بورس اوراق بهادار بازاری است که اطلاعات در آن نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند. این اطلاعات شامل تغییرات در روند تولید و فروش شرکت‌ها، نوسانات‌ سود خالص و نحوه فعالیت سهامداران عمده می‌شود. تلاش‌های سازمان‌ها و متولیان بورس‌های دنیا نیز این است که با انتشار به هنگام این اطلاعات، از معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی جلوگیری کنند.
در همین راستا گروه بورس روزنامه دنیای‌اقتصاد با همراهی سازمان بورس اوراق بهادار اقدام به انتشار جدول خرید و فروش بزرگان کرده است. در این جدول خرید و فروش سهامداران عمده بالای یک‌درصد در هر روز در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد.
به‌دلیل کمبود فضا، گروه بورس در هر روز اقدام به انتشار خرید و فروش سهام حداکثر 50شرکت بورسی می‌کند. انتخاب این شرکت‌ها نیز از میان پربیننده‌ترین و پرمعامله‌ترین نماد‌ها و شرکت‌هایی که بر روی آنها معاملات عمده‌ انجام شده است، صورت می‌گیرد. همچنین به‌دلیل فرصت تخصیص سهام به کد خریداران تا ساعت 18 هر روز، در عمل به روز ر‌سانی اطلاعات سهامداران توسط سازمان بورس در روز بعد از معاملات اعمال می‌شود و با توجه به انتشار جداول توسط سازمان با تاخیر دو روز، این جداول با سه روز کاری تاخیر در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد. از طرف دیگر با توجه به عدم دسترسی به اطلاعات سهامداران کمتر از یک‌درصد، در زمانی که نام سهامداری برای اولین‌بار به عنوان سهامدار عمده هر شرکت منتشر می‌شود، فرض می‌شود که کل این تعداد سهام در روز قبل خریداری شده است و زمانی که نام سهامداری از لیست سهامداران عمده حذف می‌شود، فرض می‌شود که این سهامدار به‌طور کامل سهام خود را به فروش رسانده است. (فروض فوق لزوما صحیح نیستند بلکه به‌دلیل نبود اطلاعات بر روی سایت این فروض در جداول اعمال می‌شود).
انتشار این اطلاعات تنها به منظور شفاف‌سازی بیشتر در بازار سهام و کمک به سهامداران خرد و حقیقی در شناسایی نحوه فعالیت سهامداران عمده شرکت‌های بورسی صورت می‌گیرد.
همچنین خرید سهام توسط سهامداران عمده لزوما به معنی ارزنده بودن قیمت نیست و برعکس. از طرف دیگر کاهش وثیقه و افزایش تعداد سهام یکی از سهامداران عمده می‌تواند به معنی آزاد شدن وثیقه مزبور باشد و برعکس.