گروه بورس - همزمان با یک‌سال مدیریت علی صالح‌آبادی در بورس تهران 2 سوال مطرح است: «بازار به شما چه سیگنالی می‌دهد؟»و «آیا اینک زمان مناسبی برای ورود به بازار و سرمایه‌گذاری است؟» این پرسش‌هایی است که دو تن از کارشناسان مستقل بازار سرمایه با تحیلیل تکنیکال شاخص کل و شاخص «بازده نقدی و قیمت» بورس در پی پاسخ آن هستند.

این دو کارشناس در سال گذشته در سه نوبت در مهر، آذر و اسفند ماه روند مشابهی را تحلیل کرده‌اند که از سوی گروه بورس منتشر شد. در آن بازه‌های زمانی، شاخص روند نزولی داشت، در نتیجه به کسانی که از ریسک‌پذیری بالایی برخوردار نبودند، توصیه شده بود تا زمانی که شاخص خط روند نزولی خود را به سمت بالا نشکاند، وارد بازار سرمایه نشوند، همچنین پیش‌بینی شده بود روند نزولی شاخص در اسفند 1384 پایان پذیرد. اما اکنون روند بازار به گونه‌ دیگری است. برای آگاهی از چند و چون این روند تحلیل زیر را بخوانید.


پیش از این به نظر خوانندگان رسیده است، بررسی تطبیقی ریزش شاخص در حرکاتی ده‌گانه در سال‌های 77-75 با 84-83 بر اساس آن نتیجه‌گیری شد که فرآیند ریزش شاخص در سال‌های 83 تا 84 تقریبا از نظر مقدار ریزش، مشابه فرآیند ریزش در سال‌های 77 تا 75 بود که هر یک از این حرکات در مقالات گذشته به تفصیل شرح داده شدند. از روی مقدار و جهت حرکت شاخص در سال‌های 77-75، مقدار و جهت حرکت شاخص در سال‌های 84-83 پیش‌بینی شده بود.

به طوری که در مهرماه ۱۳۸۴ سه حرکت پایانی ریزش شاخص با دقت خوبی پیش‌بینی شدند و در مجموع انتظار می‌رفت روند نزولی شاخص در اسفند ماه ۱۳۸۴ پایان پذیرد. اگر به نمودار شاخص «بازده نقدی و قیمت» که در تصویر(۱) نشان داده شده، دقت شود، به خوبی مشاهده می‌شود که در تاریخ ۲۸/۱۲/۱۳۸۴ در عدد ۲۶۸۵۱‌واحد به پایان روند نزولی خود که از سال ۱۳۸۳ شروع شده بود، رسید و در حال حاضر پس از ۱۲ در صد رشد به عدد ۳۰۰۸۹ رسیده است.در این مجموعه ابتدا به بررسی تکنیکال شاخص کل به صورت کلاسیک پرداخته می‌شود و در ادامه تحلیل تکنیکال شاخص «بازده نقدی و قیمت» و در نهایت تحلیل شاخص کل بر اساس تئوری امواج الیوت پرداخته می‌شود.


نتیجه گیری:
با توجه به
* سطوح فیبوناچی
* واگرایی مثبت مشاهده شده بین اندیکاتورهای قدرت بازار و نمودار شاخص کل
* شکست کانال نزولی به سمت بالا
* شکست خط روند نزولی 21 ماه به سمت بالا
انتظار رشد شاخص کل می‌رود و لذا سیگنال ورود به بازار سرمایه صادر شده است.


تحلیل تکنیکال کلاسیک شاخص کل
نمودار شاخص کل از 1371 تا 22/8/1385 در تصویر (2) مشاهده می‌شود. شاخص کل طی یک روند صعودی دو‌ساله از تاریخ 13/07/72 در عدد 380‌واحد به 2144‌واحد در تاریخ 11/07/75 رسید و سپس روند نزولی 2‌ساله خود را آغاز کرد و در تاریخ 04/04/77 به عدد 1497‌واحد رسید. از این تاریخ روند صعودی بلند مدت 5/6ساله آغاز شد و تا تاریخ 08/07/73 ادامه پیدا کرد و به عدد 13779 رسید. سپس طی یک روند نزولی دو ‌ساله در تاریخ 11/05/85 به 9069 رسید.

در حال حاضر شاخص کل به عدد ۹۶۵۶ رسیده است.در تصویر (۳) خطوط روند افزایشی و کاهشی شاخص کل نشان داده شده است.همان‌طور که در تصویر (۴) مشاهده می‌شود خط روند نزولی ۲۱ ماه شاخص کل در ۲۲/۶/۱۳۸۵ در ۹۳۶۰‌واحد شکسته شده و سیگنال ورود به بازار را صادر کرده است.


