر میزان آن بیافزاید. بارش بارندگی تقریبا تنها امید شهروندان تهرانی برای کاهش میزان آلودگی هوا و استنشاق هوای سالم و پاک بود اما اظهارت یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تمام این تصورات را نقش بر آب کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، افزایش بار ترافیک در روزهای بارانی شاید در کاهش آلاینده‌هایی همچون ذرات معلق، ازت و اکسیدهای گوگرد تاثیر داشته باشد، اما باران در کاهش منواکسیدکربن به عنوان مهم‌ترین آلاینده هوا نه تنها نقش ندارد بلکه در برخی از نقاط شهر حتی با افزایش میزان آلودگی هوا هم مواجه می‌شود.

وی درخصوص علت این مساله می‌گوید: منواکسیدکربن بر خلاف سایر آلاینده‌ها قابلیت حل شدن در آب را ندارد و تنها زمانی می‌توان نسبت به کاهش این آلاینده «سرطان‌زا» امیدوار بود که بارش باران همراه با وزش باد همراه باشد در غیر این‌صورت باران به تنهایی برای کاهش آلودگی هوای تهران مشکل‌گشا نیست.

از نگاهی دیگر بر اساس اظهارات حجت‌ا... بهروز، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران، باران تاثیر چندانی در افزایش حجم بار ترافیک ندارد بلکه آنچه که باعث افزایش ترافیک شهر می‌شود، کاهش ۳۰‌درصدی سرعت حرکت خودروها و آبگرفتگی در برخی از نقاط شهر است.

به گفته وی، بارندگی باعث می‌شود که سرعت حرکت خودروها در اتوبان‌ها حداقل ۲۰کیلومتر کاهش یابد و همین امر باعث پس زدگی بار ترافیک به معابر شهر و طولانی شدن زمان سفر شهروندان تهرانی می‌شود.

با چنین شرایطی دیگر به نظر نمی رسد که باریدن باران از نظر شهروندان تهرانی همچون گذشته مطبوع و دلپذیر باشد، چرا که برای سلامتی آنان دیگر فایده چندانی ندارد و آنها همچون سایر روزها باید هوای آلوده را در قفس‌های آهنی خودروها تحمل کنند.