در تصویر(۵) گوه نزولی شاخص کل که از تاریخ ۰۹/۰۶/۸۴ ساخته شده، مشاهده می‌شود. این آرایش در تاریخ ۲۵/۰۶/۸۵ در عدد ۹۴۰۶ به سمت بالا شکسته شد. هدف این آرایش عدد ۱۰۰۰۰‌واحد است.واگرایی منفی بین نمودار شاخص کل و شاخص RSI که در سال ۱۳۸۳ منجر به نزول شاخص کل شد، در تصویر (۶) نشان داده شده است، در حال حاضر نیز بین شاخص کل و شاخص RSI واگرایی مثبت مشاهده می‌شود که این واگرایی مثبت بیانگر صعود شاخص کل خواهد بود و این صعود از ۹۰۷۰‌واحد شروع شده است.


همانطور که در تصویر (۷) مشاهده می‌شود، درصد نزول شاخص در بین سال‌های ۷۷-۷۵ با در صد نزول شاخص در سال‌های ۸۵-۸۳ از دید سطوح فیبوناچی مقایسه شده است.در سال‌های ۷۷-۷۵ شاخص به میزان ۳۸درصد از حرکت صعودی ۷۷-۷۲ نزول داشته، دوباره مانند گذشته شاخص به اندازه ۳۸درصد از صعود سال‌های ۸۳-۷۷ نزول کرده و در مردادماه ۸۵ به عدد ۹۰۶۹‌واحد رسید و پس از برخورد با آن، تاکنون روندی صعودی داشته است. لذا انتظار می‌رود مانند سال‌های ۸۳- ۷۸، روندی صعودی داشته باشیم.

تحلیل تکنیکال کلاسیک شاخص «بازده نقدی و قیمت»
نمودار شاخص «بازده نقدی و قیمت» از 4/9/77 تا 22/8/85 در تصویر (8) مشاهده می‌شود.شاخص «بازده نقدی و قیمت» طی یک روند صعودی 6‌ساله از تاریخ 30/10/77 در عدد 1809‌واحد به 34908 در تاریخ 17/09/83 رسید و سپس روند نزولی 18 ماه خود را آغاز کرد و در تاریخ 28/12/84 به عدد 26851‌واحد رسید. در حال حاضر شاخص «بازده نقدی و قیمت» به عدد 30090‌واحد رسیده است.

۰

در تصویر (۹) خطوط روند افزایشی و کاهشی شاخص «بازده نقدی و قیمت» نشان داده شده است.همانطور که در تصویر‌(۱۰) مشاهده می‌شود خط روند نزولی ۱۸ ماه شاخص «بازده نقدی و قیمت» در ۱۰/۳/۱۳۸۵ در عدد ۲۷۱۹۸‌واحد شکسته شد و سیگنال ورود به بازار را صادر کرده است.کانال نزولی‌ای که از تاریخ ۲۵/۰۹/۸۳ ساخته شده، در تصویر (۱۱) نشان داده شده است. این کانال در تاریخ ۰۳/۰۳/۸۵ در عدد ۲۷۰۸۰‌واحد به سمت بالا شکسته شده است. هدف کانال ۲۹۸۱۱‌واحد بود که شاخص «بازده نقدی و قیمت» به این مهم دست یافته است.

1

در تصویر (12) آرایش کف دوبل نشان داده شده است.هدف قیمتی این آرایش 31710 الی 32000‌واحد می‌باشد. لذا انتظار می‌رود شاخص «بازده نقدی و قیمت» تا این باند رشد داشته باشد.

۲

واگرایی منفی بین نمودار شاخص «بازده نقدی و قیمت» و شاخص RSI در سال ۱۳۸۳ که منجر به نزول شاخص کل شد در تصویر زیر نشان داده شده است، در حال حاضر نیز بین شاخص «بازده نقدی و قیمت» و شاخص RSI واگرایی مثبت مشاهده شده که در نهایت این واگرایی مثبت، منجر به خاتمه یافتن روند نزولی شاخص «بازده نقدی و قیمت» و صعود آن از انتهای اسفند ۱۳۸۴ شده است.

۳

نتیجه گیری:
با توجه به
* واگرایی مثبت بین شاخص «بازده نقدی و قیمت» با شاخص‌های قدرت بازار
* شکست کانال نزولی به سمت بالا
* شکست خط روند نزولی ۲۱ ماه شاخص «بازده نقدی و قیمت» به سمت بالا
* شکسته شدن آرایش کف دوبل که هدف آن باند 31710 الی 32000‌واحد است
انتظار رشد شاخص «بازده نقدی و قیمت» می‌رود و لذا سیگنال ورود به بازار سرمایه صادر شده است.
alighasemnezhad@yahoo.com
fadaei_habib@yahoo.com

صدور سیگنال‌های ورود به بازار

صدور سیگنال‌های ورود به بازار

صدور سیگنال‌های ورود به بازار

صدور سیگنال‌های ورود به بازار